Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Macarthurs return, Leyte 44.

Startat av Strv102r, 28 juli 2007 kl. 15:19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Planen är i full gång men inte utan turbulens!

Det mest uppseendeväckande är 1 Cav framryckning. I sitt anfall mot mål 13 visade det sig att detta var försvarad endast av ett lokalförsvarskompani (hur man nu kan förvara en hamn längs en viktig väg med så lite...) . Kopplat till 4 aktivationer på rad för amerikanarna blev det en spektakulär framryckning eftersom vunnen framgång måste nyttjas (fick faktiskt motståndaren att överväga att ge upp då). Eftersom en sådan framgång inte fanns med som en möjlighet i planskedet visade det sig dock medföra problem att nyttja pga resursbrist. 1 Cav div begärde och fick tillbaka de bataljoner som var underställda 24 inf stridsgrupp. Det är nu dessa som förvarar genombrottet och kustvägen och ska försöka vidga genombrottet, det är nu oroväckande smalt. 1 cav är dock för svag för att lösa uppgiften på ett så stort djup. Det är en stor lucka mellan kustflankskyddet och täten. 24 inf är nu så svag att efter att 241 tagits har man ingen anfallskraft alls att prata om. Att ge mer förband till 1 cav ger en mycket tunn linje vilket medför att fi kan dra ur förband ur bergen (att han skulle anfalla i östlig riktning hålls för helt osannolikt). 1 cav får nöja sig med det den har och har således spritt ut två bataljoner längs kusten eftersom det föreligger ett fi amfibiehot ( 1 fi inf reg saknas). Förhoppningsvis räcker det i kombination med att genombrottet vidgas. Annars är avskärningen av 1 cav ett faktum. Dessutom har fi fått iland lejonparten av 1 inf div i ORMOC och i PALOMPON. Denna framrycker nu mot 1 cav tät från två håll. Fi 1 inf div reagerade snabbt (i motsats till resten av fi vid genombrottet) och har kvickt framryckt till bra försvarsställningar och även hunnit gräva ner sig längs vägen. På kort sikt kan fi utnyttja att 1 cav tät inte har något som helst skydd bakom sig. Risken för inringning är uppenbar och chansen att ta ORMOC med bara täten på 1 cav mot huvuddelen av en fi div.... Tja, att inte ens försöka gå på djupet efter genombrottet hade väl varit fel det också. Nu gäller det att bevara 1 cav stridsvärde och handlingsfrihet för att fullfölja planen. Genombrottet och framryckningen har om inte annat tvingat fi att kraftsamla just som var planen.

24 inf har tagit linje 241. Har inte stridsvärde just nu att anfalla. Försvara tagen terräng och bind fi framför.
7 inf div i långsamma strider för att tugga sig mot 72 och binda fi. Fortsätter.
96 har tagit Baybay. Försvarar tagen terräng. Om möjlighet att ta sig över vattendraget ges kommer detta att göras för att slippa börja offensiven senare med en sådan friktion.

1 cav ska nu fördröja 1 fi div utan att låta sig inringas. Detta innebär ett tillbakadragande vilket förhoppningsvis drar med sig 1 fi div från ORMOC vilket på sikt bäddar för 96:e och 32:a. Fi förväntas landstiga i anslutning till gamla mål 13 för att avskära 1 cav div. Förhoppningsvis hinner 1 cav flankskydd vidga genombrottet genom att slå/driva fi in i 24 inf område innan landstigningen sker vilket gör att de då lösgjorda förbanden kan slå landstigningen.

I stort gäller planen att binda fi i norr med XXIV kåren för att skapa förutsättningar för X att ta ORMOC.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1 Cav hann vidga genombrottet genom att slå fiendens yttersta flank förband väster linje 241 innan fi landsteg öster om gamla mål 13 (Ovängat lång österut, syfte frågas?). Detta medgav att att förbanden som frigjordes snabbt kunde isolera landstingingen och börja slå den. Täten på 1 Cav har övergått till fördröjningstrid och går hyfsat enligt plan.

24 inf har efter förstärkning med tre nya bataljoner fortsatt anfalla mot bergen (och mål 242) men med förluster som innebär att det det inte är stridsekonomiskt att fortsätta. Övergår till försvar av tagen terräng.

7 inf fortsätter att traggla sig fram mot 72. Förluster, lite vinst.

96 gör ingenting egentligen, utom att med sina avsevärda artilleriresurser bombaredra fi.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Läget D+26.

1 cav bakre stridsgrupp har slagit den fi landstigningen och frr nu längskustvägen i västlig riktning. Täten har fått samband med bakre delar ur den främre fördröjande stridsgruppen. Denna har med vissa förluster i stort sett löst fördröja/binda uppgiften väl.
24 inf som fick förstärkning av tre bataljoner ur egen div anföll trots begränsat stridsvärde och har till sist tagit det fientliga amupplaget på höjdkammen söder linje 241. Efter att två bataljoner underställts 1 cav är nu stridsgruppen helt förbrukad. I stort alla bataljoner utom två har steploss. Uppgiften att binda fi är dock löst.
7 inf påbörjar en rokad för att ersätta de bataljoner ur 96 som inte är jungle capable med enheter ur 7 som är det i norra delen av området. Detta sammafaller med att täten som anfallit längs spåret tappat anfallskraften dels då art inte längre når från grupperingsplatserna nedanför bergen. och dels pga antal steploss i skyttebataljonerna. Rokaden kommer att ersätta dessa, mer art kan inte följa efter upp i bergen.  Ska 7 fortsätta blir det med CAS (close air support) som eldunderstöd. Uppgiften att binda är löst.
96 har genomfört anfallsstrid efter förstärkning av två skyttebataljoner och har förbättrat utgångsläget inför anfallet mot ORMOC. Fi har dock lyckats befästa sina ställningar längs vägen.

I stort har skedet gått enligt plan. Fienden har bundits till största delen i norr vilket gör honom sårbar för landstigningen vid ORMOC (sker nästa dygn 2 hex sydost om ORMOC vid den lilla byn längs kustvägen). Dock har han inte helt avstått från att skicka förstärkningar mot BAYBAY. Kan bli segt att komma fram. 96 måste få mer resurser och kommer att få de delar av 32 div som inte landstiger samt 2 cav bat ur 112 fristående cav reg (inte ur 1 cav).

1 cav kommer med huvuddel att anfalla mot ORMOC i syfte att binda fienden så att landstigningen inte kan påverkas. Del skyddar flanken mot PALOMPON och SAN ISIDRO. Anfallet samordnas med 96 anfall och landstigningen. Alla tillgängliga sjöstridskrafter ska understödja 96 anfall vilket innebär att dessa msåte in i sjözon 2 vilket innebär större hot från det japanska flyget. Måste avdela mycket jaktskydd. 24 ska bara försvara tagen terräng, Binda uppgiften är löst. 7 ska omgruppera förband för att utgöra ett flankhot för fi längs vägen ORMOC - BAYBAY , men kommer sannolikt bara att förvara tagen terräng.

I övrigt kan sägas att flera fi skyttebataljoner ur 16 inf div ( den ursprungliga) saknas, vet inte var de är. De borde ha försvarat framför 24 och 7 i dessas kraftsamlingsriktningar i bergen men det har gjorts till huvuddel av lokalsförsvarsförband och hopskrapat löske. Risk finns att de saknade förbanden gömmer sig i bergen och anfaller ner mot upptäcka luckor. Måste tänka på att avdela skydd så att han inte kommer åt artilleri eller staber som är oskyddade. Vidare så märker jag att fi använder ingengörbataljonerna som sämre skytte. De får stridsuppgifter och förbrukas. Jag var rädd för att dessa skulle bygga befästningar bakom sina egna för att ha klara inför nästa skede men så verkar inte ske.

magnus lindström

Dolda japanska enheter låter spännande det skapar en dimension till.

