Forumindex krigsspel.se - Forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   SmartFeedSmartFeed   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Micro Modernt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nutid
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Snowfox

Registreringsdatum: 12 mars 2008

InläggPostat: 28 december 2009, 11:10    Rubrik: Svara med citat

>>Hex & counter är så mycket koolare

Du har aldrig sett två Napoleonhärar braka samman, det hör jag. Efter att ha sett en engelsk figurspelsklubb sätta upp ett gigantiskt slag kan jag bara kostatera att hex och plutt är vida underlägsna då det gäller att representera slagen. När hela härligheten låg framför dina fötter brydde man sig inte om att varje figur var nästan lika hög som husen och representerade 33 man. C'est magnifique!

>och ger betydligt mer brudar än figurspel.

Jag kan tänka mig att börja prata krigsspel på raggrundan ger olika utfall beroende på hur man presenterar det. Laughing

D-Day The great crusade - Critical Hits
The Kaiser's War - S&T
Bitter Woods - Avalon Hill

I väntrummet:

Where there is discord - Indie
Stalins's War - GMT
Taskforce - SPI
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse

Registreringsdatum: 22 januari 2008

InläggPostat: 15 januari 2010, 17:23    Rubrik: Svara med citat

Båda har sin charm. Rent praktiskt har brädspel en stor fördel i och med att de är väldigt smidiga. Man köper ett spel för några hundra, läser reglerna och sätter igång. Det är lätt att bära med sig och tar knappast mer plats än ett köksbord

Ett figurspel kräver regler, sen figurer och fordon för minst 1000 kr som sen skall målas och basas. Har man inte terräng så måste den också byggas. Så det tar några månader innan man kan spela. Dessutom kräver den mer utrymme och är inte alls lika lätt att bära med sig om en brädspelslåda.

Men rent visuellt går det inte att jämföra, figurspel sopar banan med brädspel. I ”smidighet” vinner brädspel samt även ekonomiskt såklart.

Abstraktioner bortser jag ifrån, det är abstraktioner i alla spel på olika sätt. Sen beror det på vilka abstraktioner man kan acceptera och vilka man inte kan acceptera eller gilla.

To each his own eller vad det brukar heta.
Till överst på sidan
Anders Fager

Registreringsdatum: 09 november 2004

InläggPostat: 15 januari 2010, 17:43    Rubrik: Svara med citat

Ett återkommande problem jag har med miniatyrer är att jag alldrig hittat ett regelet som är skrivet av någon som kan skriva begripliga regler. Det är för mycket hörsägen och slafs. Men det kanske är jag som läst fel böcker.
Nisse

Registreringsdatum: 22 januari 2008

InläggPostat: 16 januari 2010, 10:44    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Ett återkommande problem jag har med miniatyrer är att jag alldrig hittat ett regelet som är skrivet av någon som kan skriva begripliga regler. Det är för mycket hörsägen och slafs. Men det kanske är jag som läst fel böcker.

Det går att spela brädspel med miniatyrer. Jag har flera gånger tagit regler från brädspel och spelat dem "tabletop". Det har funkat utmärkt.

Då får man kanske det bästa av två världar, sina favoritregler och små fina blyklumpar man köpt för dyra pengar, lagt ner absurt mycket tid att måla dyr färg på och sedan få knuffa runt på en flanellmatta medans man tänker på hur mycket bättre det var förr.
Till överst på sidan
BigPapaBear

Registreringsdatum: 27 juni 2005

InläggPostat: 16 januari 2010, 15:05    Rubrik: Svara med citat

Nisse skrev:
...man köpt för dyra pengar, lagt ner absurt mycket tid att måla dyr färg på och sedan få knuffa runt på en flanellmatta medans man tänker på hur mycket bättre det var förr.

Det goda livet! Thumb up
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nutid Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet