Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

1:a post och lite A&A D-Day fluff

Startat av Tordan, 9 maj 2009 kl. 14:34:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Hejsan, första posten här så jag tänkte börja med att presentera mig själv. Tord Hoppe är namnet, bor i Järfälla. Föddes -69 vilket innebär att 40-årskalas närmar sig. Har fru (halvitalienska) och två grabbar på 2,5 år respektive 10 månader. Jobbar inom telekom på Tele2 sedan -99 och innan dess var jag officer i tio år på I19/P5 (nonchalerar glatt alla namnbyten som skett på sistone).

Fritidsintressen... Ja, med de två små så är begreppet fritid kanska relativt. Jag har flygcert för så kallat UL-B som jag dock inte underhållit de sista åren. Planerar att skaka liv i det nästa år. Jag går snart på pappaledighet och kommer vara hemma från juni till årsskiftet. Gillar att lära mig saker men inte nödvändigtvis att "fastna" vilket lett till att jag även är intresserad av astronomi och fotografering. Det där med tiden gör dock att jag nu för tiden inte gör så mycket med mina intressen.

Vad gör jag här då? Ja, då och då under ungdomen (och då menar jag i tjugoårsåldern) spelade jag lite taktikspel, mest på datorn. Det jag gillade bäst var gamla Steel Panthers III som jag precis upptäckt fortfarande lever och verkar vara vid god vigör. Jag har aldrig riktigt fastnat för strategiska (mega-blipp)nivåer, snarare tvärtom. Det jag mest spelat har alltid varit mer inne på olika simulatorer, oftast flyg-, eller stridsvagnssimmar. Den senaste månaden har jag försökt dra igång brädspelande med några kollegor. Till slut fick jag till ett parti A&A D-Day. Jag har tidigare provspelat det med frugan. Jag skrev en liten AAR på SVEROKs brädspelsforum och BigPapaBear tyckte jag skulle förflytta mig hit också. Jag har lurkat på detta forum ett tag eftersom jag kollat runt lite på olika typer av brädspel inklusive krigsspel. A&A D-Day är skoj men är ju rätt gamey så jag är rätt nyfiken på andra spel på lägre nivåer. Det som fångat mitt öga är CoH vilket verkar innehålla en sund mix av regler och snabb action.

Jag avslutar denna första post med att kopiera in ovan nämnda AAR. Den består egentligen av ett mail som jag skrev till kollegorna på jobbet i syfte att öka på intresset ytterligare. Det får räcka som inledande mur av text. Jag har en mängd funderingar så ni får nog dras med ett antal poster under den närmsta tiden. vad jag kan se så verkar det vara en ganska intim klick "gubbar" här, hoppas jag kan bidra till forumet!

Ciao,
/Tordan

==============================================

Tja, jag tänkte bara pigga upp forumet litegrann med en AAR som förmodligen inte liknar nåt ni tidigare sett. Bakgrunden är att jag sedan någon månad försökt locka med kollegor på att spela någon sorts brädspel efter jobbet. Till slut lyckades jag få med två personer, dels en kille som i princip aldrig spelat något brädspel och dels en gammal wargamer :)
I syfte att försöka lura in fler kollegor i spelvärlden så skrev jag nedanstående mail nu på morgonen efter vårt lilla slag. Hoppas det åtminstone roar er i några sekunder. Jag har bytt ut killarnas namn av diffusa skäl.

PS. Wargamern kom nyss förbi med Combat! Rangers ;) DS

==============================================================================

God morgon alla glada. Här kommer en sammanfattning av gårdagens brädspelande.