Strv102r

Tja... Inte helt dolda. De ligger upp och ner med japanska örlogsflaggan upp. Bara japanen får titta på vad som finns på andra sidan. Tills man hamnar i strid. Jag hade väntat mig att det skulle vara bataljoner som dök upp när detta hände, men det har inte hänt så ofta  som jag trodde. Har mest slagits mot "löskeförband" i bergen. Fienden sparar ett par bataljoner någonstans. Under någon till synes ofarlig flagga ute i obygden finns ett hot... Kräver att jag avdelar förband för skydd. Fi nyttjar landversionen av principen "a force in being". Bara att jag vet att de finns kräver att jag avdelar resurser. De behöver inte göra något...

Strv102r

Fienden har börjat dra bakåt och befästa. Han verkar gett upp tanken på att slå 1 cav nu när bakre delar ansluter framåt och han avser fördröja 96 från BAYBAY.

2 div landstiger utan egentligt motstånd SV om ORMOC. Därefter tar de ORMOC som bara hålls av logistikförband.
96 anfaller med kraftfullt understöd men fiendens försvar håller första rycket.
1 cav framgrupperar för att återuppta anfall mot ORMOC. En del framrycker så långt logistiken medger på spåret mot SAN ISIDRO som är oförsvarat[/img].

Fi är tagen av landsstigningen och det faktum att han när han kraftsamlat lämnat vägarna till SAN ISIDRO och PALOMPON oförsvarade. Hans förband är på fel plats och han upplever jag utan motstånd kan ta hans kvarvarande ledningscentraler i PALOMPON och SAN ISIDRO (den tredje var i ORMOC). Detta får drastiska följder för hans manöverförmåga. Fi anser fortsatt motstånd vara meningslöst och ger upp, sneglandes på mina kommande förstärkningar (ytterligare två divisioner).

Detta trots att min logistik inte medger snabba taganden av PALOMPON eller SAN ISIDRO eller att han också får in mer förband samt att han har förband att slåss med. Fi är mentalt slagen, tror inte att seger är möjlig även om fysiskt stridsvärde finns kvar. Hans logiska åtgärder på mina åtgärder har bara lett till att situationen förvärrats, och den oväntade landstigningen upplevde han som schack matt snarare än schack. Samma som McClellan vid Chansellorsville (fast han var ju starkare än Lee vilket min motspelare inte var nu). Att jag vunnit även om spelet fortatt tror jag vara säkert. Min heder är räddad!

Jag  anser att min operationsplan lyckades bra och att skeendet är ett bra exempel på manöverkrigföring. Att slå fiendens vilja till fortsatt strid genom att utmanövrera honom snarare än att förinta hinom fysiskt. Och ja, det är mycket lättare att genomföra manöverkrigföring om man har mer resurser än fienden. Den starke kan välja mellan utnötningskrigföring eller manöverkrigföring. Den svage kan knappast vinna ett utnötningskrig utan måste välja manöverkrig trots att det är svårt med lite resurser.

Min motspelare vill försöka igen... Jag misstänker att han kommer att tunna ut i bergen för att förstärka flankerna längs vägarna samt befästa ställningarna tidigare för att uppnå bättre styrkeekonomi. Detta kan han göra genom att med delar fördröja mot bergen medan huvudelen springer i förväg bakåt och bygger. Ett annat utnyttjande av ingengörerna är att vänta.

Jon

Jag har alltid tyckt att spelrapporter (både avslutade och pågående sådana) är tvärtråkigt att läsa, men här har du gjort ett bra jobb må jag säga.

BigPapaBear

Citat från: "Jon"Jag har alltid tyckt att spelrapporter (både avslutade och pågående sådana) är tvärtråkigt att läsa, men här har du gjort ett bra jobb må jag säga.

Då handlar det väl mer om författaren i de flesta lägen. Personligen tycker jag att de är mycket underhållande!  :up:
En mycket bitter liten man.

