Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i Lund/Hbg med omnejd

Startat av Andreas Lundin, 28 juni 2007 kl. 11:44:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

Citat från: "Engelbrekt"Italienarna avancerade till olika fördelaktiga positioner...

Rrrrrright...... :P
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Engelbrekt

Vadå? :)  Där är några chokepoints som kan befästas för att hålla kustvägen. Den öppna högerflygeln kan man dock inte göra mycket åt.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Citat från: "Engelbrekt"Det är nog så japanen ofta vinner Burma, genom allierad förtida demoralisering. I själva verket är det extremt svårt att som japan vinna vid Imphal. Det gör man istället uppe vid fronten mot kineserna.

Det blev ett kort parti Burma, men det var kanske bra eftersom det var mest i inlärningssyfte, vilket jag som kanske nämnts verkligen tyckte det fungerade bra som. Vi kör nu Tunisien för att få in de motoriserade aspekterna av spelet(och att faktiskt behöva ge supply till en armé). Det kan vara så att man som allierad övervärderar japanens styrka till förfogande om man väl lyckas falla in över Imphalslätten, men det fanns nog andra faktorer, som att den allierade spelaren egentligen var mer sugen på andra spel. :)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Engelbrekt

Citat från: "Delirium"
Citat från: "Engelbrekt"Det är nog så japanen ofta vinner Burma, genom allierad förtida demoralisering. I själva verket är det extremt svårt att som japan vinna vid Imphal. Det gör man istället uppe vid fronten mot kineserna.

Det blev ett kort parti Burma, men det var kanske bra eftersom det var mest i inlärningssyfte, vilket jag som kanske nämnts verkligen tyckte det fungerade bra som. Vi kör nu Tunisien för att få in de motoriserade aspekterna av spelet(och att faktiskt behöva ge supply till en armé). Det kan vara så att man som allierad övervärderar japanens styrka till förfogande om man väl lyckas falla in över Imphalslätten, men det fanns nog andra faktorer, som att den allierade spelaren egentligen var mer sugen på andra spel. :)

Jag pratade ur ett allmänt perspektiv, inte att det skulle vara som jag sa just i ert fall.  Ni gör helt rätt i att börja med Burma och sen testa på hur man spelar med tyngre mekaniserade förband i t.ex Tunisien. Så gjorde vi och det har funkat bra. Hoppas ni återvänder till Burma, det är värt det. :)

Engelbrekt

Två bilder från senaste speltillfället.

Läget efter ett gäng simulcast-rundor:

Italienska divisioner längs kusten. Britterna bevakar Mersa Matruh.

sfclinken

Jag är så grymt nyfiken på December. Känner mig som ett barn inför julafton.... :?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Delirium

Citat från: "Engelbrekt"Jag pratade ur ett allmänt perspektiv, inte att det skulle vara som jag sa just i ert fall.  Ni gör helt rätt i att börja med Burma och sen testa på hur man spelar med tyngre mekaniserade förband i t.ex Tunisien. Så gjorde vi och det har funkat bra. Hoppas ni återvänder till Burma, det är värt det. :)

Jag håller med dig både generellt och specifikt, vissa situationer lämpar sig antagligen väl för "bluff"-taktik, att man spelar starkare än man är och hoppas motståndaren misströstar - i synnerhet är det bra om motståndaren är oerfaren och inte vet hur hans situation kan förväntas se ut om några drag. Om du själv är dumdristig är det ingen nackdel det heller (det lever jag på i de flesta spel).

Det är inte så att ni ska till Lincon och vill spela ocs med oss? :)

Engelbrekt

Citat från: "Delirium"Det är inte så att ni ska till Lincon och vill spela ocs med oss? :)

Jag hade inte tänkt åka dit, men nu när du säger så där så blev jag plötsligt sugen. Vilket OCS skulle det spelas i så fall?

Delirium

Anders har precis köpt in DAK 2 som vi är väldigt sugna på, men det är inte hugget i sten.  :up:

Engelbrekt

Citat från: "Delirium"Anders har precis köpt in DAK 2 som vi är väldigt sugna på, men det är inte hugget i sten.  :up:

Det finns några bra kandidater till konvents-OCS-scenarier. Hur många turns hinner man med tro? Det hade varit extra kul att faktiskt köra klart ett scenario eller en liten kampanj.

Andreas Lundin

Peter, kommer du ihåg vad vi körde för scenario på Friendly Fire?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Peter, kommer du ihåg vad vi körde för scenario på Friendly Fire?
,

Vi spelade 7.12 The 2nd Italo-German Offensive, 22 Jan 42, Campaign Start

Kul start på kampanjen där axis är redo att dela ut käftsmällar direkt. Men de har en diger uppgift framför sig. I vårt fall tag det mer eller mindre slut innan Rommel nådde Tobruk.
GMY Peter

Engelbrekt

I går spelade vi igen. November avklarade vi snabbt genom simulcast-rundor. Sen kom december med besked. Det blev pang-pang direkt.

Bild på det allierade motanfallet nedan. Kommentarer länkade till siffror på kartan:

1: Britterna hotar och bombar kustvägen där en italiensk division är nedgrävd. Italienskt artilleri i reserv avvärjer dock direkta attacker.

2: Brittiske generalen Gott såras allvarligt i ett anfall på den svaga 2:a libyska divisionen. Men två anfall senare är libyerna och en italiensk maskingevärsbataljon totalt nedkämpade. Vägen öppnas och brittiskt pansar delar på sig och framrycker till kullarna vid punkt 3..

3:..där den italienska snabba reserven står beredd under Maletti. Här avslutade vi då det var sent och jag fick mig en rejäl funderare vad jag ska göra med Malettis stack. Göra en overrun på en av de brittiska pansarkolonnerna? Det är riskfyllt på grund av chansen för negativ surprise. Eller vänta till combat phase, men då ta risken att resten av britterna reagerar och kommer och lägger sig i. Eller "haul ass" som vi säger, det vill säga lägga benen på ryggen hem till Libyen?

Delirium

Mycket njutbart att följa detta. Min instinktiva respons skulle vara en overrun på pansaret, men det kan finnas goda anledningar till att spara de italienska trupperna till senare, och att en allmän reträtt är det visare alternativet.

Kan passa på att nämna att vår plan här i Göteborg är att sätta upp DAK, från början precis som ni, på torsdag och spela oss framåt precis som ni. Hoppas på att kunna producera en aar med bilder så att man kan följa utvecklingen parallellt i de båda partierna.

humza

Citat från: "Delirium"Hoppas på att kunna producera en aar med bilder så att man kan följa utvecklingen parallellt i de båda partierna.

:up: