Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

NES: The Killing Ground

Startat av butch, 12 april 2005 kl. 11:03:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraBredbandsbolaget rocker inte just nu...

Jag kan rekommendera riktigt Internet, via Telia. Mycket sällan driftstörningar, och skrämmande bra support.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Jag kan rekommendera riktigt Internet, via Telia. Mycket sällan driftstörningar, och skrämmande bra support.

Du menar "riktigt" som i "fungerande"?

Doomfarer

Jag bytte från Telia till bredbandsbolaget för ett halvår sedan och har aldrig haft några problem.  Så frågan är, vems är felet?  :P
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Måste dock tillägga att när det gäller support så vinner Telia med hästlängder, ingen annan är ens i närheten av deras nivå.  :up:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

A F

Citat från: "Doomfarer"Måste dock tillägga att när det gäller support så vinner Telia med hästlängder, ingen annan är ens i närheten av deras nivå.  :up:

Jag är ett offer för Comhem. :(

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Jag är ett offer för Comhem. :(
Skulle inte Komhem byta namn till Åktillinternetkaféistället?
"Randomization is too important to be left to chance"

Tommy Röhs

Skrämmande support! Under två års tid försökte jag felanmäla min ADSL uppkoppling.

Punkt1.
Supportsamtal inleds med samma 20 frågor från personen som svarar i Telias helpdesk.
(sitter ADSL modemet i första telefonjacket, är modemet påslaget, lyser connection lampan etc etc etc)
När de sedan klagar på att de inte kan höra mig för att det brusar och knastrar så på linjen,
säger jag "det är det jag har fösökt säga dig i 10 minuter. Det är störningar på linjen!"

Får då svaret "Ja men då är det telefonlinjen du ska fel anmäla. Ring supporten för telefoni"

Ringer Supporten för telefoni.
"Har du fel på ADSL får du ringa deras helpdesk. Vi kan inte hjälpa dig"
Gå till punkt 1.

Två år senare drogs det in Cat-6 kablage till varje lägenhet i fastigheten där jag bor, och nu har jag en fungerande internet uppkoppling

Aldrig mer Felia!

Elias Nordling

CiteraSkrämmande support! Under två års tid försökte jag felanmäla min ADSL uppkoppling.

Där ser man. Själv har jag aldrig fått såna idiotfrågor när jag ringt Telias support.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Till alla Killing Ground-spelare/ägare:

Ser ni skillnad på major och minor rivers på era kartor? På min ser ALLA ut som minor rivers. Bör tilläggas att jag har perfekt färgseende...
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Ser ni skillnad på major och minor rivers på era kartor? På min ser ALLA ut som minor rivers. Bör tilläggas att jag har perfekt färgseende...
Jag kan se skillnaden!   :ultra:

Kan dock vara svårt att se i fel belysning.

Andreas Lundin

Nu är jag så nyfiken så jag nästan spricker. Hur går det med Killing Groundkampanjen? Är det så pass kul att spela att man kan tänka sig ett spel till Lincon?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Nu är jag så nyfiken så jag nästan spricker. Hur går det med Killing Groundkampanjen? Är det så pass kul att spela att man kan tänka sig ett spel till Lincon?

Jodå, det går "bra". Måndagens session blev kortare än beräknat - vi ställde upp enheterna och pratade lite regler. Officiell spelstart är om fem dagar!  :up:

Återkommer med info och kanske någon bild.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Jodå, det går "bra". Måndagens session blev kortare än beräknat - vi ställde upp enheterna och pratade lite regler. Officiell spelstart är om fem dagar!  :up:

Återkommer med info och kanske någon bild.
Nå hur går det nu då?
Vi förväntar oss lite information vid det här laget!   :)

jerry

Ja jag säger som scipio, hur går det, flyter det på med en ok hastighet eller är det för plottrigt??
Jag är oxå ägare till detta spel o är nyfiken (vi körde  5 pers hells highway ,victory games, häromsistens o det flyter på bra)

Och vi har funderat på TKG

jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

BigPapaBear

Halloo, jag har fortfarande ingen internetuppkoppling hemma, så mina besök här är begränsade...

Vi har som sagt sparkat igång kampanjen (vi tog lite bilder, hoppas få tag i dem inom kort). Två rundor hanns med under den första sessionen. Jag spelar tysk, 5 Pz armén.

