Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Födelsedagspresentstips

Startat av Organ, 20 augusti 2007 kl. 20:38:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Organ

Jag har bestämt mig för att ge ett krigsspel till en vän på hans födelsedag. De jag närmast sneglar på är Combat Commander och Tide of Iron. Jag tycker mig förstå att de är ungefär jämbördiga i komplexitet och regeltyngd och tar ungefär lika lång tid att spela. Så, vilket ska jag satsa på?
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Andreas Lundin

CC! Tide of Irons populäritet kommer att dala tror jag. CC lever vidare. Men gillar man spel med plastfigurer... då kanske ToI är bättre. Fast jag gillar blippar och kort i mycket större utsträckning än jag gillar plast, så för mig skulle valet varit enkelt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

bambaladam

Jag kan bara tala för Combat Commander, men det är helt suveränt. Det är tillräckligt djupt för att man ska få den där förnöjsamma obehagskänslan av att vara tvungen att göra allt med ett absolut minimum av manskap. När man planerar är man aldrig säker på någonting, utan tvingas ha reservplaner med sig. Dessutom är reglerna små, konsekventa och ypperligt tydligt formulerade.

Jag kan lära ut spelet på en halvtimme, utan att göra annat än att dra igång ett parti med öppna händer och prata igenom några rundor. Sen är allt så intuitivt att det flyter på.

Riktigt klasspel mao. ToI är säkert också kul men vi behöver fler CC-spelare så vi kan ordna VM i Sverige eller nåt.

Om man inte kan gå igång utan pansar ska det nog vara ToI dock.

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Jag kan bara tala för Combat Commander, men det är helt suveränt. Det är tillräckligt djupt för att man ska få den där förnöjsamma obehagskänslan av att vara tvungen att göra allt med ett absolut minimum av manskap. När man planerar är man aldrig säker på någonting, utan tvingas ha reservplaner med sig. Dessutom är reglerna små, konsekventa och ypperligt tydligt formulerade.

Jag kan lära ut spelet på en halvtimme, utan att göra annat än att dra igång ett parti med öppna händer och prata igenom några rundor. Sen är allt så intuitivt att det flyter på.

Riktigt klasspel mao. ToI är säkert också kul men vi behöver fler CC-spelare så vi kan ordna VM i Sverige eller nåt.

Om man inte kan gå igång utan pansar ska det nog vara ToI dock.

Nu fick du till och med mig att bli sugen på CC...  :oops:
En mycket bitter liten man.

bambaladam

Vi hinner med en snabb omgång på FF kanske?

/Jan

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Vi hinner med en snabb omgång på FF kanske?

/Jan

Svårt men kanske inte omöjligt, det vore trevligt. Skulle det bli tidsbrist bor vi ju faktiskt i samma by.
En mycket bitter liten man.

bambaladam

Ja det är över på en kväll och får plats på mitt soffbord, så känn dig bjuden om vi kan samordna en bra tid. Bor vid Norrtull.

Faktum är att jag kan erbjuda mig att lära vem som helst som vill prova på. PM:a så löser vi tid/plats.