Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

P-O Jönsson

Citera...lite googlande ledde fram till en liten bok som verkar innehålla en hel del Witzig. Någon som läst den?

Står i bokhyllan, som sy mycket annat.....har läst delar.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"Med risk för att svära i kyrkan var det här ett av problemen jag upplevde när jag spelade Tunisia. Jag minns en attack jag gjorde som amerikan, typ fyra-fem pansarbataljoner med AR 2 mot en tysk AR 5. Jag petade förstås in en fransk AR 5 och plötsligt var vi i kvalitativ paritet. Nåväl, dom dör ju så småningom, men det kostar 1 pax att återföra en bn från dödsriket - vilket innebär att dom ju alltid är med i matchen. Jag tycker nog att AP:s serie med Salerno etc löser det här snyggare, där man kan bestämma själv vilken kvalitet man vill utkämpa slaget med, men om man har en bra enhet och många sämre så riskerar man att de sämre inte bidrar med full styrka om man så att säga lägger ribban för högt. Som det var i mitt exempel i OCS så dubblade pansaret till runt 40 i värde, grodätaren bidrog med 4 (leg mobile) poäng - som dikterade slagets utfall. Tunisia är ett mycket roligt spel men jag är inte riktigt beredd att gå med i OCS-sekten, trots att jag äger alla spel i serien. Jag har till och med hört att Dean ibland går på gatorna som en vanlig man... :up:

Det du skulle kunna göra är att låna lite från GMTs Operational Series och använda genomsnittet av allas action rating. Tycker inte det är en dum idé, även om jag inte har några problem med hur det ser ut i nuläget.
En mycket bitter liten man.

bambaladam

lite är det väl så att ställer man ett gäng hårda fransmän längst fram där kulorna viner, så hjälper det att det är hårda fransmän man ställer dit.

Vvornth

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Vvornth"Eben Emael skulle förövrigt utgöra ett intressant TCS scenario top-side.

Men en bricka som rusar omkring på ett stort torntak?  :up:

Tänkte snarare på själva försvaret.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Jimmy

Hej och tack för snabba svar. Jag tycker nog också att problemet med AR-enheterna är relativt stort och borde justeras. I synnerhet Främlingslegionen och de snabbmarscherance brittiska elitförbanden får en helt oproportionerlig roll (under förutsättning att man slår högt på Repl slagen förstås). Antingen borde de bli ännu dyrare att bygga upp igen eller,ännu hellre, helt utgå när de är utslagna. Inte hade väl britterna resurser att hålla tusentals specialtränade gubbar i reserv i detta skede av kriget?

Ting Skrev:
Bône är väl en Supply Source OCH Reinf.Entry i Tunisia? Bra ställe att placera ett HQ för pax/eq rebuilds. Minns jag rätt?

Bone är en supply source och det kommer ett brittiskt Hq in den vägen. Annars är det shipping till Bone eller till en hamn framför som gäller. ´Jag valde att flytta HQ till den främre hamnen (som jag nu inte minns namnet på) och lägga in mina paxar och eq som shipping dit. Man får in rätt mkt då de bara kostar 1/4 SP per styck (om jag nu gjort rätt). På det sättet kan man anv HQt för att kasta Supply hela vägen fram till anfallsmålen (både trace och SPs). Jag anv de franska truckarna och de generiska för att flytta supply från Bone och  fram till HQts draw range (ung halvvägs till den främre hamnen). Det fungerade hyggligt men anfallen jag gjorde led sådana oerhörda förluster mot ett kompakt försvar av italienare understödda av ett par stackar tyskt reservpansar så jag valde att ge upp efter 7 turns då jag helt enkelt inte kom vidare. Knepigt men så är jag också en ytterligt ovan OCS spelare.

Ett kul spel var det i vilket fall och nu väntar ytterligare övningar vid Chirfloden i introscenariot till EatG. Sedan blir det nog DAK2.

