Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Prussias Glory II

Startat av magnus lindström, 16 november 2006 kl. 23:11:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Trevlig liten överraskning dök upp.

Ett spel med den ironiska titeln Prussias Glory II från GMT. Gratis-Fraktfritt-Tullfritt. Så som spel gör sig bäst:)

Vackert litet enkelt spel som lätt kan spelas på en kväll, men inte allt för enkelt tycker jag. Spelet fungerar bra på att visa hur en flexibel styrka kan ge en större motståndare problem. Det är befriande med flexibilitet istället för att alla Preussare blir stormtrupper som bara trampar ner motståndarna. (Och då menar jag inte malajerna i Star wars :) )

Prag: Sjuåriga krigets största slag. Blodigt och elakt

Kolin: Slaget som aldrig skulle ha utspelats. Freddan kämpas ner i tryckande hetta.

Kuarzim: Om Fredrik hade följt generalernas råd och inte anfallit vid Kolin

Krefeld: Ferdinand utmanövrerar fransmännen och utkämpar ett blodogt slag

Kunersdorf: Fredrik anfaller en överlägsen styrka (i vanlig ordning) Men denna gång är det en väldigt stark ställning. Preussarna lider ett totalt nederlag.

BigPapaBear

Tror att trådens titel saknar en bokstav. Om jag inte missar någon ironi om att det går bra för ryssarna?  :?
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Du har helt rätt:) det blev fel namn på tråden:)

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Vackert litet enkelt spel som lätt kan spelas på en kväll, men inte allt för enkelt tycker jag.

Trevligt, jag hade föreställt mig att det skulle vara lite större och bråkigare.
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Är spelet kul då? Behöver man PG 1 för att uppskatta det?

Jag funderar lite på att skaffa det (har halva priset på två GMT spel) men finns inte mycket info om det Vilket spel liknar det?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

magnus lindström

Nej man behöver inte Prussias Glory I för att spela PG II. Jag vet inte vilka spel man ska jämföra med.

Tyngden ligger mycket på att manövrera sig i rätt läge, vilket passar freddans teorier.

Utmärkande saker är:
1 Man slår för att se hur effektivt olika flyglar marscherar. Nu har det även tillkommit optional rules när man rullar för effektivitet. Det kan då resultera i att man blir i stort sätt stillastående eller att en befälhavare få för sig att anfalla.

2 Man kan inte stå i hexagoner bredvid varandra och titta. När man är adjacent så slåss man till en av kombattanterna är nerkrigade eller på flykt.

3. Det finns en FOW variant som jag tyvärr inte kunnat testa, men den ser intressant ut.

Jag var inte så där jätteförtjust i PG I (kanske för att jag fick stryk hela tiden:) ) men när jag speltestade ett av slagen i PG II blev jag helt såld på systemet. Som sagt det är kul att Preussen och Hannover inte har särskilt överlägsna enheter. Utan det som skiljer är hur flexibla de är. Jag har också förstått att kavalleriet och artilleriet var preussarnas bästa vapen. Jag trodde förr att freddans trumphkort var stenhårt infanteri. riktigt sugen på att spela nu:)

PG I innehåller dock rörligare slag. Både vid Kolin och Kunersdorf så rör det sig mer om att storma höjder. Spelet kändes förut lite abstrakt när det gällde striderna men nu så har allt fallit på plats tycker jag. Redan anmält mig om det skulle behövas speltestare till Austrias Glory :) .

magnus lindström

Snyggt som attan är det också ju.

Holmgren

Trådens titel ändrad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Doomfarer

Hmm... då jag har kvalificerat mig för två Clash of Monarchs försöker jag byta ut ett av dem mot Prussias Glory II. Hoppas det är kul. :)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on