Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"EFS är inte ett dåligt spel, men det har ett av de sämsta och mest verklighetsfrånvända supplysystemen i mannaminne. När det kan kosta lika mycket för ett ensamt regemente att anfalla som för en hel armé börjar man undra vad designern har rökt...
Nja nu består inte hela supplysystemet av reglerna för Attack Supply.
Men det är klart en märklighet. Effekten av det blir ok ändå det är ändå de stora besluten man vill ta och och det är inte ofta som man skulle vilja attackera med ett ensamt regemente på ett avgörande ställe där attack supply skulle vara avgörande och väljer man att avstå från det så snabbar det också upp spelet. Men det hade varit najs med lite mer granularitet i AS reglerna.

Sen så får man alltid leva med någon eller något som man ser som märkligheter i alla spel. Problemet är om man upplever det som att ju mer man spelar desto mer accelererar mängden med märkligheter som kryper fram.
"Randomization is too important to be left to chance"

Vvornth

Mig vetterligen hade vi en rätt intensiv OCS vs. EFS diskussion för sisådär ett halvår sedan här på forumet. Hmm.. vart försigick den?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Doomfarer

Citat från: "Vvornth"Mig vetterligen hade vi en rätt intensiv OCS vs. EFS diskussion för sisådär ett halvår sedan här på forumet. Hmm.. vart försigick den?

Här: http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=1625
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

A F

Citat från: "Scipio"Problemet är om man upplever det som att ju mer man spelar desto mer accelererar mängden med märkligheter som kryper fram.

Ovanligt klokt sagt för att vara du.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Scipio"Problemet är om man upplever det som att ju mer man spelar desto mer accelererar mängden med märkligheter som kryper fram.

Och ovanligt vänlig sagt för att vara du...
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Anders Fager"

Och ovanligt vänlig sagt för att vara du...

Och till och med jag är beredd att hålla med.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Fan, nu blev jag sugen på att knäcka inplastningen på mitt KtR.

Någon Lundabo som har lust att testa över julledigheten?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

tinG

CiteraGreg Stadermann - Dec 23, 2008 8:13 pm (#25641 Total: 25642)  

New to OCS: Help!

Hey everyone,

A buddy and I have been long time computer strategy game players (think Civilization 3 & 4).

A couple months ago I convinced him to give wargaming a try with me. We are both completely new to the hobby.

We wanted an epic and complex game. We definitely got it. After lurking this site's forums and searching the net, I purchased a copy of Case Blue.

Setting up the scenarios and building a table big enough to hold all the maps was fun in its own right.

However, we have been struggling to grasp all the concepts just by reading the included rulebooks. Although simple and straight forward a few more illustrated examples would have been helpful.

I've read walkthroughs from other OCS games including Tunisia and DAK2 but, I am still struggling.

I recently discovered the VASSAL java program and the Case Blue mod for it.

Is there an experienced player out there who would play one turn of a small scenario with me?

If so, just shoot a quick email to _@_ and let me know a convenient time.

Thanks, Greg

Vad tror ni om dom här killarna? "Vi tänkte att vi skulle lära oss kolla vad krigsspel är för något så vi köpte Case Blue. Någon som vet hur man gör?

:D

God Jul!
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Vad tror ni om dom här killarna? "Vi tänkte att vi skulle lära oss kolla vad krigsspel är för något så vi köpte Case Blue. Någon som vet hur man gör?

Hårda killar!  :up:
En mycket bitter liten man.

JanK

Vi har noen spørsmål etter helgens DAK II seanse:

1. Kan Rommel lede (øke AR-rating) Italienske enheter hvis det kun er Rommel og Italienere i stacken ?

2. Kan Rommel teleportere fra Sicily (old box) direkte til Tripoli ?

3. Kan Rommel teleportere fra Sicily (old box) direkte til map ?

Takk på forhånd og Godt nytt år.

tinG

Citat från: "JanK"Vi har noen spørsmål etter helgens DAK II seanse:
Shoot!
Citera1. Kan Rommel lede (øke AR-rating) Italienske enheter hvis det kun er Rommel og Italienere i stacken ?
Ja, endast KG har nationella restriktioner: minst en enhet från samma nationalitet.
Citera2. Kan Rommel teleportere fra Sicily (old box) direkte til Tripoli ?
Ja
Citera3. Kan Rommel teleportere fra Sicily (old box) direkte til map ?
Ja
CiteraTakk på forhånd og Godt nytt år.
Detsamma, detsamma, detsamma! Tack för jul-eposten! Hälsa familjen.

ps. Ses vi i Göteborg den 13:e februari?
-- Napoleon Bonaparte

JanK

TAKK !