Jon

Precis, med en bra skribent kan även tråkiga ämnen bli intressanta, såsom Zulu-krig och stormaktstiden!

magnus lindström

Vad gjorde MaClellan vid Chancellorsville? ;)

Strv102r

Menar Hooker så klart  :oops: . Annars är passiviteten i Antietam inte helt olik.

Strv102r

Inledningsvis ska X och XXIV kårerna landstiga med fyra divisioner med tillfällig stridsindelning och ta mål 11, 12 och 71 i syfte skapa förutsättningar för att kringgå fiendens förväntat hårda försvar i bergen. Linje 241 och 96 ska tas i syfte att binda fi i bergen samt skydda tagna flygfält och hamnar på östra LEYTE.

Därefter , ca D+28, skall 32. div landstiga och ta PALOMPON för att 6 armén från tre håll samordnat ska kunna anfalla och ta ORMOC.

Slutligen skall fi, om denna inte nu kapitulerat/evakuerat, slås genom att SAN ISIDRO tas från två håll (PALOMPON och mål 12). Härvid skall ytterligare en lanstigning kunna genomföras i själva SAN ISIDRO. Under detta skede kvarlämnade isloerade fiender på centala LEYTE slås.

magnus lindström

Trevliga rapporter fortsätt så här:) (det lär vara tidskrävande dock:) )

Strv102r

Allt tar tid, frågan är hur lång tid. Om jag som tränad stabsofficer inte kan kräkas ur mig en lägesorientering i PPT format på en kvart är jag kass. :P

Strv102r

So far so good. Inga större skillnader, fi viker överallt. Bedömandet över fiendens valda handlingsalternativ kvarstår. Det kommer inte att bli enkelt att gå igenom på flankerna denna gång, hans rörelser vsiar att han omdisponerar förband. Han har lärt sig att i bergen kan han fördröja hur länge som helst med i princip inga resurser alls, bara han hinner bygga befästningar bakom de fördröjande täterna i tid. Han kommer att satsa starka förband på flankerna och gräva ner dem.

Nåväl:
1 cav anfaller längs route PLATINUM mot mål 11 och 12.
24 inf tar linje 241, bedöms vara tagen D+6.
96 inf tar linje 96, de centrala flygfälten redan tagna. 96 bedöms vara tagen D+6.
7 inf frr (betydligt starkare än 96 var förra omgången med ungefär samma uppgift) längs route SILVER mot 71.

Omfallsplanering:

Om fi stoppar 1 cav innan mål 11 är taget skall en taktisk landstigning i mål 12 ske. Beroende på fi styrka kan det vara så att 1 cav egna resurser inte räcker utan att 32 div måste nyttjas. Detta försenar den operativa planen avsevärt då 32 planerade uppgift övergår till annat förband (77 inf). Slutsats: Får ej ske. 1 Cav måste ta mål 11 innan fi hunnit bli för stark pga befästningar. Högt tempo är av nöden.

Om fi stoppar oss innan mål 12 är taget får detta i stort samma konsekvenser som förra omfallet. Men(!) det är svårare att landstiga bakom fi i mål 12 än i mål 11. Slutsats: 1 cav ska genomföra en taktisk landstigning i mål 12 när mål 11 tas. Således skall LST resurser tilldelas 1 cav i första hand. Om 1 cav ej har resurser mht fi styrka i mål 12 skall 32 inf nyttjas med konsekvenser enligt ovan.

Om något förband som genomför planerade kringgångar av bergen stoppas längs frrvägar (framryckningsvägar) skall motståndet brytas med nyttjande av överlägsen eldkraft i form av artilleri, flyg och stridsvagnar. Det är inte ett alternativ att skifta kraftsamlingsriktning till bergen. Om anfallande div får lågt stridsvärde skall dessa bataljoner roteras med försvarande bataljoner ur 24 och 96. We have the assets, let use them.
[/img]