Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS, DAK II

Startat av sfclinken, 4 april 2008 kl. 13:57:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hur långt, i snitt, flyttar sig railhead-markören per runda?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Hur långt, i snitt, flyttar sig railhead-markören per runda?

Med 2st NZ RR-ingenjörerna 1 hex per turn. Men bygget avbröts medans jag var tvungen att dra mig tillbaka til Mersa. Nu är dom på väg fram igen för att återuppta bygget (förhoppningsvis).

Tidigare i kampanjen har man bara en enhet och där är det 6 på 1d6 som gäller per turn för att bygga.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Två månader senare...

CiteraDuring the winter 1941-42 General Alexander launched a massive counteroffensive from Mersa Matruth. The Axis were totally surprised by this powerful thrust. Rommel tried to regain the initiative by a counterstroke with his mobile divisions but the attempt failed and Rommel himself barely survived a serious wound. He were quickly evacuated to a hospital in Germany, and his army retreated back into Libya. The 8.Army followed in pursuit and drove the Axis deep into Cyrenica. Within a month of the start of this Operation Compass #2 Tobruk were once again in british hands. The Germans had lost all of 15.PzD and the better part of 21.PzD and 90.LeD in the debacle. The Italians were also decimated, and only Trieste and parts of Ariete survived except from a handful of support troops. The once so powerful Italian artillery were gone...

Following the fall of Tobruk, 8.Army regrouped and sent out a few probing attacks toward Derna and the highground to the west. Meanwhile the RAF were beginning to grow, and during December'41 and January'42 they slowly gained the upper hand in the airwar.

In early February'42 Rommel returned to his army and within a week of his resturn there were a new battle developing... Pressed by Churchill's demand for victory in Africa, general Alexander pushed across the Cyrenica desert. Initially they had good progress and the Axis defenses were again caught by surprise. 1.ArmDiv captured Msus, and turned north towards Benghazi. Along the Via Balbia 50.Div and 9.AusDiv reached Cirene and captured the important airbase at Maraua. The 2.NZDiv advanced west from El Mechili in order to link up with 1.ArmD from the south.

Rommel knew that something had to be done. If the British were allowed to come within striking distance of Benghazi and his lifeline back to Tripoli the campaign would be over. During his absence the Italians had recieved some replacements, and Ariete were now in relitivly good shape. The three German divisions were still very weak, and he could only muster two elite panzer battalions. Needless to say supply was also scarce...

Forced into action by the enemy threatning his base, Rommel launched a ruthless and desperate offensive. Leaving only a handful of troops facing the Australians and NewZeelanders in the north he used his combined panzers to counterattack in the south. In a confusing mobile battle between Msus and El Mechili, Rommel knocked out the 1.Armoured Division and forced 2.NZDiv into. The Axis airforces once again tried to contest the battle area but the RAF continued their extremley aggressive air campagin and the attritional nature of aircombat took a heavy toll on the German and Italian pilots. It's only a matter of time until the RAF have gained total air supreamacy.

Rommel now suprisingly recieved help from the goverment of Australia: the headlines of "The Aussies Goes Home!" could certainly have caused Churchill a stroke!

The Desert Fox knew what this could mean to the fighting will of his enemy. He ordered the 21.Panzer and Ariete divisions to strike behind the enemy who were now beginning to withdraw towards Tobruk...

That's the story so far...

Regards,

Jonas

ps. And if I could only roll in some more German replacements I would absolutely recommend this game to all of you!

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Ja det var en välplanerad diplomatisk dolkstöt att få 2 av mina bästa infanteridivisioner att åke hem till Australien mitt i min offensiv över det förbannade Cyrenaika.

Ännu en gång svänger kriget tillbaka mot öster...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

DAK-kampanjen fortsätter... Makalöst nog har mitt och Peters Vassal-parti överlevt två lång sommaruppehåll, samt en och annan moralkollaps från både mig och Peter. Vi har nu nått fram till April 1942 och båda sidor har åter slagit varandra till utmattning i området omkring Tobruk. Rommel ryckte fram till Derna-Gazala och knappt hade DAK anlänt förrän CW gick till ett våldsamt motanfall. Stora förluster på båda sidor men som vanligt, britterna kan räkna med att få relativ snabb ersättning för sina medan Rommel... ja dom får 'replacements' på 10+...

CiteraD.A.K HQ, Martuba, 10 miles south of Derna, Cyrenica 22 April, 1942
Rommel is NOT looking forward to a second siege of Tobruk. Last year it took him five months and two unsuccessful assaults to do the trick. And during the long siege he was forced to counter at least three major British relief attempts. Back then, in late 1941, he had an air force... Now the Luftwaffe have practically been blown out of the air by the Desert Air force. The DAK consists of one panzer division at 80 percent effectiveness and one full strength motorized infantry division. The Italians have the Ariete division in pretty good shape, and Trieste, Littorio divisions at about half strength. Paradoxically the only thing that Rommel have enough of is supply... The Italian navy is hauling over tons and tons of shipping across the central Mediterranean Sea during the spring of 1942. If Rommel had had this after the Fall of Tobruk in November 1941 the situation might have been different.

