| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Strv102r

Registreringsdatum: 21 augusti 2005 Inlägg: 3394 Ort: Skövde
|
Postat: 17 april 2008, 19:43 Rubrik: Replay av SPIs Sicily: The Race for Messina |
|
|
Dags för nästa.
[img] [/img] _________________ Ola Palmquist
Spelar nu: The gamers/MMPs Op Michael & Rock of the Marne. Därnäst Hexasims Marne 1918, SPI/DG Over the Top!, och GDW White eagle/Red star. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 17 april 2008, 19:46 Rubrik: |
|
|
Startläget. Eller snarare, det planerade startläget då det är innan luftlandsättningarna börjar spridas för vinden. Jag har valt att bara förtydliga var divisionerna finns. Det kryllar av bataljoner på båda sidor men det blir så rörigt att hålla koll på dem i en replay. De brukar ju finnas runt divisionerna som små satelliter, utom bakom tyskens frontlinjer. Där finns det gott om enstaka bataljoner och kustförsvarsförband.
Spelar nu: The gamers/MMPs Op Michael & Rock of the Marne. Därnäst Hexasims Marne 1918, SPI/DG Over the Top!, och GDW White eagle/Red star. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 17 april 2008, 20:02 Rubrik: |
|
|
Läget D+2
Detta är ett fiasko! 82 luftburna driver iväg i den starka mistralvinden och landar på armégränsen till britternas 8 armé, utom en bataljon sam landar rätt och en som landar på britternas stränder! Britternas glidflygplansluftlandsättning resulterar i över 60% förluster.
Vidare så blir nästan alla amerikanska förband, exempelvis hela 45 inf, stadda i sådan oordning att de inte lämnar stranden under hela 48h! Canadensarna drabbas lika hårt (alla landstigningar på sydkusten...). Bara ett regemente ur 1 inf och ett ur 3 inf rör sig inåt land.
Britternas 5 och 50 inf, som landstiger på östkusten, drabbas knappt alls. 5 inf anfaller direkt och tar SYRAKUSA.
Tysken agerar givetvis kraftfullt! Förband från västra ön rör sig mot amrisarnas västra flank, men 2 armored hinner komma iland med två stridsgrupper innan fi är framme.
Värre är att HG kastar 1 inf framskjutna regemente tillbaka till stränderna och framrycker så att man D+2 står vid amrisarnas mittre stränder. Man har nu en rejäl chans att stänga ner denna strand. Förmodligeh vänder man sig därefter västerut och slår samordnat med 15 PzG och 26 inf mina 3 inf och 2 armored.
Hade jag bara fått mer förband av stränderna direkt vid landstigningen...
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 17 april 2008, 20:40 Rubrik: |
|
|
En "detalj" bild på läget vid GELA.
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Andreas Johnson

Registreringsdatum: 15 november 2004 Inlägg: 303 Ort: Stockholm
|
Postat: 17 april 2008, 21:49 Rubrik: |
|
|
Dina spelinsatser är imponerande! Hur hinner du med? _________________ Speltestar: Fontenoy (BAR)
Solitaire: Nothing Gained but Glory
Läser: Strategy for Defeat: The Luftwaffe 1933-1945 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 17 april 2008, 22:15 Rubrik: |
|
|
Tja... Jag gjorde 39 fältdygn förra året = 39 lediga dagar som jag måste ta ut innan jag åker till FHS i höst. Dessutom ska jag ta ut årets semester 35 dagar och som lök på laxen måste jag ta ut 9 sparade semesterdagar då jag inte kommer att kunna ta ut all semester nästa år så jag måste skapa plats i banken. Frågan är snarare hur jag löser mina arbetsuppgifter som chef på ledningsträningsanläggningen.
Att min motspelare bor i närheten, 500 meter bort och är pensionär, hjälper ju också till. Så när jag är ledig så spelar vi en-två timmar på eftermiddagarna tre till fem gånger i veckan. Jobbar jag så blir det normalt ett pass på fredag eftermiddag och ett på söndagen. kanske en kväll i veckan också. Sedan så spelar vi ganska fort. Inget överdrivet flundrande om speltaktik eller maximerande av regler.
Men jag hinner med trädgårdsarbete, biltvättar, dammsugningar och städning, inköp av mat, köra MC, surfa lite och så också. Går upp tidigt. Barnen skiter ju i att jag är ledig. _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 18 april 2008, 17:28 Rubrik: |
|
|
D+6 är till ända.
HG smiskar upp 1 inf men denna håller trots allt. Ett motanfall mot HG flank av 45 inf tvingar HG bakåt. Pust!
Detta gör att fienden inställer sina planerade anfall med 15 PzG och 26 inf. Vad skulle det tjäna till när HG ändå misslyckats? Han övergår till fördröjningstrid och drar ur bakåt till besvärlig terräng. Det förefaller som om han avser ge upp västra delen av ön eftersom han besätter en linje i bergen nästan i nordsydlig riktning (med 28 inf som ankare) precis väster om PALERMO. Bara lokalförsvarsförband vid flygplatser och hamnar blir kvar väster om denna linje som farthinder för mig. Terrängen är en mycket större problem i detta spel än i APs Bitter Victory som jag upplever det just nu.
I öster har 8 armén avvaktat ankomsten av artilleri innan jag anfaller längs kusten med 5 inf mot 15 PzG delar där. De var i ganska besvärlig terräng även om de inte är ett superförband... Kanske jag väntade för länge? Innan mitt artilleri är framme drar de ur norrut tills nästa linje, kanske eftersom det fanns risk att 50 inf framryckning skulle kunna innebära att 15 PzG med underställda löskebataljoner skulle kunna omfattas. Jag tror att fienden gjorde detta skickligt. Han höll terrängen i 48h tack vare att jag bedömde att jag behövde mer artilleri. Då detta kom samtidigt som jag hotade att omfatta honom med 50 inf drog han ur till en ny linje.
Den nytillkomna 1 Fallschirmsjägerdiv med två regementen håller med diverse krafsförband på att slå en brittisk luftlandsättning som tog den viktiga hamnstaden CATANIA. De kommer att lyckas. Men 1 Fjd har i alla fall fördröjts i ett par dagar innan den sätts in i frontlinjen. Detta måste jag utnyttja på något sätt. _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 19 april 2008, 08:16 Rubrik: |
|
|
Då avser jag med 2 armoreds två stridsgrupper och lite småförband som är mekaniserade anfalla längs kusten till öns västra del och därefter längs kusten mot PALERMO för att sedan fortsätta kustvägen mot MESSINA. Det blir inte så många förband, vilket kan hjälpa tysken att INTE inse att detta är min kraftsamlingsriktning, inte i förband, men det är den viktiga manövern som ska vinna slaget.
3 och 1 inf ska anfalla 15 PzG i syfte att hota avskära försvarslinjen vid PALERMO vilket gör att detta anfall egentligen bara understödjer 2 armored. Därefter anfaller 3 och 1 inf med 2 armored mot MESSINA.
45 inf och 82 LL ska anfalla i syfte att binda HG.
1 Can inf och 50 inf ska kringgå ETNA och därefter anfalla mot MESSINA. Räknar dock med att 1 FjD kommer att omgrupperas och möta dessa vilket i bästa fall gör att det blir en långsam framryckning. Binder de 1 FjD så understödjer de i alla fall framryckningen i väst.
5 och 51 inf ska binda 15 PzG och ta (åter)CATANIA. Därefter ska man anfalla längs kusten i syfte att främst binda fi, men ges tillfälle ska man snabbt kunna framrycka mot norr och ta MESSINA. _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 20 april 2008, 17:55 Rubrik: |
|
|
Läget D+12 när mörkret faller:
[img] [/img]
I öster har 5 inf med växlande framgång tagit fram till CATANIAS utkanter. Luftlandsättningen slogs för 24h sedan. CATANIA försvaras nu av såväl italienare som ett reg ur 1 FjD. Frontalanfall tror jag inte räcker. Jag bör nog ta terräng väster om CATANIA för att kunna anfalla från flera håll (och få manöverutrymme för fler förband).
50 inf och 51 inf tragglar sig fram i den besvärliga terrängen. Ett kraftigt motanfall mot 50 infs tät av två reg ur 1 FjD och det tillkomna reg ur 29 PzG slås tillbaka.
1 Can inf står i kö på det begränsade vägnätet...
I centern lyckas 15 Pzgren ta sig ur en hotande inringning av 3 inf men alla Strv måste överges då vägnätet var blockerat av mina förband i bergen. 45 och 1 inf manövrerar sig till utgångsläge för anfall mot HG och grupperar artilleri, detta tar en stund i den svåra terrängen. När allt är upplagt så är fienden oartig nog att dra ur innan anfallet hinner utlösas! Bakom HG grupperar de två tillkomna reg ur 2 FjD som reserv. I väster drar fi ur den linje jag trodde han skulla försvara då han ser hotet från 3 inf som kan avskära hela försvaret.
För att understödja 2 armored släpper jag en bataljon ur 82 men den driver in i bergen och uträttar ingenting innan 2 armored ändå hinner fram på grund av att fi drar ur.
82s bataljoner används nu som förstärkningsförband till alla möjliga amerikanska divisioner så den existerar inte längre som taktiskt förband.
Jag avser fortsätta i stort enligt plan. _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 25 april 2008, 23:43 Rubrik: |
|
|
Läget D+20:
[img] [/img]
I öster längs kustvägen lyckas 5 inf manövrera runt fi längs ETNAS fot så att fienden beslutar sig för att överge CATANIA och gruppera i förträngningen öster om ETNA. Han drar dessutom ur regementet ut 1FjD till en ny ställning väster om ETNA vilket försvagar hans ställning längs kustvägen avsevärt. Detta kan vara ett avgörande misstag av fienden.
I centern trycks fienden sakta norrut. Hans försvar är starkt och drygt 50% av mina anfall misslyckas och dessutom slår han ut förödande motanfall med sina fallskärmsregementen understödda av HG stridsvagnar. Till exempel: 1 Inf reduceras till 30% av stridsvärdet och byggs upp igen av ersättningsmanskap. Fienden eftersträvar dock en hållbar linje och när jag lyckas med ett anfall som bryter in in hans motståndslinje drar han hela linjen bakåt.
Denna taktik i centern leder till att jag inte hinner ikapp honom i väster med 2a då denna fördröjs av italienska kustförsvarsförband.
Mussolini faller, men inga desertingar drabbar förbanden på Sicilien... _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 26 april 2008, 09:00 Rubrik: |
|
|
D+24
[img] [/img]
Mycket riktïgt! Ett regemente ur 15 Pzgren och en handfull bataljoner räcker inte för att stoppa 5 inf med kraftigt Strv- och artilleriunderstöd. Efter blandade initiala framgångar mulas fienden och nu är det bara hoprafsat krafs framför 5 inf!
Med hjälp av framgångsrika motanfall drar sig tysken bakåt väster om ETNA.
I centern kollapsar en stridsgrupp ur HG när 51 inf anfaller denna svaga länk i fiendens försvar. Fienden påbörjar en större urdragning mot nodost.
45 inf har reducerats till 50% stridsvärde och avvaktar medan 1 inf, 3 inf och 2 armored sakta tvingar fi bakåt i väster _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 26 april 2008, 09:09 Rubrik: |
|
|
Stridsplan för nyttjandet av 5 inf framgångar.
[img] [/img]
Medan övriga förband anfaller i syfte att binda fi väster om ETNA till kusten så ska 5 inf anfalla i syfte att binda de delar av 29 PzG och 1 FjD som kan hejda vår framryckning mot MESSINA.
78 inf ska anfalla mot MESSINA och avskära alla fientliga förband på ön så att de inte kan evakueras (som skedde historiskt). _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 27 april 2008, 19:43 Rubrik: |
|
|
Slutläget D+40:
Längs kustvägen lyckas fienden fördröja genom att kasta in diverse krafs som genom att agera fartbulor köper tid åt bättre förband att tills sist hinna fram. Ett kraftigt motanfall mot 5 inf vid norras ETNAS fot gör att 5 inf tar stora förluster och fördröjer hela anfallet längs kusten genom att manöverytrymmet förblir smalt flera dagar. 1 Can inf och 51 inf tar sig sakta fram längs pilarna. Ca 75% av alla mina anfall misslyckas och fi urdragning bestäms mer av fi vilja att dra ur i tid och undvika att 78 tar MESSINA och avskär allt.
Amrisarna fördröjs även de och de lyckas inte heller med huvuddelen av anfallen. Det slutar med att 51 inf hinner före dem till norra kusten vilket till Pattons irritation gör att slutat blir en uppgift helt och hållet för Montgomery.
Dock är det så att spelets sista runda är 5 inf på 40% , 51 inf och 1 Can nere på 50% medan ett sista tyskt motanfall lämnar 78 på 25%! Alla brittiska Strvbataljoner är på 33%.
Tyskens få kvarvarande förband har nu tillräcklig styrka för att enkelt försvara den korta linjen mot 8 armén. Det verkar som om Patton kan bli glad igen. Hade spelet fortsatt hade han fått avlösa britterna som är slut som anfallsförband. 45 inf är på 50% och är slut. Men de andra har 75-90% kvar.
Resultatet. Italienarna är slagna i grunden. HG på 50%. 29 och 15 PzG på 25-50%. FjD på 75-90%. Hela ön är nästan tagen. Fienden har alls inte försökt evakuera för att spara förband som ju skedde i verkligheten. Detta staffas hårt av regelverket. Han har lyckats åsamka mycket större förluster än i verkligheten, men har också tagit mycket, mycket mer stryk.
Allied decisive victory!
 _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
Postat: 28 april 2008, 08:23 Rubrik: |
|
|
Efter snart ett dygns eftertanke tycker jag att segervillkoren är hårda för tysken. De bygger helt på att man väljer den historiska planen och evakuerar alla förband utan att ta så mycket i förluster. Med tanke på hur hårt mina förband hanterades så känns desicive nästan lite orättvist. Men OK, en utnötning gagnade ju inte tyskarna i det stora hela. Det stora är att italienarna också kostar VP när de får förluster.
Nåväl, jämför man med APs Bitter Victory så är detta ett mer ambitiöst spel. Inte i svårighetsgrad, för det är ett enkelt system om än med en del specialregler för luftlandsättningar och landstigningar, italiensk desertering osv, men det är minst en storlek större än Bitter Victory. Det tar väsentligt mer tid att spela men då terrängmodellen är mer detaljerad och har mer inflytande så blir det mer "realistiskt" och i slutändan mer givande att spela. Sedan är ju Bitter victory 20 år modernare och därmed grafiskt mycket snyggare, inte minst vad avser spelpjäserna. Det känns som att jag kommer att spela båda spelen igen.
Angående logistik så har väl de allierade tagit några större hamnar (och fått dem operativa) så kommer detta inte att vara en begränsning.
Jag har aldrig vare sig sett eller spelat GMTs Invasion Sicily eller OCS Sicily. Tankar om dessa spel välkomnas! _________________ Ola Palmquist
|
| Till överst på sidan |
|
 |
BigPapaBear

Registreringsdatum: 27 juni 2005 Inlägg: 3701 Ort: Stockholm
|
Postat: 28 april 2008, 09:31 Rubrik: |
|
|
| Strv102r skrev: | | Jag har aldrig vare sig sett eller spelat GMTs Invasion Sicily eller OCS Sicily. Tankar om dessa spel välkomnas! |
Har inte spelat något av dessa (än), men som vanligt var det trevligt att läsa din AAR.  _________________ I'm the Muffin Man! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Strv102r

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|