Vi sees 13. februar (håper ikke tidspunktet for Galore endres) denne helgen passer perfekt for meg.

Jeg har noen flere OCS spørsmål:

1. I "Edge of the world" scenarioet (Case Blue), hvor kan Soviet reinforcements gjøre entry ?

a) Når South Edge box brukes for reinforcements entry må enhetene bli der til neste game turn og først gjøre entry via en "red star" i neste game turn movement phase ?

b) Kan Soviet reinforcements gjøre entry direkte (uten shipping via South Edge box) i Makhachkala (står nevnt under pkt. 9 i 1.8b) ?

2. I Case Blue rules står det i 1.8 at "Both players can always bring on reinforcements via appropriate map edge Rail and Road hexes as well". Hva er en appropriate map edge rail and road ?

3. Finnes det noen shipping allowance i Case Blue, eller er det kun Port capacity som gjelder ?

4. Hvor mange steps har en NKVD divisjon ?

Takk igjen.

tinG

Citat från: "JanK"TAKK !

Vi sees 13. februar (håper ikke tidspunktet for Galore endres) denne helgen passer perfekt for meg.

Underbart! Vad skall vi spela då?

CiteraJeg har noen flere OCS spørsmål:

1. I "Edge of the world" scenarioet (Case Blue), hvor kan Soviet reinforcements gjøre entry ?
I Southern Box, enda alternativet tror jag.

Citeraa) Når South Edge box brukes for reinforcements entry må enhetene bli der til neste game turn og først gjøre entry via en "red star" i neste game turn movement phase ?
Dom kan flytta in i samma runda, eller vänta i Southern Box.

Citerab) Kan Soviet reinforcements gjøre entry direkte (uten shipping via South Edge box) i Makhachkala (står nevnt under pkt. 9 i 1.8b) ?
Min regelbok ligger nere på Ylva sedan 10 månader... tror inte den finns online ännu. Men om Makhachkala står med som Reinforcement Entry så visst. Fick för mig att det bara var Southern Box och Archangelsk som gällde på CB-kartorna. Om Makhachkala är med i rätt paragraf så krävs ingen shipping och trupperna kan börja flytta samma runda.

Citera2. I Case Blue rules står det i 1.8 at "Both players can always bring on reinforcements via appropriate map edge Rail and Road hexes as well". Hva er en appropriate map edge rail and road ?
Finns beskrivet någonstans i regelboken. Jag vet tex. att ryssarna kan använda vägar/järnvägar på norra EatG-kartorna öster om en viss hex-rad på karta C (minns inte vilken). Tyskarna likaså på västra och nordvästra delen på karta A och B.
I scenariorna bör det vara specifikt beskrivet var förstärkningarna skall komma in.

Citera3. Finnes det noen shipping allowance i Case Blue, eller er det kun Port capacity som gjelder ?
Jo det finns det:
Kaspiskahavet: 3 SP
Svarta Havet: 2 SP

Citera4. Hvor mange steps har en NKVD divisjon ?
Jag tror att alla har 1 step. Kolla efter den lilla gula cirkeln vid sidan av enhetssymbolen som finns på alla infanteridivisioner, den visar hur ,ånga steps enheten har. Jag kan inte minnas att jag har sett någon NKVD-division med fler än ett step. Finns det ingen sådan markering så har enheten bara ett step. Precis sem en tank bde, eller ett inf. rgt

Bring'em on!

:D
-- Napoleon Bonaparte

JanK

Ja, hva skal man spille ? Jeg føler meg mer som lærling i ditt selskap, så spørsmålet blir vel heller hva jeg skal få gleden av å lære. Hvis det da ikke blir "Ride with the valkyries", Peiper-scenariet i WaR II.

JanK

Noen flere spørsmål:

1. Får man angripe når man ikke har on-map supply tilgjengelig (bruke Internal stock i angrep) ?

2. Hvordan løses Combat supply og "Low Stock" hvis man forsvarer med en 2 RE enhet og har 1T tilgjengelig on-map (forsvarer har ikke brukt sin Internal stock) ?

3. Hva skjer i tilfellet ovenfor hvis man har to 1 RE enheter og ønsker å forsvare med begge ?

Takk igjen.