The seasoned Rommel is beginning to feel blue...

-- Napoleon Bonaparte

tinG

DAK efter 21 månaders kampanjspel.

Här är en översikt av Situationen efter Rommels reträtt från Derna.

Från denna befästa Ställning runt Benghazi har han för Avsikt Att bygga upp sin styrka. Om den britterna vågar sig över Cyrenica, kommer han Lösa synd fälla och förstöra dem en gång för alla! DET ÄR Åtminstone vad han sa Mussolini under sin senaste resa till Rom. Il Duce Har inte Skickat Några italienska ersättningstrupper sedan april. Enligt De två sista veckorna i maj anlände docka Ett fåtal tyska Ersättare en bataljon ur 8 pansarregimentet samt ingenjörsbataljonen ur 15: e pansardivisionen kund återskapas i Tripoli. Luftwaffe är i stort sett förstört, Vad finns kvar av Detta finns på Kreta. De Enda jaktplanen som Fortfarande är i drift är Några skvadroner italienska MC.202.or och Ett fåtal CR.42 Falco Falco Falco som på Något Sätt undvikt förstörelsen.

Framtiden kan se Dyster för Rommels Afrika Kår, men han har tittat bortom Sådana världsliga saker Innan ... Innanför "Festung Benghazi" är Rommel Fortfarande övertygad om Att Seger i afrikakampanjen Fortfarande är Inom räckhåll!

-----
Fixulerade rubriktaggarna//Holmgren
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Vår kampanj i Stockholm tog slut i mitten av mars 1941, då britterna kapitulerade efter ett tyskt genombrott vid Mersa Matruh, i vilket huvuddelen av den brittiska armén ringades in.

Kul som tusan. Hoppas få spela det igen!  :up:

...men nästa gång tror jag nog att vi startar vid Operation Compass. Perioden innan var ganska händelselös (vilket väl knappast kom som en överraskning).
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Vår kampanj i Stockholm tog slut i mitten av mars 1941, då britterna kapitulerade efter ett tyskt genombrott vid Mersa Matruh, i vilket huvuddelen av den brittiska armén ringades in.

Får man fråga hur detta gick till? I mitten av mars -41 har tysken varit på kartan i 1,5 månad????????? :shock:   Känns ju som en total omöjlighet??? Eller menar du möjligen mitten av mars -42??? :o
GMY Peter

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Får man fråga hur detta gick till? I mitten av mars -41 har tysken varit på kartan i 1,5 månad????????? :shock:   Känns ju som en total omöjlighet??? Eller menar du möjligen mitten av mars -42??? :o

Ah, felstavat. Mitten av MAJ 1941 ska det vara. Mitten av Mars skulle vara väldigt svårt...

Britten gjorde en del taktiska missar (plus lite otur med en del viktiga tärningsslag) och lyckades inte flytta på italienarna ens en gång. När tyskarna anlände stod britten och slickade sina sår. Efter inringningen vid Mersa Matruh låg vägen till Kairo öppen och vi valde att avsluta partiet.

sfclinken

Ah okej. Om italienaren fortfarande var kvar i Egypten så förklarar det det mesta. Trots det en bedrift.
GMY Peter

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Ah okej. Om italienaren fortfarande var kvar i Egypten så förklarar det det mesta. Trots det en bedrift.

Jodå. Italienaren satt och kokade pasta över brinnande brittiska stridsvagnar i Sidi Barrani när tyskarna kom.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "sfclinken"Ah okej. Om italienaren fortfarande var kvar i Egypten så förklarar det det mesta. Trots det en bedrift.

Jodå. Italienaren satt och kokade pasta över brinnande brittiska stridsvagnar i Sidi Barrani när tyskarna kom.

Stackars Churchill!  :shock:

@Peter: Jag vet vad jag borde göra...  :oops:
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Jodå. Italienaren satt och kokade pasta över brinnande brittiska stridsvagnar i Sidi Barrani när tyskarna kom.

Nu i efterhand är jag glad att Jonas och jag körde Operation Compass ett par gånger innan vi startade vår kampanj. Annars hade risken varit att jag hamnat i samma situation...
GMY Peter

Erik Axel

En dum fråga, men hur bred är papperskartan när man sätter upp den? Är den 5 x 34" eller 5 x 22", om ni förstår vad jag menar?

Man kan omformulera frågan till "hur stort ska ett DAK-kapabelt bord vara?".

aknaton

Citat från: "Erik Axel"En dum fråga, men hur bred är papperskartan när man sätter upp den? Är den 5 x 34" eller 5 x 22", om ni förstår vad jag menar?

Man kan omformulera frågan till "hur stort ska ett DAK-kapabelt bord vara?".

Om jag inte har fel för mig så blir kartan 5 x 22"". Dvs. den korta sidan av varje karta går i öst-västlig riktning. Om jag nu räknar rätt så behövs ett bord på cm 90 x 280 cm för att få plats med kartorna (och sedan behöver man plats för annat). Jag har 1ed av spelet men jag antar att även senare versioner har likadana kartor.
Henrik S Törnblom