Efter lite softande i bilköer anslöt Spelare1 till mig och Spelare2 på fikahyllan. Efter lite regelgenomgång satte spelandet igång.
Snabb beskrivning av spelet. Det är ett enkelt (i meningen inte mycket komplicerade regler) taktik-spel som utspelar sig under de första dagarna under landstigningsoperationerna i Normandie.
På ena sidan står tyskarna och på den andra USA och Storbrittanien. Är man tre spelare så blir det alltså två på den allierade sidan.
Enheter: Alla har infanter, artilleri och stridsvagnar. Enheterna har tre värden: rörelse, anfall och försvar. Infanteri har till exempel 1/1/1 vilket innebär att de kan röra sig en "ruta" och de lyckas med anfall/försvar om spelaren kastar en 1:a. Artilleri har 1/2/2 vilket innebär att anfall/försvar lyckas på en 1:a eller 2:a.
Förutom grundenheterna har tyskarna bunkrar längs kusten. Dessa kan dels anfalla/försvara sig inom sin ruta men framför allt bekämpar de landstigningsbåtar. Tyskarnas artilleri fungerar även som luftvärn.
De allierade har flyg, dels attackflyg och dels bombflyg. Attackplanen placeras ut i någon ruta och bekämpar allt som rör sig in i eller ut ur den rutan. Bombplanen används för att punktbekämpa ett visst mål.
Spelet pågår i tio vändor. Varje vända innehåller ett antal faser som exempelvis Naval Bombardment, Allies Moves, Axis Moves, Reinforcements och så vidare. För att vinna måste de allierade hålla de tre större städerna på kartan samtidigt under en hel vända. Tyskarna vinner genom att förhindra det...

Tord var tysk, SP1 amerikan och SP2 engelsman. Jag kommer säkert använda lite förkortningar vilka jag hoppas antingen är uppenbara eller så skriver jag ut dem första gången. Jag gjorde inget försök att dokumentera det hela så tag förloppen med en nypa salt, det viktiga är vinnaren i slutet. ;)

Jag börjar med att beskriva de olika faserna i en vända.
Spelet inleds med att de allierade luftlandsätter lite infanteri vilka sedan anfaller de tyska enheterna i ll-områdena. Tärningskasten går inte bra för någon sida så det händer inte så mycket. Sedan vidtar en första spelvända som mest går ut på att förstå spelsystemet. De allierade fartygen (som inte existerar annat än som tärningskast) inleder med att bekämpa de tyska bunkrarna och lyckas slå ut några stycken. Fartygsbombardemanget följs av ett massivt surrande i luften. De allierades totala luftherravälde gör sig gällande och attackplan dyker upp på strategiska punkter i området. De undviker tyskarnas luftvärn och verkar inrikta sig mot att bekämpa de väntade tyska förstärkningarna... Tätt i hälarna på attackplanen syns kondensstrimmor högt i himlen, bombplanen anländer och bekämpar tyska enheter. Även här undviker man luftvärnet och bombplanen kan återvända oskadda. Nästa steg som sker är att de allierade trupperna som redan är i land får förflytta sig om de inte är i strid (befinner sig i en ruta med tyskar). Eftersom det så här tidigt bara finns ll-trupp som landade bland tyskar så blir det inga allierade förflyttningar. Nu har bunkerbesättningarna, som väcktes av flygplansarmadan, fått syn på de första landstigningsbåtarna och inleder bekämpning av dessa. De allierade får små förluster men inget avgörande. De kvarvarande allierade styrkorna når fram och kliver upp på stränderna och anfaller därefter de försvarande tyskarna. Intressant nog så går det riktigt tungt för amerikanerna på Omaha beach (http://www.military.com/ContentFiles/dday_maps_5c.htm , kartan är från verkligheten, har inget med spelet att göra) och de lider tunga förluster där. Britterna på den östra flanken möter däremot klent motstånd. Nu är det dags för de tyska styrkorna som inte är i strid att förflytta sig. Det händer inte så mycket annat än att enheterna i trakten av Cherbourg rör sig mot den staden (översiktskarta http://www.military.com/ContentFiles/dday_maps_3c.htm). I detta skede anfaller de allierades attackflyg förflyttande enheter men eftersom flyget är fokuserat på de södra områden så ser de just nu inget som rör sig. Nu motanfaller tyskarna! Det smäller på mot ll-trupperna och på stränderna med förluster på båda sidor, återigen lider amerikanerna på Omaha tunga förluster. Slutet av spelvändan börjar närma sig i och med att först de allierade och därefter tysken slår tärningar för att se hur mycket förstärkningar de får fram. De allierades förstärkningar placeras ut i havet i landstigningsbåtarna, 2:a vågen, och tyskarnas trupper rullar in via olika punkter på kartans södra del. Nu kommer även de allierade attackplanen i spel eftersom de är placerade i dessa områden, men tyskarnas taktik här är att undvika dem så långt det är möjligt. Vändan avslutas med att attackflyget återvänder till sina baser i Storbrittanien.

Detta illustrerar en spelvända. Efterhand minskas antalet faser till exempel genom att alla bunkrar blir utslagna eller att alla förstärkningar anlänt.

Under spelets gång ändrades spelarnas uppfattning av det taktiska läget ett antal gånger. Bland annat visade det sig att Britterna på den östra flanken blev uppbundna av tyskarnas förstärkningar där i stället för att kunna svepa genom kartan mot centern. Det mest överraskande var att Cherbourg framgångsrikt hölls av de ursprungliga tyska styrkorna, inga förstärkningar skickades dit utan de kraftsamlades mot centern och östra flanken.
I spelets slutskede hade britterna inga problem att hålla Caen, dock bands stora styrkor upp av tyska enheter söder om staden. Amerikanerna som framryckte mot Cherbourg gick ett nesligt öde till mötes. Den sista stöten (de tidigare amerikanerna hade tyskarna slagit ut) som samlades utanför staden fick aldrig tillfälle att försöka eftersom speltiden tog slut. Samma sak skedde vid St Lô där de allierade bands upp i strider utanför staden och aldrig fick tid till att göra mer än ett anfallsförsök in i själva staden. När slutet kom så höll alltså tyskarna Cherbourg, strider pågick i St Lô och britterna hade herravälde över Caen. Tysk seger.

Spelarnas åsikter? Både SP1 och SP2 gillade spelet. Det är mycket enkelt att komma igång med och man lär sig förmodligen ett antal lektioner inledningsvis. Även om man efter att antal sessioner kanske lyckas bena fram en vinnande taktik så innebär tärningsslagen att det alltid finns en slumpfaktor. Jag skulle gissa att det attraherar en casual-spelare (ledsen för svengelskan) men ogillas av skrivbordsgeneralen som ser sina taktiska snilledrag övertrumfas av tärningar. Spelet har dessutom en längre livslängd eftersom det finns ett antal kort, läs faser, som man kan lägga till. Dessa lägger antingen till slumpmoment (fortune cards) som kan ge positiva eller negativa effekter till de olika faserna eller taktiska fördelar (tactic cards) t.ex. att ett attackplan vid ett tillfälle är skyddat från luftvärn.

Hoppas denna sammanfattning uppskattas och att vi blir fler framöver. Just detta spel tillåter som sagt var max tre spelare men det finns ju andra spel och andra genres!

Första dygnet i verkligheten: http://www.military.com/forums/0,15240,137777,00.html
/Tord Hoppe

Elias Nordling

Hej och välkommen! Det låter som fågelskådning hör hemma i din träffbild över intressen, fast du inte vet det själv än :-)

Vad jobbar du med på Tele2? Jag jobbar på tidningen Mobil.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Skriver på mobilen under barnvagnsknuffande. Jobbar med transmission, accessplanering i mobilnäten.
/Tord Hoppe

Elias Nordling

Känner igen mig :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Kul att du hittade hit, Tord!

Stockholm har gott om krigsspelare så du är i gott sällskap.
En mycket bitter liten man.

Holmgren

Citat från: "Tordan"Hejsan, första posten här så jag tänkte börja med att presentera mig själv.
Hej och Välkommen!

Kopiera gärna din presentationstext och placera kopian i den här tråden.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!