Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Livets besynnerligheter

Startat av Elias Nordling, 27 september 2009 kl. 14:40:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Har ni tänkt på att kortlekar kommer med 55 kort vardera, medan plastfickor för att skydda korten kommer i 100-pack?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

B_J_S

Det är bara en försäljningsgrej.
De har fullständig insikt med 55/100 problematiken. Tror att den är skapad i ett stort företag på östkusten i USA.
De är riktigt skarpa i det företaget sa en kompis brorsas, bästa väns syster. Som jobbar i samma branch.

Allt bara för att skapar merförsäljning på oss stackars kravlösa köpare.  :lol:
//Jonas

silversixx

Citat från: "Elias Nordling"Har ni tänkt på att kortlekar kommer med 55 kort vardera, medan plastfickor för att skydda korten kommer i 100-pack?
Varför ska man skydda kort i en kortlek?  :insecure:

Elias Nordling

CiteraVarför ska man skydda kort i en kortlek?

Därför att de flesta krigsspel inte håller pokerkvakitet på korten, vilket innebär att korten redan efter ett parti börjar se rätt luggade ut. Dessutom är de svårblandade. Med plastfickor till korten slits inte korten, plus att du kan blanda dem busenkelt bara genom att trycka ihop dem.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Har ni tänkt på att kortlekar kommer med 55 kort vardera, medan plastfickor för att skydda korten kommer i 100-pack?

Förbluffande många CCG har deck limits på närmare hundra kort. Troligen finns det fler som spelar exempelvis Vampire än vad det finns krigsspelare överhuvudtaget.

jonjac

Håller med. Vissa spel har dessutom färg (annat än vit, typ svart) ändå ut till kanten på kortens baksidor vilket gör att minsta lilla slitage på kanterna så börjar korten bli mer och mer märkta. Kanske inget stort problem, men likväl...

Elias Nordling

CiteraFörbluffande många CCG har deck limits på närmare hundra kort. Troligen finns det fler som spelar exempelvis Vampire än vad det finns krigsspelare överhuvudtaget.

Ja det är förmodlign för dem plastfickorna skapats. Men de flesta eurogames har också kortlekar om multiplar av 55.

Doomfarer

Jag skulle gissa att det har något med stoleken på arken man trycker på. Finns säkert plats för precis 110 kort på dem.

Men från mina Magicdagar vet jag att de arken hade plats för 121 kort?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

En standardkortlek + 3 jokrar blir väl 55 kort.

Säkert därifrån det kommer. De flesta korttryckerier har säkert mängder med ark i den storleken alltså blir det billigt att trycka i 55-korts paket.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

CiteraEn standardkortlek + 3 jokrar blir väl 55 kort. Säkert därifrån det kommer.

Två jokrar och ett kort som brukar innehålla något slags regler. Det är absolut därifrån det kommer, och skärmaskinerna som skär till korten är säkert anpassade för lekar om 55. Det är bara plastjävlarna som inte är med på planen.

BigPapaBear

Jag föredrar kortlekar med 56 kort. It's one louder, innit?  :P
En mycket bitter liten man.

f98alda

Citat från: "Doomfarer"Men från mina Magicdagar vet jag att de arken hade plats för 121 kort?

Men magickort har inte samma dimensioner som de flesta andra kort. Andra kort är vanligtvis något smalare. (Men det borde ju betyda att det går in fler "vanliga" kort än magickort på ett ark...)

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend