Forumindex krigsspel.se - Forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   SmartFeedSmartFeed   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Replay av SPIs Operation Grenade

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Andra världskriget
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Strv102r

Registreringsdatum: 21 augusti 2005

InläggPostat: 15 maj 2008, 21:27    Rubrik: Replay av SPIs Operation Grenade Svara med citat

Övergången av Röhr och anfallet österut mot Rhen i Mars och april 1945.

Startläget:

Alla tyska infanteriförband har C1 i stridsvärde vilket är det sämsta tänkbara. De står dock i befästningar och floden ger ett bra skydd. Hans Pzdiv består bara av ett Pzgren regemente (mot 2 som standard) och Strvbataljon(er).

Han är sanslöst underlägsen i eldkraft då jag har hur mycket artilleri och flyg som helst och många starka förband. Återigen redovisar jag bara divisioner på båda sidor. Tysken, men främst amerikanen, har många fristående bataljoner som understödjer.

Påminner lite om läget i To the wolf´s lair. Måste man vara masochist för att spela tysk? Fast i spelet om Ostpreussen 45 hade tysken en hel del trumfkort i spelsystemet. Jag tog jätteförluster innan jag fick ett bra genombrott och även efter det var det spännade ända till slutet i det spelet. Och i Bitter End (Compass snygga spel) spöades jag duktigt av tysken i januari 45. Han undsatte Budapest och nitade mig rejält. Hur blir det nu i väst månntro?

[img][/img]

Spelar nu: The gamers/MMPs Op Michael & Rock of the Marne. Därnäst Hexasims Marne 1918, SPI/DG Over the Top!, och GDW White eagle/Red star.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Strv102r

InläggPostat: 16 maj 2008, 09:25    Rubrik: Svara med citat

Operationsplan:

9 armén ska gå över Röhr och ta terrängen mellan Röhr och Rhen. Om möjligt ska broar över Rhen tas innan de sprängs.

VII kåren går över inom angivet övergångsområde (tillika kårens operationsområde) och tar KÖLN. Skyddar södra flanken. Om en bro över Rhen tas fortsätter anfallet i ostlig riktning.

XIX kåren går över inom angivet övergångsområde (tillika kårens operationsområde) och tar västra DUSSELDORF. Om en bro över Rhen tas fortsätter anfallet i ostlig riktning.

XIII kåren går över inom angivet övergångsområde (tillika kårens operationsområde) och tar DUISBERG. Om en bro över Rhen tas fortsätter anfallet i ostlig riktning mot ESSEN.

XVI kåren går över inom angivet övergångsområde (tillika kårens operationsområde) och tar terräng i nordostlig riktning för att avskära 8 FjD och 190 inf div. Om en bro över Rhen tas fortsätter anfallet i ostlig riktning.

XII kåren binder 8 FjD och 190 inf div. Slår dessa med understöd av XVI kåren då de avskurits. Skyddar norra flanken.

Spelar nu: The gamers/MMPs Op Michael & Rock of the Marne. Därnäst Hexasims Marne 1918, SPI/DG Over the Top!, och GDW White eagle/Red star.
Till överst på sidan
Strv102r

InläggPostat: 16 maj 2008, 16:37    Rubrik: Svara med citat

D+3.

Tysken väljer att gradvis översvämma RÖHR. Jag väljer att ha 23 Februari som Dagen D för då har strömhastigheten sjunkit rejält vilket minskar svårigheterna i övergången avsvärt.

Efter 3 dagar har VII kåren precis lyckats rensa sin bortre strand. 8 inf blev faktiskt tillbakakastade en gång.

XIX kåren har haft större framgång och har tagit ett rejält brohuvud. Tysken har samlat ihop huvudelen av sitt pansar och genomfört ett motanfall mot 29 inf, men det stoppas.

XIII kåren har precis som VII kåren precis rensat sin bortre strand.

XVI kåren har efter att gått över i sitt södra område nu påbörjat att rulla upp fienden framför sig från söder mot norr.

