Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

arkiv på nätet

Startat av pelle, 20 februari 2008 kl. 09:58:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Kanadas krigsarkiv vet hur man ska göra med sina gamla dokument, eller i alla fall en delmängd av alla gamla dokument: Lägga ut på nätet gratis såklart! Allt ligger dock i en enda röra. Här har någon börjat samla ihop länkar till (många!) olika VK1-enheters krigsdagböcker:

http://www.canadiangreatwarproject.com/warDiaryLac/wdLacMain.asp

Det är tyvärr helt omöjligt att söka, allt är sorterat per datum per enhet, så man får klicka runt mest på måfå. Det går att hitta detaljerade anfallsplaner, debriefings och kartor om man har tur, speciellt i appendix till olika dagböcker verkar det som. Det finns till exempel 150 sidor med "Preparations for the Offensive on Vimy Ridge, April 9th 1917. (4th Can. Inf. Bde. Instructions)". Lite för mycket "primary source" för någon på min nivå egentligen, men kul att bläddra i.

Finns det några fler intressanta arkiv tillgängliga i någonstans? Alldeles för många arkiv och museum verkar vilja att man ska släpa sig dit fysiskt för att själv bläddra i gamla lådor. Det känns inte så 2000-tal.

Andreas Lundin

CiteraAlldeles för många arkiv och museum verkar vilja att man ska släpa sig dit fysiskt för att själv bläddra i gamla lådor. Det känns inte så 2000-tal.

Hade arkiven pekuniära medel till att digitalisera sitt material hade de gjort det utan att tveka. Tro mig.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Så kanske det är. Men på lång sikt måste det väl betala sig för att de slipper ta emot så många besökare, slita mindre på värdefulla gamla dokument, och ha mindre besökslokaler, färre anställda osv, om det nu bara skulle var resurser som är problemet? Timanställda studenter är inte så dyra dessutom, om någon tycker det är för tråkigt eller dyrt att mata papper i en scanner hela dagarna.

Andreas Lundin

Hehe, du har alltså ingen aning om hur kassakistorna ser ut på en kulturinstitution? De kan inte investera i framtiden som ett företag... sorgligt, men det är en politisk fråga förstås...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Jo, jag har förstått att det enklaste i många frågor är att bara tänka på årets budget.  :(

Andreas Lundin

Ja, problemet är väl i de flesta dylika organisationer att "årets" budget" prescis täcker kostnaden för löner. That's it!

Andreas Lundin

...fast nu handlade det ju om digitalisering av arkiv och inget annat och jag håller med om att kanadensarna gjort ett fantastiskt jobb och att det borde se ut så här oftare på våra arkiv.

pelle

Ja, vi kanske kan diskutera arkiv som faktiskt finns, i stället för sådana som det vore trevligt om de fanns.  :) Det där kanadensiska jag råkade snubbla över kan väl inte vara det enda?

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Ja, problemet är väl i de flesta dylika organisationer att "årets" budget" prescis täcker kostnaden för löner. That's it!

...och försöker de spara pengar till "nästa år" blir resultatet att de får mindre pengar då. Det gäller att använda upp vartenda öre man får. inte mer, inte mindre.
En mycket bitter liten man.