Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWG Black sea - Black death

Startat av Strv102r, 21 juni 2008 kl. 13:22:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Räknade ut att mina förluster i flytetyg kostar mig 50 VP. En slutsumma på upp till 49 ger tysk seger medan 50 och upp ger rysk. Hmmm... :insecure:
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Andreas Lundin

Verkar skitskoj, detta spel. Annorlunda tema och intressanta regler. Ropen skalla: reprint åt alla!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

1
[/img]

Mörkret faller den 4 februari.

255 MIB har tagit sina mål: det gamla fortet, gyttjebaden, Myshako. Brigaden gräver ner sig och inväntar förstärkningar om 83 misslyckas. annars är detta inte en kraftsamlingsriktning.

83 MIB anfaller på stor bredd och driver rumänerna framför sig. Till sist nedkämpas de helt. På mount Myshako nedkämpar en kombinerad stridsgrupp ur 83/255 en bataljon Kubankossacker ur Kossackreg Platov. (Fascistoida historiker kommer senare att hävda ett dessa massakrerades då de gav sig, med så var det inte. Och var det så, så var det bara vad de landsförrädarna förtjänade!)

165 Skyttebrig landsätts och framrycker i dalgången medan 83 anfaller på höjderna. Man lyckas ta GLOBOVKA och fortsätter mot VASILEVKA. Det visar sig dock att 165 inte har moral i närheten av vad MIB har så det rumänska artilleriet i GLOBOVKA och andra löskeförband får större fördröjningsgeffekt än vad jag väntat mig. KG von Hake (ur 13 Pzdiv: 1 Strvkompani med 4st Pz IV 75/L48, 9 st PzIII 50/L60, 3st PzIII 75/L24, 1 st PzII, 1 Pzgrenbataljon, 1 bandhaubbat, 1 Pbilkomp, 1 Mc-komp, 1 komp Pvkv Marder) hinner anlända under eftermiddagen och blockera VASILEVKA.

KG Busche underställs den tyska FA bataljonen och de rumänska delarna längst i nordväst. Dessa hinner före KG Busches huvuddel och genomför med den tyska FA-bataljonen ett motanfall som kastar en av 165 bataljoner bakåt i oordning.

305 reg underställs Platov kossackreg som härmed utgår som egen enhet. Två bat ur 305 och en kossackbat genomför ett lyckat motanfall mot delar av 255 MIB som nu ingår i 83 stridsgrupp på Mount Myshako.

318 div genomför ett anfall mot den svaga länken i 213 reg som 9 brig misslyckades mot och ett anfall mot 186 reg. Båda slås tillbaka med förluster. Det är uppenbart att mot 73 div starka bataljoner i mycket väl befästa ställningar kommer vi ingen vart. 155 brig omgrupperar till 60 för att försöka mot azerbadjanerna under 5 februari.

Breslau nedkämpas, men inte innan de hinner sända den till raketplattform ombyggda minsveraren Skumbria till botten. Aj! det sved...  <!-- s:x -->:x<!-- s:x -->
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Verkar skitskoj, detta spel!

Situationen fetrockar.

Strv102r

1

Morgonen 5 februari.

Under natten försökte tysken genomföra ett större anfall med KG Busche mot 165 brigaden, men flera av förbanden hamnade i oordning i mörkret och anfallet blev inte av. Den del som genomfördes blev ett blodigt misslyckande.

Min mest västra del ur 83 MIB, egentligen den decimerade 323 bat, driver en rumänsk bataljon ur KG Busche framför sig, medan 155 brigadens anfall kastar den azerbadjanska bataljonen ur sina ställningar och bak i oordning. Dock har den en förberedd bakre ställning den grupperar i.

Strv102r

1
Efter första impulsen 5 februari.

[/img]

Jag tar initiativet på morgonen.

323 bat fortsätter jaga på den rumänska bataljonen i väster. 165 och 83 justerar sina försvarsgrupperingar.

255 får förstärkningar i syfte att kunna nyttja att KG Busche, Hake och nu även delar av 305 reg inte finns i NOVOROSSISK. Med två försvarsbataljoner, en straffbataljon, en officersstraffbataljon och en fristående marininfanteribataljon avser jag ta Fiskburkeriet och därefter staden.

155 brigaden anfaller och slår den azerbadjanska bataljonen. Därmed har ett genombrott uppnåtts! Det finns nu inget längs spåret som går till NEBERJAEVSKAYA. Staden försvaras av en tysk ingbat underställd 73 div.

60 brigaden anfaller nu den andra azerbadjanska bataljonen då dennas flank blev helt blottat efter 155 brig lyckade nattliga anfall på grannbataljonen. Fienden kastas ur sina ställningar med svåra förluster och i oordning.

Strv102r

1

Efter andra impulsen 5 februari.

Jag behåller initiativet!

323 bat underställd 83 MIB slår den rumänska bataljonen och har nu bara ett forifikationsförband framför sig. KG Busche håller på att kringrännas! Dock är kompanierna i 323 alla reducerade från 2 till 1 i styrka pga landstigningen och förluster under striderna fram tills nu. Ingen stark bataljon, men med elitmoral.

Ett av mina flyganfall mot Busche ger tyskarna vissa föruster trots att rumänskt Lv jagar bort del av styrkan.

255 anfall lyckas delvis. Strykan som anföll längs med stranden hejdas av den tyska straffbataljonen i Fiskburkeriet medan koassackbataljonen väster om denna kastas bakåt in i staden.

I bergen framrycker 155 mot staden med det krångliga namnet medan 60 slår den kvarvarande azerbadjanska bataljonen med hjälp av flygunderstöd. Genombrottet är nu brett och 60 kan rulla upp 73 motståndslinje från öster. Det närmaste tyska förbandet är 73 div fältutbildningsbataljon.

Strv102r

1

Efter tyskarnas impuls och inför natten:

I väster omdirigerar fienden tre skyttebataljoner ur KG Busche som anfaller 323 Mariningbat. Ett av mina kompanier nedkämpas medan ett annat drar ur. 323 har ingen chans att stå emot denna fiende, men kan fördröja honom så att 165 kan bredda åt väster för att hindra att fienden anfaller söderut väster om sjön och avskära 165 från stranden.

KG Hake skickar strvkomp och Pzgrenbat till 305 reg dit de precis anländer vid mörkets infall. Detta var nog ett misstag. Hake har nu bara styrka att försvara framför 83 och 165. Detta gör att han kan inte nyttja att 165 glesar ut för att bredda västerut genom att anfalla frontalt. Han borde ha kraftsamlat både Busch och Hake till att slå ett brohuvud i taget. Genom att hota med en omfattning med Busche skapar han förutsättningar för ett frontalanfall. Tillsammans hade de kunna nita 165 rejält. Det är nu inte otroligt att vi får ett dödläge på i väst och i öst.

En rumänsk Mc-bataljon och en marschbataljon ur 10 div anländer i norr men rivs upp av mina flyganfall. Däremot kan 249 Stormkanonbataljonen gruppera fram och tillsammans med en tillbakadragning av fältutbildningsbataljonen ur 73 div stänga luckan framför 155 och 60. Vi är nu närmare NAMNKRÅNGLE men fienden kanske är för stark. 155 och 60 är inte så starka i sig.

Strv102r

1

Morgonen 6 februari:

Under natten omgrupperar tysken 73s ingbat, spaninsgbat och FA-bat för att stärka försvaret mot 155 och 60. Han anfaller med den tyska FA bataljonen ur 73 div mot en bataljon ur 60 brigaden och driver denna bakåt. 60 brigaden kontrar med ett motanfall med tre bataljoner som blir fiasko. Förbanden är i oordning när morgonen kommer.

I väst drar 323 ur till bättre ställninger och två bataljoner ur 165 börjar omgruppera söderut och sedan västerut för att möta de tre tyska bataljonerna som bedöms anfalla söderut väster om den lilla sjön för att sedan avskära 165 och 83 genom att anfalla österut längs med kusten.

Tyska motanfall vid fiskburkeriet lyckas uppnå total överraskning i mörkret. Strv och Pzgren ur Hake krossar resterna av officersstraffbataljonen medan den tyska straffbat, en kossackbat och Marderkomp ur Hake med understöd av ett 88 batteri kastar tillbaka övriga delar med svåra förluster. Den totala överraskningen medförde att mitt starka artilleri på andra sidan viken inte kunde understödja alls.

Natten var inte god.

