Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Doomfarer

Mitt KtR kom idag, fick vackert betala 320 kr för att lösa ut det.

Har inte undvikit tullen en enda gång i år. Grrr...  :twisted:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

Nu måste jag visa litet solidaritet och gnälla på tullmongo jag med. Inte så mycket för att jag får betala extra för ett spel som för det arbete jag nu tvingats lägga ner för glädjen att få betala tull!

Japp, jag har fått ett av de fruktade "saknade uppgifter"-breven från posten. De vill ha ett kvitto. Allt jag vet är att det är ett paket från GMT. De enda paket från GMT som jag har kvitton på har jag redan fått. Hmm... Antingen är det Fields of Fire, som verkar vara på väg ut, eller så har jag fått en speltestkopia av Chandragupta fast jag inte tycker att jag gjort tillräckliga insatser för att förtjäna det. De enda kvitton jag har är i html. Svårt att se att det skulle ha högre bevisvärde än att jag rätt och slätt talade om för dem värdet på spelet.

I vilket fall, jag försöker ringa Tullmongo på det nummer man anger. Upptaget. Efter 10 försök kommer jag till telefonkö. Efter 20 minuter i telefonkön blir jag plötsligt nedkopplad!

Till saken hör ju att GMT är utmärkta på att värdedeklarera sina paket, så det är nästan säkert Tullmongo som är inkompetenta här.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Kiev to Rostov utan tullfingrar. God jul till mig själv!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kreufeldt

Citat från: "Elias Nordling"De enda kvitton jag har är i html. Svårt att se att det skulle ha högre bevisvärde än att jag rätt och slätt talade om för dem värdet på spelet.
Jag kan nästan garantera att en utskrift av en html-sida räcker som kvitto... välkommen till framtiden... :cry:

Elias Nordling

Faktum är att det räckte som bevisvärde att jag sade att GMT brukar vara duktiga med att deklarera värdet, och om de i detta fall inte angivit något värde beror det på att det är ett gratisexemplar som jag fått för utfört arbete. De köpte det resonemanget.

(Ju mer jag tänker på saken, desto troligare är det att det faktiskt är mitt gratisex av Chandragupta. Det innebär att jag har två inom kort. Nån som vill köpa ett?)

pelle

Slipper man tull på gratisexemplar?

Jag borde ha två Fields of Fire på väg, varav ett gratis. Jag vet inte om de skickas i samma paket eller separat.

Elias Nordling

CiteraSlipper man tull på gratisexemplar?

Jag har alltid gjort det. När jag framförde argumentationen väntade jag mig halvt att de skulle säga att man var tvungen att betala tull ändå, men det gjorde de inte.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Jag har alltid gjort det. När jag framförde argumentationen väntade jag mig halvt att de skulle säga att man var tvungen att betala tull ändå, men det gjorde de inte.

Tulltjänstemannen måste ha fått komma till igår kväll...  :D
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Citat från: "Strv102r"Kiev to Rostov utan tullfingrar. God jul till mig själv!

Borde flytta långt bort från Malmö märker jag.  :twisted:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Strv102r

Mina gejer passerar Malmö. Och de åker ganska ofta dit. Du får nog flytta långt...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Snowfox

Citat från: "pelle"Slipper man tull på gratisexemplar?

Jag borde ha två Fields of Fire på väg, varav ett gratis. Jag vet inte om de skickas i samma paket eller separat.

Stopp och belägg, vi betalar moms på köpta varor och en "adminstrativ avgift" för nöjet att ha en tulltjänstman som skriver ut en momsfaktura till dig. Det finns tack och lov inga tulltariffer på krigsspel. Vill du betala tull föreslår jag att du börjar importera ved (råvara till våra massafabriker) från Ryssland, det är bara 40% påslag på det (debiteras av Ryska Staten). Moms tillkommer. Häpp.

Moms ska debiteras på varor du köper, och ska i slutändan drabba den slutlige konsumenten och ingen annan. Om du får gratisex har inget köp förekommit och någon beskattning kan ej ske, tack och lov!
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraOm du får gratisex har inget köp förekommit och någon beskattning kan ej ske, tack och lov!

Men å andra sidan är det väl att betraktas som lön, som ska beskattas (då jag fått det för utfört arbete)? Visserligen är det inte tullens jobb då...

Jag gissar att det också finns någon gräns för när det är att betrakta som kringgående av tullregler. Jag kan ju inte ta emot en gåva i form av ett lass med spel, och sedan, rörd av tacksamhet, skicka en pengagåva tillbaka, och låtsas att jag inte köpt något.

CiteraBorde flytta långt bort från Malmö märker jag.

Under sommaren gick alla spel som MMP sålde via Malmö. ALLA, inklusive de son skulle till grannstaten i USA. You can run, but you can't hide...

EvilSpook

Citat från: "Snowfox"Om du får gratisex har inget köp förekommit och någon beskattning kan ej ske, tack och lov!
Det var vad jag sa till sedlighetsroteln också....  :(

//EvilSpook

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Men å andra sidan är det väl att betraktas som lön, som ska beskattas (då jag fått det för utfört arbete)? Visserligen är det inte tullens jobb då...

Och eftersom Elias är så mån om att man betalar tull ser han givetvis till att anmäla det till skatteverket så han kan förmånsbeskattas på rätt sätt.  :?
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraOch eftersom Elias är så mån om att man betalar tull ser han givetvis till att anmäla det till skatteverket så han kan förmånsbeskattas på rätt sätt.

Jag ser inte till betala tull och moms om tulle har missat detheller. Men jag tänker mig att det opckså kan finnas en beloppsgräns här. Vore litet kul att sätta sig in i reglerna nångång.