Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Rommels resa till Tyskland, juni -44.

Startat av sfclinken, 7 juli 2007 kl. 13:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Efter att ha läst de förträffliga böckerna "Avgörandets ögonblick" och "Den längsta dagen" så slår det mig att historikerna tydligen tvistar om tidpunkten för Rommels resa till Tyskland i Juni 1944.

Enligt TZ i "Avgörandets ögonblick" skedde detta tidigt på morgonen den 5:e Juni medans Ryan i sin "Den längsta dagen" skriver att det skedde på söndagsmorgonen den 4:e Juni. Ryan hänvisar dessutom till att detta datum finns med i Armégrupp B´s krigsdagbok.

Då till min fråga. Vem har rätt? Och hur kan det komma sig att det florerar 2 datum?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Befinner mig inte hemma och kan inte kolla bokhyllan för olika alternativ, men samma förvirring verkar råda på nätet. Vissa säger fjärde, andra femte...

Måste hem och gräva i böckerna och kolla källor...
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Även Bokoramas gamla serie om 2:a Världskriget (Bandet som heter Landstigningen i Normandie ) påstår att han lämnade på morgonen den 4:e.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

CiteraRyan hänvisar dessutom till att detta datum finns med i Armégrupp B´s krigsdagbok.

Lustigt, jag råkade reagera på samma sak när jag läse Ryan. Har du månne också köpt den nya pocketversionen?  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Lustigt, jag råkade reagera på samma sak när jag läse Ryan. Har du månne också köpt den nya pocketversionen?  :)

Japp!  :D
GMY Peter