Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Arn recension

Startat av Andreas Lundin, 21 december 2007 kl. 10:27:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Organ

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Organ"Fast i vilket sammanhang pratas det engelska? Det är väl inte så att filmen kryllar av engelska korsfarare?

Engelska korsfarare under muslimhatarkrigen talade nog franska.
Det var liksom min poäng. Jag har visserligen inte sett filmen men i trailern talas det i alla fall engelska. Är engelskan i filmen ett stand-in-språk och i sånna fall för vilket då? För om alla talar "sitt eget" språk borde nog just engelska vara ett av dem som lyser med sin frånvaro. (Ok, eller anglosaxiska då är det nog bäst att påpeka innan lingvistiskt kunniga vänner av ordning kommer app-app-appandes.)
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Andreas Lundin

mja, ni har nog rätt, så skit i det. :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Organ"Det var liksom min poäng. Jag har visserligen inte sett filmen men i trailern talas det i alla fall engelska.

Jan G vet att lingvistik är ett fjollgechäft och därför gör han som han vill. Troligen snackar Saladin-skådisen inte heller rätt språk. Kan man gissa. Knepigast med sånt här nog vad multikultihorder som Korsfararna pratade inbördes? Nån soppa av latin & franska?

A F

Citat från: "Tryggve"Förmodligen ett mycket bra beslut....

Jo, Hasse Alfredsson är ju känd för sin kraftfulla historiska epik.

Jezjov

Som jag har förstått det ska engelskan representera latin.

A F

Citat från: "Jezjov"Som jag har förstått det ska engelskan representera latin.

Som i Rome, typ?

Organ

Citat från: "Anders Fager"Jan G vet att lingvistik är ett fjollgechäft och därför gör han som han vill. Troligen snackar Saladin-skådisen inte heller rätt språk. Kan man gissa. Knepigast med sånt här nog vad multikultihorder som Korsfararna pratade inbördes? Nån soppa av latin & franska?
Om jag förstått rätt så användes franska som nått slags lingua franca bland europeerna i heliga landet, förutom bland kyrkofolk naturligtvis. Om man skulle prata med sina fiender muslimerna så användes främst grekiska.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

A F

Citat från: "Organ"Om jag förstått rätt så användes franska som nått slags lingua franca bland europeerna i heliga landet, förutom bland kyrkofolk naturligtvis. Om man skulle prata med sina fiender muslimerna så användes främst grekiska.

Och då kan man ju för att snöa in ytterligare fråga sig hur pass död grekiska man pratade. Det man snackar idag i grekland har rätt lite att göra med det Hippokrates snackade.

Elias Nordling

CiteraOch då kan man ju för att snöa in ytterligare fråga sig hur pass död grekiska man pratade. Det man snackar idag i grekland har rätt lite att göra med det Hippokrates snackade.

Förmodligen pratade man bysantinsk grekiska.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"