Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fräcka saker att göra på Island?

Startat av Jon, 25 augusti 2007 kl. 22:03:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon

Till hösten blir det en vecka på Island. Vad får man inte missa att se/göra när man väl är där?

Ligga i en varm källa med en drink och en vacker isländska står redan som nummer ett på listan.

BigPapaBear

Elias är Islandskungen!
En mycket bitter liten man.

Organ

Citat från: "Jon"Ligga i en varm källa med en drink och en vacker isländska står redan som nummer ett på listan.
Jag tror faktiskt inte det finns så mycket annat att göra. Förutom då att äta torsk och rida på krumma hobbit-hästar.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

BernadotteOnline

Citat från: "Jon"Till hösten blir det en vecka på Island. Vad får man inte missa att se/göra när man väl är där?

Ligga i en varm källa med en drink och en vacker isländska står redan som nummer ett på listan.

Island är helrätt!
Vi hyrde en bil och körde först den vanliga turistrundan till Tingvalla, Gullfoss och Geysir (geisrarna). Detta kan du också göra med turistbuss över en dag.

Sedan körde vi ut i vildmarken vid Torsmörk, och vandrade.
Man hyr nelst fyrhjulsdrift och kör ut lite var man vill...
Till Torsmörk måste man korsa några stora vattendrag, där det kan vara riskabelt om ni inte frågar folk på plats var man kan korsa säkert.
Det är en rätt jyst upplevelse att se vattnet splasha upp på dörren.
Mindre kul att fastna!!

Hästridningen är suverän, om man gillar sånt. Vi kombinerade det med en valsafari under samma dags eftermiddag.
Vi såg 20-30 valar och många delfiner! (Vi hade tur)

Bad finns det överallt. Fastna inte i Blå Lagunen, utan ta er till de lokala baden dit isläninngarna går.

Mat: Testa  gärna rutten haj, torkad fisk med smör och lite andra specialiteter. Mat på stan kostar multum! En pizza startar på 175 kr!! I butik kostar det 2x svenska priser.

Ha en trevlig resa!

Ps. Ta med regnkläder, eftersom det kommer korta regn då och då!

Elias Nordling

Björn har rätt :-)

Island är aldrig fel.

Hur länge är ni där? Sydlandet är i mitt tycke den vackraste delen av Island, att hyra en bil och åka den sträckan fram och tillbaka på tre dagar är väl värt det. Åka varvet runt är förstås också kul, men räkna med en vecka.

Vandra i Thorsmörk är ett mycket bra förslag, men det är både billigare och enklare att åka buss dit än att hyra bil. Väl där har du ändå ingen glädje av bilen.

En riktigt fantastisk vandring är att gå från Skogar på sydkuysten till Thorsmörk. Man följer en fantastisk flodravin uppför berget, och kommer upp i ett pass mellan två glaciärer. Där finns det en supermysig stuga att övernatta i. Nervägen är obeskrivlig.

Kolla med Utivist om saker är öppna på hösten.

Vestmannaeyjar är också väl värt ett besök. Riktigt häftigt ställe.

Här är litet bilder från min andra Islandsresa (av fyra hittills) med karta och beskrivning, för inspiration.
http://www.nordling.nu/elias/iceland/iceland.html
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

Toppensvar, tack!

Vi kommer bo hos en vän i Reykjavik men planerar både att hyra en bil samt fara ut på valsafari.

Det kommer inte bli så mycket vandring för oss. Själv bor jag i Kiruna och har vandrat runt en massa på nordkalotten och min vän är helt enkelt inte så förtjust i att vandra. Däremot så låter ju det vettigt att ta hyrbilen och fara till Gullfoss och gejsrarna, som ni sa. Vad mer vill man se när man är ute och far? Fyrhjulsdrift och terrängkörning är tyvärr inte aktuellt för den här resan, utan mer lättillgängliga mål.

Vi kommer att vara där i sex dagar, en snabbvisit som ska innehålla det mesta!

Elias, vad är Vestmannaeyjar?

BernadotteOnline

Citat från: "Jon"Toppensvar, tack!

Vestmannaeyjar?

Ta flyget dit och ta reda på det!! Jag hann inte med familjen.

Vestmannaeyjar

Öar söder om Island, men fiske och häftig natur inpå knuten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iceland

NB. Höll på att glömma att ni måste ut och festa med islänningarna. Et sanslöst röj. Elias, vad heter den kända klubben i Reykjavik? Kommer inte ihåg.
PS Glöm inte att köpa taxfree till kompisen. De har taxfree shop vid ankomsten innan tullen. Billigt och bra.

A F

Citat från: "BernadotteOnline"Elias, vad heter den kända klubben i Reykjavik?

Som att fråga en nunna om tips på bra stripbarer...

BernadotteOnline

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BernadotteOnline"Elias, vad heter den kända klubben i Reykjavik?

Som att fråga en nunna om tips på bra stripbarer...

:lol:  :lol:   Låt dig överraskas

Gaukur á Stong heter stället jag tänkte på. :up:  = Göken på stången!

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Som att fråga en nunna om tips på bra stripbarer...

Är det inte de som känner till de mörkaste, mest förbjudna och perverterade ställena...  :lol:
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Anders har tyvärr rätt. Reykjavik är känd som en riktig partystad, men när jag är där har jag bara vandringskängor och regntäta kläder med mig.

Hyr en bil och kör följande rutt: Thingvellir, Geysir, Gullfoss, sedan ner till sydkusten och följ den fram och tillbaka. Ingen fyrhjulsdrift behövs. Jag rekommenderar att ni kör till Jökulsarlon och tillbaka. Turas om att köra på dit och hemvägen så delar ni på utsikten :-) Det finns gott om övernattningsställen längs vägen, och turen borde gå på 3 dagar ungefär.

Ytterligare obligatoriska stopp längs vägen är Skogafoss (+ ett vattenfall innan som jag alltid glömmer vad det heter) och Skaftafell (där man kan klappa på jökeln utan att behöva klättra).

Gör man Thingvellir, Geysir och Gullfoss på en dag brukar man hinna lagom till Skogar, så kan ni övernatta vid Skogafoss (finns ett hotell och ett vandrarhem att välja mellan, bägge serverar mat).

Elias Nordling

Ska också slå ett slag för Reykjaneshalvön, som man lätt gör på en dag med bil från Reykjavik. Reykjaneshviti är en häftig klippa vid världens ände, som du kan se i slutet av den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=okLCurB1lJw

Strax intill finns det häftiga bubblande svavelkällor, som annars är huvudskälet att fortsätta till nordlandet. Kusten längs med sydsidan av halvön är också fin.

Tror förresten att hela videon ovan är inspelad på Reykjanes, det mesta av landskapen man ser i den finns där.