Bästa hälsningar

BigPapaBear

Citat från: "Jimmy"Hej och tack för snabba svar. Jag tycker nog också att problemet med AR-enheterna är relativt stort och borde justeras. I synnerhet Främlingslegionen och de snabbmarscherance brittiska elitförbanden får en helt oproportionerlig roll (under förutsättning att man slår högt på Repl slagen förstås). Antingen borde de bli ännu dyrare att bygga upp igen eller,ännu hellre, helt utgå när de är utslagna. Inte hade väl britterna resurser att hålla tusentals specialtränade gubbar i reserv i detta skede av kriget?

Vill minnas att jag läste något om någon som körde med att "värstingenheterna" inte kunde byggas upp igen förrän efter "AR antal rundor". Kanske vore något att fundera på.

CiteraBone är en supply source och det kommer ett brittiskt Hq in den vägen. Annars är det shipping till Bone eller till en hamn framför som gäller. ´Jag valde att flytta HQ till den främre hamnen (som jag nu inte minns namnet på) och lägga in mina paxar och eq som shipping dit. Man får in rätt mkt då de bara kostar 1/4 SP per styck (om jag nu gjort rätt).

Repl har kompanistorlek (1/4 RE), vilket innebär att en pax kostar 1/8 och en EQ 1/4 att skeppa in.

CiteraPå det sättet kan man anv HQt för att kasta Supply hela vägen fram till anfallsmålen (både trace och SPs). Jag anv de franska truckarna och de generiska för att flytta supply från Bone och  fram till HQts draw range (ung halvvägs till den främre hamnen). Det fungerade hyggligt men anfallen jag gjorde led sådana oerhörda förluster mot ett kompakt försvar av italienare understödda av ett par stackar tyskt reservpansar så jag valde att ge upp efter 7 turns då jag helt enkelt inte kom vidare. Knepigt men så är jag också en ytterligt ovan OCS spelare.

Men du kan väl inte dra trace supply från någon annan hamn än Bône? Vill minnas de Tunisienspecifika reglerna säger det... Det blir dyrt att käka från kartan.

Att slå sig fram längs den norra vägen är mycket svårt, men inte omöjligt. Detär definitivt ett bra sätt att lära av sina misstag på :P . Prova att svinga längre söderut nästa gång.  :up:

CiteraEtt kul spel var det i vilket fall och nu väntar ytterligare övningar vid Chirfloden i introscenariot till EatG. Sedan blir det nog DAK2.
Bästa hälsningar

Tunisien är helkul! Lycka till vid Chir. Rapportera och berätta hur det går!

Jimmy

Bigpapabear skrev:

CiteraMen du kan väl inte dra trace supply från någon annan hamn än Bône? Vill minnas de Tunisienspecifika reglerna säger det... Det blir dyrt att käka från kartan.

Visst Bone är den enda. Jag vet inte om jag fick detta rätt, men det finns en järnväg från Bone som går några tiotal rutor österut. Där finns en detrainable Hex som jag sedan lade inom fem från HQt som sedan kunde kansta Trace framåt. Blev det rätt så eller har jag fått detta om bakfoten? Missade att Pax bara blir 1/8 (detta med halv RE-cost för MP under 6)

CiteraAtt slå sig fram längs den norra vägen är mycket svårt, men inte omöjligt. Detär definitivt ett bra sätt att lära av sina misstag på  . Prova att svinga längre söderut nästa gång.  

Jag försökte egentligen anfalla i tre riktningar. Britterna i bergen, Amerikanerna i centern och fransmännen längs den smalspåriga jv i en dalgång i söder.Tanken var att dra isär det tyska försvaret men jag misslyckades med detta då jag lämnade en del amerikaner i move mode inom räckhåll för tyskt pansar i Reserve Mode (AR 2 mot AR 5 är ingen vacker syn), ridå för dem och lätt för försvararen att omgruppera och möta de andra hoten.

En annan fråga som kom upp: kan ett HQ både bygga upp enheter och ombesörja att supply "kastas" under samma turn?

Tunisia är definitivt ett bra sätt att bekanta sig med systemet. Skall bli att arbeta sig vidare i serien.

Bästa Hälsningar

Andreas Lundin

Citerakan ett HQ både bygga upp enheter och ombesörja att supply "kastas" under samma turn?