Dag 1 (18 juli 1944)

* Från brohuvudet vid Orne öppnade britterna med en svag och blygsam Op. Goodwood i vilken de slog sig själva blodiga. De slog sig inte igenom de tyska försvarslinjerna på en enda punkt, vilket gav 5 Pz armén tid att förstärka den främre linjen och börja bygga en andra och tredje linje runt Caen.
Ytterligare ett brittiskt anfall riktades mot området sydväst om Caen, vilket även det gick in i väggen och fick dra sig tillbaka.

* Amerikanerna skördade större framgångar. De valde att anfalla på bred front, för att se var tyskarna var svagast. Samtliga anfall var framgångsrika och den tyska frontlinjen knölades till ordentligt. Tyskarnas åtgärder i den amerikanska sektorn bestod av att försöka täppa till luckor och räta ut fronten lite.

Dag 2 (19 juli 1944):

* Britterna gjorde ett andra försök att bryta ut från brohuvudet, men misslyckades återigen kapitalt. Förvåningen var mycket stor i de tyska leden och befästningsbyggandet söder om fronten kunde fortgå ostört. Tyskarna är nu så pass nedgrävda i flera led att 5 Pz armén börjat slussa enheter västerut för att bistå den hårt ansatta 7 armén.

* Amerikanerna valde att lägga fokus på den del av linjen som givit efter mest under den inledande attacken - S:t Lo. Den 7 arméns styrkor är hittills chanslösa mot amerikanerna, trots bocage och häckar. Anfallet mot S:t Lo var framgångsrikt och Hitler blev så pass rasande att han beordrade en motoffensiv. Som tur var hade jag ju lyckats frisätta enheter från Caen området, vilka var på väg västerut. 47 kåren lyckades omringa och tvinga tillbaka britterna norr om Villers Bocage (fick faktiskt till 10-1 odds!!!)

De allierade avslöjade vädret inför den 20:e innan vi avslutade. Hitills har det varit bra, men nu tornar mörka stackmoln upp sig. Med lite tur blir R.A.F. och USAF stående på marken det närmaste dygnet/dygnen!

Lägesanalys: Britterna sitter ordentligt fast. De kommer att få jobba hårt för att ta sig igenom de nu mycket kraftfulla tyska ställningarna runt Caen.
7 armén är i stort behov av hjälp. Man har förlorat en del strategiskt viktiga höjder och fronten är ordenligt inbucklad vid S:t Lo. Förstärkningar västerifrån har börjat anlända för att stärka upp och förhjoppningsvis räta ut linjen. Amerikanerna har läget så pass under kontroll att man till och med skickat hem enheter till England för lite R&R.

Första intrycket av spelet:
*En massa mysiga kromregler som är halvknepiga att hålla rätt på (vi upptäckte i efterhand att vi glömt bort en del, men det var inga större grejer). De borde sitta efter ett par gånger.
* Det blir lite väl pillrigt med de varaibla styrkemarkörerna. Troligtvis kommer detta att bli bättre när man inte står och trycker med fulla stackar mot varandra runt Caen.
*Regeln om att varje HQ bara kan ha 4 divisioner innebär att man måste ha järnkoll på var man har sina enheter. Har svårt att lära mig tycka om den regeln, då den grusar ned maskineriet en del.
* Systemet för distribuering av resurser till de arméer och kårer är trevligt. Det ger spelet en skön dynamik och gör att det inte känns skriptat, då man får välja fritt var och när man vill lägga sin Schwerpunkt.
* Mycket trevligt stridssystem som flyter på bra efter ett par drabbningar. Det allierade flyget är livsfarligt!
* Amerikanen är "bromsklossen" i spelet, då han har en väldans massa enheter att leka med, men överlag flyter det på bra (och då har vi ändå bara spelat två rundor).
* Kartan är fantastiskt snygg och förhöjer spelupplevelsen.
* Inledningsvis får man känslan av västfronten 1916, men när genombrottet väl kommer lär det bli en hel del fräcka manövrar och vågade offensiver. Detta har självklart mer med den strategiska/geografiska situationen att göra än med spelet.
* I genomsnitt tog varje runda 1½ timme för oss. Skulle tro att man får ned det till ca 1 timme ju fler delar av spelet som går in i ryggmärgen.

Slutsats: Trots några små invändningar är spelet är riktigt bra och underhållande. Det lämpar sig mycket bra för fyra personer och det är förvånansvärt lite downtime. Ska bli mycket spännande att se hur det utvecklar sig.