Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Brohuvud Gävle

Startat av Vvornth, 16 april 2007 kl. 12:35:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"Sextio mil skog mellan Gävle & Oslo...
Med risk för att vara helt inkonsekvent vill jag nog återuppta kärnfrågan igen. Inspirerad av Anders citat ovan vill jag gärna påtala en intressant sak jag läste i "Snabbare, högre och starkare? Avvägningsfrågor om Försvaret och det kalla kriget".

Direkt efter kriget och en bit in på 50-talet bedömde man att man kunde fortsätta kriga även om stora delar av landet invaderades vid ett anfall.  Det man inte ansåg sig kunna förlora var Mellansverige. Man ville långsamt kunna dra sig tillbaks (om det behövdes) mot ett stort "motståndsnäste" i form av en rektangel, Oslo-Gävle-Bråviken-Göteborg. Och det viktigaste var att förbindelsen västerut var öppen. (Detta stämmer ju dessutom bra med ryktena om att riksbunkern skulle anlagts i Bergslagen eller Tiveden).

Det gör ju Gävle väldigt intressant som inkörsport om ryssen har samma föreställning om "schwerpunkt" - särskilt om han tidigare har invaderat Finland. Senare minskades tydligen boxen till Oslo-Vänern-Vättern-Göteborg.

En ytterligare bidragande faktor är att man var oerhört känslig för första eskaderns sjömålsrobotar.  Kunde man smyga in genom finska skärgården och Ålands hav var det sannolikt mer skydd än hot.

//EvilSpook

A F

Allt du säger är givetvis rätt och vettigt och mycket femtiotal. Det sovietiska tempokravet lär ha stegrats med tiden och gjorde att Sveriges försvar - nästan oavsett hur långt det hunnit moblilisera eller tog sig till operativt  - var en alldeles för stor igelkott att ha i fickan om ens huvudmål var Hamburg-Antwerpen-Dunkuerqe.

Citat från: "EvilSpook"särskilt om han tidigare har invaderat Finland

Något som Sovietiska generaler aldrig ens skulle överväga om de hade bråttom.