Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World at War - dokumentären

Startat av BernadotteOnline, 17 mars 2008 kl. 23:22:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Doomfarer

Citat från: "Snowfox"Det kan väl inte vara så bra att det svenska kommentatorspåret så som det lät i gamla statstelevisionen en gång i tiden, med mr dokumentärfilmsrösten no 1, finns med. (Sorry, har glömt hans namn)

Hans Villius?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Det kan väl inte vara så bra att det svenska kommentatorspåret så som det lät i gamla statstelevisionen en gång i tiden, med mr dokumentärfilmsrösten no 1, finns med. (Sorry, har glömt hans namn)

Hans Villius?

Vad som helst är bättre än fyrans "läskiga skrämselröst" som ackompanjerar de Guido Knopp-proddade dokumentärerna som bara handlar om att få människor att förstå att nazisterna var elaka (glöm inte den läskiga musiken och de bisarra inzoomningarna så fort du ser en nazistisk ledare) eftersom Svensson tydligen inte kan räkna ut det på egen hand. Dokumentärer i vilka det heter "förintelsekriget" och inte andra världskriget. Vem vet, det kanske behövs. Jag har dock en något större tilltro till människors intellektuella kapacitet...

Det är aldrig lätt att prata krigsspel med "vanliga människor" efter en sådan dokumentär.  :D
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Nej, i  in World at War box ligger endast textning med på svenska och allt är med engelsk kommentator - Lawrence Olivier.

Avsnittet om kriget i Stilla Havet på CD 12 är helt OK. Kamikaze-scenerna är grymma! Tror inte jag sett så långa scener tidigare.

BernadotteOnline

Slutavsnitten innehåller också en härligt långhårig Stephen Ambrose i stickad vit fiskartröja.

Långt ifrån den välputsade Band of Brothers författaren.

Tryggve

Slaget om Atlanten var väl inte heller helt up to date, men det var ett tag sedan jag såg serien nu. Som helhet så står jag dock fast vid mitt tidigare uttalande, att det är en av de bästa dokumentärerna om WW2 som har gjorts.
Hm, nu blev man ju sugen på att se om den...

BernadotteOnline

Citat från: "Tryggve"Slaget om Atlanten var väl inte heller helt up to date, men det var ett tag sedan jag såg serien nu. Som helhet så står jag dock fast vid mitt tidigare uttalande, att det är en av de bästa dokumentärerna om WW2 som har gjorts.
Hm, nu blev man ju sugen på att se om den...

Håller nog med. Skummade till slut igenom detta avsnitt.
Skall se om det, eller läsa en bra bok om kampen på Atlanten, när Steel Wolves kommer. Tills dess får jag nöja mig med Atlantic Storm skyfflande.

Intervjun med fuhrer-sekreteraren är bitvis hårresande.

Den sammanhållna intervjun med Stephen Ambrose gav mig en krypande känsla av historie-översitteri.  Vet inte riktigt varför - kanske för en vilja att ge slutgiltiga svar på frågor som kriget väcker.
Blev mest tvivlande när S.A. kallar WWI + WWII ett europeiskt inbördeskrig. Hu!

Snowfox

Citat från: "Doomfarer"

Hans Villius?

That is the man. Tack!
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Håller nog med. Skummade till slut igenom detta avsnitt.
Skall se om det, eller läsa en bra bok om kampen på Atlanten, när Steel Wolves kommer. Tills dess får jag nöja mig med Atlantic Storm skyfflande.

Steel Wolves! Jag är laddad. Drabbades för en tid sedan av rejäl ubåtsfeber.  :mrgreen:  :oops:

Den relativt nyproducerade BBC-dokumentären Battle of the Atlantic (3DVD) och den därtill hörande boken med samma namn av Marc Milner är förträfflig och rekommenderas varmt.

Lägg därtill valfria böcker av Lawrence Paterson, som är en av vår samtids stora ubåtsgurus. U-boat War Patrol eller hans böcker om första och andra ubåtsflottan är finfina.

Robert Sterns bok om klass VII-båtarna (Type VII U-boats) är utsökt, men tyvärr ur tryck (hittade den på ett antikvariat  i Götet!). Hans Battle beneath the Waves är även den bra och innehåller många spännande historier.

Clay Blairs böcker har jag inte köpt då jag har hört så mycket negativt om hans inställning till det tyska ubåtsvapnet. Men skippar man analyserna och använder det som referensverk ska det vara top notch. Tids nog kommer jag väl läsa dem.

Har ett par sämre böcker också, varav en heter Submarines at War, men de vill jag inte rekommendera.

...och givetvis www.uboat.net
Tyvärr lämnar utfromningen på deras forum mycket att önska.

/ Björn - har konsumerat mycket ubåtsböcker på sistone...  :P

Tryggve

Citat från: "BigPapaBear"Clay Blairs böcker har jag inte köpt då jag har hört så mycket negativt om hans inställning till det tyska ubåtsvapnet. Men skippar man analyserna och använder det som referensverk ska det vara top notch. Tids nog kommer jag väl läsa dem.
Själv så tycker jag att de är utomordentliga, även om jag har förstått att han är kontroversiell. Han förefaller vara mer negativt inställd till Dönitz än till det tyska ubåtsvapnet, iofs.
Han dömer iofs ut det tyska ubåtsvapnets möjlighet att rent realistiskt vinna Slaget om Atlanten, men det är väl inte samma sak som att ha en negativ inställning till ubåtsvapnet?

Nu har jag den svenska utgåvan, och ett par band lider där av rätt dålig översättning.

BigPapaBear

Citat från: "Tryggve"Han dömer iofs ut det tyska ubåtsvapnets möjlighet att rent realistiskt vinna Slaget om Atlanten, men det är väl inte samma sak som att ha en negativ inställning till ubåtsvapnet?

Helt rätt, det är absolut inte samma sak. Det är de allra flesta väldigt överens om. En stor del av kritiken rör hans jämförelser mellan Stilla Havet och Atlanten (USN vs. Kriegsmarine).

Vid tillfälle ska jag läsa Blairs böcker för att bilda mig en egen uppfattning. www.uboat.net (som brukar kännas väldigt balanserade) listar en del kritik mot honom (och många andra) som är värd att ha i åtanke och ta ställning till när man läser.