Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Black Sea Black Death på dator

Startat av Andreas Lundin, 23 juni 2008 kl. 11:14:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Spelet Battlefrontfrån Matrix Games (et al) har också slaget vid Novorossisk som ett scenario. Mycket intressant situation! De som har spelet och vill ta en fajt via epost kan höra av sig!

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Mina ögon. Färgblind designer? Var det någon färg han missade att ta med där? Pastell-rosa... nej, det var också där ja. Då vet jag ingen.

Andreas Lundin

Ja, jag vet, men det är inte så grötigt som det verkar. Ett ganska smidigt system när det kommer till kritan. Men det verkar inte riktigt som de som gör dator-hex-and-counter-spel hängt med på sina grafiklektioner direkt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Ja, jag vet, men det är inte så grötigt som det verkar. Ett ganska smidigt system när det kommer till kritan.

Mina erfarenheter säger någonting annat. Har provat Korsun pocket och Operational art of war III och de är allt annat än intuitiva och smidiga. Jag skulle vilja säga att det är mycket grötigare(!) än det ser ut. Å användarvänligheten ska vi inte tala om...
En mycket bitter liten man.

pelle

Jag tycker det värsta är att de aldrig någonsin (som i "under de 30-35 år det har funnits hexdatorspel") har tagit ett steg tillbaka och tänkt på att även om det, jämfört med brädspel, är löjligt enkelt att lägga in nya saker att simulera kanske det kan vara en poäng också att göra spel där spelaren har lika bra överblick och koll på vad som händer som i brädspel (känd CRT,  förutsägbara supply-regler, attack/defense/move direkt på brickan osv).

Å andra sidan ibland är det rätt kul att slita med TOAW3 och jag antar att Battlefront är lite lättare än så i alla fall?

Andreas Lundin

Citera...med TOAW3 och jag antar att Battlefront är lite lättare än så i alla fall?

Nja. Fast JAG tycker att det är enkelt och bra. Mycket bättre supply-regler.

Snowfox

Pelle,

Den här spelserien har faktiskt lyckats släppa brädspelsstandarden och gå dit andra datorkrigsspel inte vågat sig iväg ännu...    (räknar inte in taktiska spel i den kommentaren). http://www.matrixgames.com/games/game.asp?gid=241

Spelsystemet rekommenderas varmt till både aspiranten på Marskalksstaven och den som är mer intresserad Korpralsranden...  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.