Strv102r

1

Efter första impulsen 6 februari:

Morgonen inleds med ett kraftigt (30 attackkärror) ryskt flyganfall på rumänernas ställningar vid 249 StuG bat. Detta som förberedelse inför 155 anfall mot NAMNKRÅNGLE. Ett likadant anfall genomförs mot en av skyttebataljonerna i KG Busche som hotar omfatta 83 MIB. Tyskarna svarar med två egna störtbombaranfall (10 JU-87 vardera) mot GLOBOVKA och 165 Pvställning öster om GLOBOVKA. Mitt jaktflyg har patrulluppdrag i denna sektor men tyskarnas eskort hindrar oss att komma åt JU-87:orna. Kulsprutebataljonen lyckas faktiskt skjuta ner och/eller skada ett par JU-87:or. Jag får OK verkan i mina anfall medan det tyska anfallet mot GLOBOVKA verkar ha kommit precis när bataljonen hade uppställning för medaljparad och brandtal från brigadpolitruken för stridsvärdet går från 100% till 75% och förbandet är helt upprivet. Dessutom slås de sista Matildavagnarna ut. Denna stödjepunkt mitt i mina linjer är nu ett gapande hål! På höjdera 1,5 km norrut står två tyska bataljoner ur KG Busche med helt OK stridsvärde...

Tyskárna tar initiativet denna morgon med en serie beslutsamma anfall.

KG Busches tre bataljoner i väst anfaller söderut, men inte mot 323 väster sjön utan mot det hårda försvaret på höjden öster sjön! De anfaller en marininfanteribataljon med 80% stridsvärde, men efter ytterligare Stuka anfall och artilleri och eldstrid med de tyska förbanden har den 50%. Bataljonen lyckas dra ur innan tyskarna kommer i närstrid. På denna höjd finns också en skyttebataljon ur 165 så det kommer att ta lite mer tid att forcera denna ställning, men det är just en fråga om tid.

Av någon helt outgrundlig anledning nyttjar inte tysken chansen att med de två bataljonerna ta GLOBOVKA. De bara står och tittar! KG Hakes stridsvagnar och Pzgrenadjärer samt Marders omgrupperar tillbaka igen. Det är nu klart att han avser kraftsamla mot 83/165.

I nordost anfaller 73 ingbat en reducerad bataljon ur 155 och nedkämpar denna i en lysande närstrid. Två kompanier ur 249 gör ett frontalanfall utan skytteunderstöd upp mot en skogig höjd där en annan bataljon ur 155 är grupperad. Med artilleri och egen eld slår man även denna bataljon! Dock kostar det 25% av det ena kompaniets vagnar. Det tredje kompaniet anfaller den tredje bataljonen ur 155 med den rumänska starkt reducerade MC-bataljonen. Denna nedkämpas av min defensiva eld och StuG:arna avvisas med 25% förluster. Bilden är dock klar. 155 brigaden håller på att slås i sitt utgångsläge för anfall.

Dagen har börjat dåligt.  <!-- s:( -->:(<!-- s:( --> 

Tysken behåller initiativet genom att förbinda sig till många anfall och slår högt med tärningen. Jag har ingen offensiv förmåga just nu. Mitt anfall har kulminerat och jag måste hålla tills förstärkningar kommer in. Tysken förefaller vädra blod...

Dagen kommer att fortsätta dåligt.  <!-- s:x -->:x<!-- s:x -->

Strv102r

1
Som det ser ut nu kommer operationen att bli ett fiasko och jag att hamna på minus 40VP!  Något radikalt måste göras. Var finns det många VP? I NOVOROSSISK... Jag hämtar inspiration från vad som hände 6 månader efter det historiska slaget, i september 43 och beslutar att göra något liknande, dvs en djärv (dumdristig?) landstigning i själva NOVOROSSISK. För att lyckas med det detta avser jag binda KG Busche och Hake så långt bort från NOVOROSSISK som möjligt, genom att tillåta honom att slå igen den ena landstigningsplatsen. Jag får lita på att hans svenska invasionsinstinkter lurar honom att utan djupare eftertanke omedelbart satsa på att anfalla söderut med båda KG och sedan österut längs kusten om jag visar svaghet på dessa platser. Dock måste jag någonstans hejda honom innan han kör över båda stränderna. Annars faller planen.

Inledningsvis ska 155 och 60 brigaderna retirera tillbaka till utgångsläget och försvara de förberedda defensiva ställningarna. 83 och 165 skall fördröja fi framträngning mot stranden vid OZEREYKA. Fienden får inte framrycka längre österut innan 7 februari då 897 bergsjägarreg anländer.

