Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Holmgren

Finns det några krigsspel i den här tidsperioden?

Startat av Holmgren, 16 december 2004 kl. 07:41:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Jaha, då får jag be att forumets experter upplyser en ovetande undrare som undertecknad - finns det egentligen några krigsspel som utspelar sig under mellankrigstiden?  :?

Grekisk-Turkiska kriget 1922?
Ådalen 1931? (Det vore något det! :twisted:)
Japan - Kina 1931, 1937?
Italien - Abessinien 1935-1936?
Spanska Inbördeskriget 1936-1939?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

#1
Ur minnet. Det finns ett gammalt SPI-spel som avhandlar Polsk-Ryska kriget , "Red Star - White Eagle" tror jag att det heter. Sen finns det ett tredje-parts ASL-kit som avhandlar Abessinien. Sen finns det flera spel pŒ bŒde Spanska civikriget (sŠljer ett annorstŠdes pŒ deta forum), bland annat ett i Europa-serien, och Kina Šr ju ofta med som nŒn slags del av mŒnga Stilla Havs-spel. Vill minnas att det finns ett gammalt spel som heter Warlords som Šr nŒn slags strategiskt spel om Kinesiska krigen (dŠr Japaner och andra bara Šr ett tillfŠlligt, stšrande momonet om man ser det ur Kinesernas perspektiv).

Elias Nordling

#2
Spel jag äger från perioden:

Days of Decision - Preludium till World in Flames. Och jag svär, det var en ungdomssynd.

Operation Elope - Ospelbart på ryska inbördeskrigs-operation

Tank Action in the Russian Civil War - se ovan

Infernal Machines - modul till Landships med mellankrigsscenarior

Reds! - Utmärkt strategiskt spel på ryska inbördeskriget

Sand in the Whirlwind - Italienare mot libyisk gerilla 1931

Ataturk - Turkiska kaoset efter världskriget. Segervillkoren dödar spelet.

Byzantium Reborn - Täcker Grekisk-Turkiska delen av samma krig med bättre resultat

Freikorps - hypotetiskt spel där ryssarna vinner kriget med polen 1920 och fortsätter in i Tyskland. Rätt intressant.

Rise of the House of Saud - Saudiarabiens bildande. Ökänt för spelhistoriens fulaste spelplan.

Rossiya 1917 - Detaljerat på ryska inbördeskriget. Har inte spelat.

White Eagle Eastward - Polsk-ryska kriget. Helt trasigt spel.

Lion of Ethiopia - Italiens invasion av Etiopien

Warlords - Kinesiska inbördeskriget

China Incident - Japans invasion av Kina

War of Resistance - samma som ovan

Chaco - Chaco-kriget förstås

Pasaran? - Spanska inbördeskriget

No Pasaran - Gissa

Jarama & Brunete - Spanska inbördeskrigsslag

Penaroya & Guadaljara - se ovan

Tet finns även spel jag inte har :wink: GDW gjorde White Eagle/Red Star på Polsk-ryska kriget, och Chaco War på gissa vad, som bägge är högt ansedda och mycket svåra att få tag på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mikael Rosenqvist

#3
Tjena!

Visserligen räknas WoR till mellankrigsperioden (1937-41), men kopplingen till WWII är rätt stark. Äger spelet och har gjort en del jämförelser med både MTV/OT (WWI) och WW (WWII) när det gäller kartorna. När finnarna har få men oftast bra järnvägar, så har västeuropa bara bra (och mycket järnvägar) i Ty, BeNeLux och Fr.

Detsamma går inte att säga om Kina. Få och usla järnvägar, med stora avstånd där allt som är relaterat till underhåll och transport är ett riktigt "härke". Vissa städer/stadsområden är större än många i väst, men vägarna däremellan - jissses.

Enligt Designers Notes och Historical Notes så verkar mycket av krigandet ske under det första året, för att sedan mynna ut i ett moras av skärmytslingar mellan få/starka japaner och många/svaga kineser. Så av det skälet går det nog att klassa WoR som ett mellankrigsspel.

Jag misstänker att WoR ger en bra bild av vad som kan ha varit Japans största strategiska misstag. Stora resurser låstes i ett utdraget krig medan diplomatin mellan Tokyo och Washington hettades upp allt mer. Pearl Harbour har ett större värde som symbol och sammanhållande kitt än som militärt bakslag. Det var knappast några nya båtar som gick åt.
Oensarn