Ja. HQ'na kan göra allt samtidigt och lite till!  :wink:

...till exempel kan HQ även "tankas" med en SP "kasta" bränsle till alla fristående enheter inom "kasträckvidd" (varpå dessa enheter flyttar), sedan sätter du HQ't i rörelse och från sin nya position kastar HQ't bränsle till ytterligare fristående enheter inom "kasträckvidd" (varpå dessa flyttar).

CiteraJag vet inte om jag fick detta rätt, men det finns en järnväg från Bone som går några tiotal rutor österut. Där finns en detrainable Hex som jag sedan lade inom fem från HQt som sedan kunde kansta Trace framåt. Blev det rätt så eller har jag fått detta om bakfoten?

Du fick det rätt, vad mig anbelangar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Jimmy"Visst Bone är den enda. Jag vet inte om jag fick detta rätt, men det finns en järnväg från Bone som går några tiotal rutor österut. Där finns en detrainable Hex som jag sedan lade inom fem från HQt som sedan kunde kansta Trace framåt. Blev det rätt så eller har jag fått detta om bakfoten?

Nästan rätt. Det finns (väl?!?) ingen detrainable hex på den järnvägen bara "points of interest". Detrainable hexes i tunisien är städer, byar, hamnar & högkvarter.

Andreas Lundin

Det är nog bättre att använda Bédja (A35.23) som detrainable hex och sedan kasta därifrån i alla jäkla riktningar...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Det är nog bättre att använda Bédja (A35.23) som detrainable hex och sedan kasta därifrån i alla jäkla riktningar...

Sant, men det är inte säkert att man kontrollerar den rutan som allierad förrän en bit in i spelet (om tysken är lite arg).

Ett HQ per järnvägssträckning är också fint. Då når man runt och kan ta tysken på många svettiga ställen.

Andreas Lundin

Citeradet är inte säkert att man kontrollerar den rutan som allierad förrän en bit in i spelet

Då får man väl som allierad vara arg tillbaka!  Du har ju supply-övertag! Eller? :evil:

Kreufeldt

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Jimmy"Visst Bone är den enda. Jag vet inte om jag fick detta rätt, men det finns en järnväg från Bone som går några tiotal rutor österut. Där finns en detrainable Hex som jag sedan lade inom fem från HQt som sedan kunde kansta Trace framåt. Blev det rätt så eller har jag fått detta om bakfoten?

Nästan rätt. Det finns (väl?!?) ingen detrainable hex på den järnvägen bara "points of interest". Detrainable hexes i tunisien är städer, byar, hamnar & högkvarter.
Tunisia 1.1a "Point of Interest hexes (villages and Birs too small to rate being called villages) are Detrainable hexes."

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Då får man väl som allierad vara arg tillbaka!  Du har ju supply-övertag! Eller? :evil:

Jo, men om jag och mina kompisar slår Luigi med den lustiga huvudbonaden hämtar han sin kompis Fritz från 501 Schwere Panzer Abteilung. å det är rätt arga killar. De har ingen humor whatsoever. Deras frukost består av några häftstift och en mörbultad amerikansk bondpojke. :cry:

BigPapaBear

Citat från: "BigPapaBear"...lite googlande ledde fram till en liten bok som verkar innehålla en hel del Witzig. Någon som läst den?

Storming Eagles: German Airborne Forces in World War II

...äh, 102 pix inklusive frakt från USA kändes överkomligt trots budgetåtstramningar. Jag slog till. Den verkade spänannde.  :up:

Har börjat läsa den, kommit fram till 1942. Hårdporr om man gillar tyska luftburna styrkor. Jättebra "nivå" på boken. Det blir aldrig plottrigt med detaljer eller enhetsbeteckningar - något som istället står att finna i ett appendix i slutet av boken. Överskådligt och bra flyt. Ska man vara lite kritisk kan man väl säga att den enbart är skriven från det tyska perspektivet, samt att författaren är himla kramkär i sitt ämne. Fortfarande varmt rekommenderad!