Därefter skall 897 och 165 fördröja fi i ostlig riktning. Mount GLOBOVKA skall försvaras intill dess att det omfattas söderifrån.

[/img]

Därnäst, 8 februari skall 107 brigaden landsättas centralt i området vilket inte ger tysken någon anledning att tro att den ska användas offensivt i västra delen av brohuvudet. 897 och 165 får fördröja fi över mount GLOBOVKA, vattendraget och upp mot mount MYSHAKO. Mount MYSHAKO måste dock försvaras. Eftermiddagen 9 februari skall 107 brigaden förstärkt med delar ur 255 MIB och 2 Strvbataljonen (2 komp T-60) anfalla FISKBURKERIET och södra NOVOROSSISK i syfte att binda fi och skapa förutsättningar för nattens amfibieoperation. Under natten till den 10 februari skall så 51 brigaden landstiga i NOVOROSSISK och med 107 brigaden ta staden.

I ett senare skede ska 8 gardesskyttebrigaden antingen landstiga i brohuvudet för att nyttja vunnen framgång, alternativt återupprepa 155/60 brigadernas anfall norrut, alternativt med 318 div anfalla längs kusten för att etablera kontakt med brohuvudet.

Strv102r

1

Efter tyskens andra impuls.

KG Busche tar höjden genom att driva bort bataljonen ur 165. Ingbat, en skyttebat och en turkmensk bataljon anfaller GLOBOVKA (till sist) och tar byn lätt och smidigt.

I nordost fortsätter nedkämpandet av 155 brigaden, men ännu återstår lite och det kostar åter tysken lite StuG.

Strv102r

1

Läget efter min reaktion kvällen den 6.

165, 83 och 323 backar enligt plan. 155 återstående skyttebat gör ett motanfall mot den tyska ingbat för att bryta sig ut och lyckas!

Strv102r

1
[/img]

Läget morgonen den 7 februari.

Under natten fortsatte tysken anfalla med 249 StuG och underställda rumäner. De lyckades helt överraska min urdragande skyttebataljon som nedgjordes helt. Även understödsbataljonen slogs. Hela 155 är utraderad. 60 försvarar nu i de tagna tyska ställningarna så vi tog (mycket) lite (helt irrelevant) mark.

I väst grupperar tysken ner tre skyttebataljoner ur KG Busche och Marderkompaniet ur KG Hake så att de är i utgångsläge för ett anfall österut. Ingbat, turkmenerna och skyttebat står kvar vid GLOBOVKA, beredda att anfalla söderut i dalgången.

Jag grupperar två minsvepare och två kanonbåtar utanför stranden för att få ett bättre understöd när tysken anfaller.

Dock! Tysken avser låta den uttröttade KG Busche återhämta sig innan han fortsätter anfallet. Den 7 blir en stridpaus då ingen av oss gör några anfall. Dock utkämpas strider i luften. Luftstridsystemet är faktiskt riktigt bra. Man avdelar resurser för attack (höghöjd-, låghöjd- och störtbombning) och för jakt (jakstsvep, CAP, eskort) och detta löses ut i ett minispel som är jättekul i sig. Tysken anfaller mina kanonbåtar med JU-87 och får in träffar men till kostnad av lite flygplan. 897 anländer och marscherar till sitt blivande motståndsområde bakom 165/83

Tysken vill låta Busche vila ut sig ordentligt inför anfallet och låter även den 8 vara anfallsfri. Det gör givetvis jag med. Mina förband gräver ner sig som bara den. Stridspaus och mer luftstrid. 107 anländer och grupperar centralt och strandnära i 255 område.

De två dagarnas stridpaus innebär att Busche inte kommer att vara djupt inne i strid med 83/165/897 när landstigningen sker natten 9-10. Om han anfaller den 9 vilket jag tror så kan han dock bryta tillräckligt långt in för att ha svårt att bara dra ur snabbt och smidigt.

Strv102r

1
[/img]

Läget morgonen 9 februari. Stridspaus upphör! Tysken kommer att genomföra minst ett anfall så spelet drar igång igen. Han har initiativet. Min avsikt är att låta honom ha det under förmiddagen för att sedan anfalla med 107 på eftermiddagen. Han genomför anfall med JU-88 mot 107 artilleri på stranden och med JU-87 mot det misstänkta anfallsmålet framför KG Busche.