Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bränsle till engelska luftstriderna med tyskarna

Startat av BernadotteOnline, 19 maj 2008 kl. 20:47:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

Fick nyligen höra en engelsman berätta att Spitfire'n tankades med mer hög oktanigt bränsle, vilket skall ha gett dem en stor fördel i strider med det tyska jaktplanen.

Dvs få samma extra effekt som när man tankar etanol istf bensin i en bil.

Finns här någon med flygspecialite, som kan bekräfta eller förpassa till skrönorna?

Klas Malmström

Citat från: "BernadotteOnline"Fick nyligen höra en engelsman berätta att Spitfire'n tankades med mer hög oktanigt bränsle, vilket skall ha gett dem en stor fördel i strider med det tyska jaktplanen.

Dvs få samma extra effekt som när man tankar etanol istf bensin i en bil.

Finns här någon med flygspecialite, som kan bekräfta eller förpassa till skrönorna?
Det finns många teorier huruvida högre oktan ger högre effekt. Dock kan man ju ha en högre kompression i motorn utan att få knackningar med ett högre oktantal.
Klas Malmström
Linköping

Strv102r

Nu var det ett par år sedan jag spelade Janes WWII fighters senast (flygsim till datorn, jättebra spel) men om jag inte minss fel så kunde man få extra drag i sim Bf109 genom att tillsätta etanol vid ett tillfälle per flygning. Verkar som om man hade en knapp som pumpade in en slatt etanol så att man momentant kunde få lite extra drag.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Vvornth

Högre oktantal ger större utsläpp. Väldigt miljöoansvarigt av britterna tycker jag!

*tar ett par öl i väntan på polisen*
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Det stämmer. 100 oktan istället för 87, som var standard.

Även om man fick en extra effekt, genom att man kunde köra motorns supercharger längre, kan man väl säga att det bara kompenserade för andra motortekniska problem. Till skillnad från BF-109:ans mer effektiva bränsleinsprutning hade Spitfire problem med bränsletillförseln under vissa manövrar (framför allt negativa G) fram till 1941.

Vissa menar dock att det var "avgörande " för slaget om Storbritannien

Björn - den enda i släkten som inte jobbar inom flyget...

edit: ändrat formuleringar
En mycket bitter liten man.

Holmgren

Förvisso 2VK, men knappast spel. Marsch iväg till Boxen.

Tråd flyttad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BernadotteOnline

Ja ja ja Holmgren.

Björn, någon bra bok som beskriver flyg, flygmotorer och bränsle under VKII?
Verkar lite nichat, men det finns ju många entusiaster.

marjo

Om du med flyg menar flygkriget i allmänhet så finns det en väldigt bra tysk bok som heter kort och gott : Luftkrieg - 1939-1945, Janusz Piekalkiewicz ISBN: 3927117242

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Björn, någon bra bok som beskriver flyg, flygmotorer och bränsle under VKII?
Verkar lite nichat, men det finns ju många entusiaster.

Har för en gångs skull inga boktips! Jag brukar fråga släkten.  :D
Farsan har gått från mekaniker till tekniker till testflygningsingenjör till någonting ännu mer expertigt på internationell nivå som jag inte ens kan uttala. Farfar har jobbat med flygplan som pilot och mekaniker både utomrikes och inomrikes sedan mitten/slutet av 40-talet och jobbar fortfarande (snart 85 år!) deltid som teknisk expert på en hel del modeller. Farbror är hobbypliot.

Det mest bisarra är att allihopa är jätteintresserade av flyget privat också. Kan inte säga samma sak om mitt eget jobb.

En gång i tiden var jag på väg att utbilda mig till flygledare. Gissa vad poppis det var när jag tänkte "Äh, jag odlar långt hår, skaffar en gitarr och skiter i skolan istället".  :D
En mycket bitter liten man.