Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

En fråga rörande gamla svenska regementen

Startat av Klas Malmström, 9 augusti 2007 kl. 15:53:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klas Malmström

Jag har fått en fråga av en person på ett annat forum som lyder:

"Hi
I can see that you are Swedish so i wanted to ask you a question about a swedish word that has been troubling me.
Do you know the meaning of the word 'tremmening' ?. I found it during a research in another favourite period of mine apart from ww2, the period of the Great Northern War (1700-1721). I am painting the armies of Sweden and Russia in 1/72 scale and while painting the Swedish Army i came across several regiments that had this word after the name of the province. For example i found the Uppland Regiment as well as the Uppland Tremmening Regiment.
I am sorry for this long message but i'm running out of sources on this (and i don't have a dictionary).Thanks in advance.
Georgios"

Ordet "Tremmening" låter mera norskt än svenskt tycker jag personligen.
Någon som har någon ide om vad det kan röra sig om ?
Klas Malmström
Linköping

Doomfarer

Kolla här under femmänningar: http://runeberg.org/nfbh/0026.html
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Det moderna ordet för tremänning är väl syssling, men i sammanhanget känns det helmysko.
En mycket bitter liten man.

Klas Malmström

Citat från: "Doomfarer"Kolla här under femmänningar: http://runeberg.org/nfbh/0026.html
Så det är någon typ av reserv-regementen ?
Klas Malmström
Linköping

BigPapaBear

Citat från: "Klas Malmström"
Citat från: "Doomfarer"Kolla här under femmänningar: http://runeberg.org/nfbh/0026.html
Så det är någon typ av reserv-regementen ?

...eller så är de släkt med ett annat regemente.  :P
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "Klas Malmström"Så det är någon typ av reserv-regementen ?
Ja det kan man säga. Normalt så hade vi våra landskapsförband där varje knekt rekryterades från ett antal gårdar, roteringen.
Om det kärvade till sig så kunde konungen beordra landskapen att uppsätta tremänningsförband. Detta var ett sätt att klämma ur befolkningen lite extra för att få fram ytterligare förband när det behövdes och tremänning innebar då att tre rotar fick gå ihop för att fixa en knekt vilket i och för sig innebar att ytterligare en knekt skulle letas fram och utrustas men att det var tre gånger så många som delade på kostnaden.

Dessutom så kunde även femmänningsförband sättas upp där fem rotar istället fick gå ihop och fixa ytterligare en knekt.

Fyrmänning har jag inte sett nämnas någonstans.
"Randomization is too important to be left to chance"

Klas Malmström

Jag tackar för informationen, jag skall föra den vidare.
Klas Malmström
Linköping

Daniel S

Fyrmäningar fanns bara vid ett enda regemente, Västergörlands och Närke-Värmlands 4-och 5-mäninga regemente.

Man hade allt sedan 1680-talets reformer en rätt god insikt i hur många rotar det krävdes för att göra bördan rimlig. Beroende på landskap och rotarnas/rusthållarnas relativa rikedom så satte man upp fördubblingar. 3-mänings förband eller 5-mäningsförband. Under skånska kriget så förekom öven sjättningar och tiomäninga regementen.