XII kåren har inte gjort någontning. Tysken börjar nu dra ur sin II kår (8 Fjd och 190 inf) som fanns framför XII kåren

Till överst på sidan
Strv102r

InläggPostat: 17 maj 2008, 22:19    Rubrik: Svara med citat

[img][/img]

D+5.

VII kåren har sitt genombrott och fortsätter mot KÖLN.

XIX kåren ska på ömse sidor vattendraget (30 inf öster om och 29 inf väster om) anfalla i nordostlig riktning mot DUSSELDORF.

XIII kåren ska slå resterna av 2 FjD och fortsätta mot DUISBERG.

So far so good...

XVI kåren måste bryta 8 FjD och snabbt ta terräng mot kompassrosen. Det går för långsamt här nu...

Till överst på sidan
Strv102r

InläggPostat: 17 maj 2008, 22:27    Rubrik: Svara med citat

Slutläget. Åter glömde jag ta ett nytt foto innan avdukning...

VII kåren tar KÖLN men lyckas inte ta en bro över RHEN. Denna sprängs. Kåren har löst sin uppgift, men en bro hade ju suttit fint...

XIX kåren genomför ett par dygns hårda strider innan de tagit målen väster om RHEN. Det hårad tyska motståndet av flera Pzdiv förstärkta med inf och Volksturm gör att vi knappt tar målet, än mindre tar en bro. Uppgiften är löst, men ingen en bro här heller...

XIII kåren hejdas av hårt motstånd och tar inte sina mål trots fyra dagars hådra strider i samma terräng. Inte ens så nära en bro över RHEN att tysken försöker spränga den...

XVI kåren hejdas i tre dagar av 8 FjD! När denna slutligen slås har den fördröjt oss länge nog för att förhindra att vi ens är nära RHEN i norr.

Decisive German victory. Sad

Till överst på sidan
Strv102r

InläggPostat: 18 maj 2008, 16:12    Rubrik: Svara med citat

Under spelets gång var läget från början till slut en katastrof för tysken. Han blev inte så lite överraskad när han fick veta resultatet.

Med facit i hand borde jag ha anfallit mer hänsynslöst i norr och framför allt tidigare. Detta avstod jag från då de norra kårerna är out of supply inledningsvis. Kanske jag dessutom borde ha valt ett tidigare dagen D datum? Fast då är RÖHR ett större problem på grund av starkare ström vilket säkert drastiskt ökat mina förlsuter. Å andra sidan hade jag flera divisioner som aldrig var i strid.

Kul att ha spelat. Inte så sannolikt att jag plockar fram igen i närtid.

Till överst på sidan
Pove

Registreringsdatum: 18 november 2004

InläggPostat: 23 maj 2008, 15:28    Rubrik: Tack för bra replay Svara med citat

Ola!

Tack för denna replay! Jag spelade detta ett par gånger 1981...du har fått mig att gå ner i källaren och gräva efter min kopia. Nyfiken på varför du valde just detta spel för replay?

Per-Olof
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Strv102r

InläggPostat: 23 maj 2008, 21:03    Rubrik: Svara med citat

För att minimera problem med att lära in nya regler så spelar jag och min motspelare helst alla spel jag har i en viss serie som delar samma system innan vi går vidare till nästa. Vi har avverkat MIHs Ring of fire system, SPIs Panzergruppe Guderian, Avalanche press Decisive battles, extraordinary battles och Games you can play och nu SPIs Victory in the west inkulsive Operation Typhoon. Härnäst kommer Black sea Black death serien. För ett år sedan började jag göra replays av det vi spelar och det verkar som om det finns en och annan som uppskattar det. Dessutom tvingar det ju mig att planera och motivera det jag gör vilket borgar för en högre kvalitet i spelet.

Till överst på sidan
BigPapaBear

Registreringsdatum: 27 juni 2005

InläggPostat: 23 maj 2008, 21:23    Rubrik: Svara med citat

Strv102r skrev:
För ett år sedan började jag göra replays av det vi spelar och det verkar som om det finns en och annan som uppskattar det. Dessutom tvingar det ju mig att planera och motivera det jag gör vilket borgar för en högre kvalitet i spelet.

Det är absolut uppskattat. Thumb up
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Andra världskriget Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet