Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Finnish Trilogy

Startat av pelle, 3 september 2007 kl. 08:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "BigPapaBear"OCS: Finland. Mmm...  :up:

OCS Karelen är nog inte så sexigt. Eller att sitta fem turns och kolla på när Sovietiska AR1-brickor svälter ihjäl längs långa vägar. Men du kan (om mitt ögonmått inte sviker mig) få in hela Norra Skandinavien på två OCS-kartor. Alltså kan du köra Petsamokriget, Barbarossa & Lapplandskriget på samma karta. Sexigt.

dagon

Fick lite vidare upplysningar från Miku vad gäller Åland: Ryssarna var redan under Vinterkriget intresserade av Åland men någon operation blev aldrig av bla pga att Finska viken isades igen samt att ryssarna fegade ur pga det kustartilleri Finnarna hade.
Vidare fanns en planerad tysk operation, Tanne West, som gick ut på att besätta Åland i händelse av att Finland skulle kapitulera.

Dessa planer från tyskt och ryskt håll kan trigga aktivitet från svenska marinen som också till en del finns representerad i spelen.

/Asko
För Kung och Fostervatten

BigPapaBear

Citat från: "dagon"Fick lite vidare upplysningar från Miku vad gäller Åland: Ryssarna var redan under Vinterkriget intresserade av Åland men någon operation blev aldrig av bla pga att Finska viken isades igen samt att ryssarna fegade ur pga det kustartilleri Finnarna hade.
Vidare fanns en planerad tysk operation, Tanne West, som gick ut på att besätta Åland i händelse av att Finland skulle kapitulera.

Dessa planer från tyskt och ryskt håll kan trigga aktivitet från svenska marinen som också till en del finns representerad i spelen.

/Asko

Låter som att grabbarna gör ett bra jobb!  :up:
En mycket bitter liten man.

Sten Ekedahl

Det fanns ju också en långt gången, och väldokumenterad, svensk planering att 1939 i samråd med Finnland besätta Åland med ganska starka svenska förband. Vill minnas att dåvarande utrikesministern Rickard Sandels agerade så aktivt för den idén att det starkt bidrog till att han fick avgå för att efterträdas av Christian Günter.
Wargames - Laborationer i historia

A F

Och detta omfall på ett omfall på ett omfall motiverar det verkligen att ha med Åland på kartan?

magnus lindström

Skulle väl vara fånigt att slänga in en tabell eller så där istället? :). Bra om kartan kan användas till alla möjliga situationer som kunde ha uppstått.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och detta omfall på ett omfall på ett omfall motiverar det verkligen att ha med Åland på kartan?

Håller med Anders. Jag tycker att Ålands närvaro primärt berättigas av estetiska skäl - vilket kan vara nog så viktigt. Bling-bling is the shit!  :up:

Elias Nordling

CiteraWinter War av SPI, Molotov's War av DG, Arctic Storm av GMT och A Winter War av GRD. Alla hade kartor över hela Finland.

Molotov's war hade bara södra Finland på kartan vad jag minns. Det gör det till det spel med bäst detaljnivå på de områden där det hände något.

CiteraJag tycker att Ålands närvaro primärt berättigas av estetiska skäl

Jag tycker att det finns en estetisk poäng med att brickorna rör sig på kartan också, istället för att stå uppradade i två murar som stångas.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Jag tycker att det finns en estetisk poäng med att brickorna rör sig på kartan också, istället för att stå uppradade i två murar som stångas.

Du gillar inte the Killing Ground alltså...  :D

Johan

Citat från: "Elias Nordling"
Citat från: "Johan"Alla hade kartor över hela Finland.

Molotov's war hade bara södra Finland på kartan vad jag minns. Det gör det till det spel med bäst detaljnivå på de områden där det hände något.

Du har rätt, vad jag kom ihåg var framsidan istället för kartan. Tre av fyra är i alla fall en majoritet. Jag tycker ändå det är lite onödigt att hacka på grabbarna när dom nu gör en sådan insats.
Mvh Johan

skydiverx

Citat från: "Scipio"Ambitöst,snyggt och riktigt lovande projekt.
Jag är mycket nyfiken på hur spelsystemet kommer att bli?
Hursomhelst så har jag förhandsbeställt ett exemplar åt mig till att börja med.
Så här coola svenska/finska/nordiska spelprojekt ska bara stödjas, inget snack! Det är allas plikt!   :ultra:

Öh jo kanske det, men till tonerna av 260 Euro?? Skulle inte tro det. Då skall det vara ett sjutusan till spel, och så här långt ser det ok ut, men skall jag lägga ut 2,5 KSEk på spel så finns det annat som konkurerar, minst sagt. Det finns gränser för min patriotism och min vilja att slänga pengar på svenska entrepenörer. Jag undrar hur många av de som ropar förbeställt som kommer att öppna plånboken när det gäller.

Inget ont om vare sig spelet eller killarna som sliter hårt med det. Spelet ser kul ut, men som sagt ...

BigPapaBear

Var kommer prisuppgifterna ifrån? Jag hittar inte dem på hemsidan. Två och ett halvt tusen för tre spel som blir ett återfinns ju i form av EuroFront. Men visst, det är onekligen väldigt dyrt.

Vvornth

Citat från: "skydiverx"Jag undrar hur många av de som ropar förbeställt som kommer att öppna plånboken när det gäller.

Jag noterar utan förvåning att du är förhållandevis ny här på forumet. Jag kan lova att det finns gott om galningar här som prioriterar nya blippar att klippa framför Gran Canaria med familjen.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

sfclinken

Citat från: "Vvornth"Jag kan lova att det finns gott om galningar här som prioriterar nya blippar att klippa framför Gran Canaria med familjen.

Va? Var? Inte på detta forumet väl??  :P

Fast jag föredrar att åka till Gran Canaria och klippa blippar...så kan frugan sola.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Fast jag föredrar att åka till Gran Canaria och klippa blippar...så kan frugan sola.

Eller skicka frugan på egen hand till Gran Canaria medan man själv har en krigsspelsvecka!  :P

Hon blir säkert väl omhändertagen av poolpojken Pedro...  :D