Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWGs Aachen

Startat av Strv102r, 25 juli 2008 kl. 08:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

På morgonen tar jag initiativet och anfaller med ett par bataljoner ur 1 inf div i rakt ostlig riktning och börjar rulla upp 526 från väster mot öster. Det hela är egentligen en bluff för att se hur mycket kallt stål tysken tål. Är han villig att anfalla med 12 för att behålla SCHARNHORST linjen, i sådana fall avbryter jag direkt, eller ger han upp linjen?

Fienden visar sig bestå av ett kompani som nedkämpas. Dock inte utan förluster till en av mina bataljoner.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tysken visar sig inte tåla mycket. Oroad av risken att rullas upp både från öster mot väster och från väster mot öster ger han upp främre linjen ioch dar in delarna av 526 och 116Pz i AACHEN. 12 går fram och tar upp ett försvar på de skogsbeväxta höjderna söder om staden.

Edit: Glömde berätta att framför 1 div center blir det kvar ett tyskt förband som pga min eld inte kan dra ur. I nästa drag kommer 1 infdiv att genomföra dubbelomfattning på denna kombinerat med ett frontalanfall.

Så sker, men tyskjäkeln var den där Ksp-bataljonen ur 526! Trots att han är uppriver ger han den frontalt anfallande bataljonen 2 steploss innan han nedkämpas/ger upp. Nåja. Kostade honom 6 sp och mig 2.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

När jag rycker fram till de ställningar 1 infdiv har på bilden tycker tysken att 12 div östra flank är för oskyddad, vilket det ligger lite i, men jag är ganska svag med CCB/3 och det reg ur 1 infdiv som finns där. Han drar ur även denna ställning med 12 div och tar upp försvaret i AACHEN.

Grnom att genomföra en ren bluff med ganska svaga förband i väst har jag lyckas föskjuta hela hans ställning med 116Pz och 526. Jag står åter vid AACHENs portar, utan nämvärd strid.

Nästa steg är att ta terrängen väster om AACHEN, där tre förband ur 526 finns grupperade i byar och på höjder. Detta får vänta tills 1 div får in sin Strvbat (M4 & M5), sin Pvkbvbat (M10) sitt Ingreg och sin Pvbat (57mm).

Strv102r

Och två dygn senare är det dags!

Två infbat ur 1 div med understöd av Strv anfaller höjden närmast AACHEN. Denna hålls av en bataljon ur 12 som tvingas bort med förluster, men det kostar båda mina bataljoner också, ca 15% stycket.

Två andra infbat ur 1 infdiv med understöd Strv och M7 Priest i direkteld rollen anfaller en by som försvaras av en Kspbataljon ur 526. Denna tvingas bakåt med förluster men en av mina bataljoner tar 30% förluster.

Två bat ur Ingbat med understöd av ett svagt M5 kompani anfaller den sista tyska ställningen som hålls av en Pzgrenbat ur 116 (tysken verkar ha haft låg uppfattning om 526 då den är så kraftigt förstärkt med delar ur 12 och 116Pz). Fiendens eld ger mig drygt 25% förluster på ingenjörerna, men de lyckas tvåla till Pzgren med hjälp av artilleriet och tar ställningen.

Nu har vi bäddat för anfallet in i AACHEN. Det kommer att få vänta tills 1 inf har ersatt förluster på skyttet.

183 Infdiv traskar in för tysken i två grupper. De verkar vara på väg till 9Pz område. Det beror nog på att om ett par dygn ska 116Pz (hela div) och 9Pz (utom Stridsvagns, Pvkv och Stormkanonsdelarna som underställs andra förband) dras ur. 9Pz måste således avlösas. Tysken kanske anser att 12 räcker för sin och 116 Pz uppgift. Ska han bara försvara AACHEN så kan de nog göra bra ifrån sig med alla dessa StuG...

Strv102r

På morgonen den 22 september fullföljer jag anfallet mot terrängen väster om AACHEN. Det trillar in ytterligare förluster på Ingreg, men vi lyckas nedkämpa Kspbat ur 526.

Under morgondagen ska 9Pz (utom Strv, Pvkv och StuG delar) och 116Pz dras ur för reorgansiation (inför Ardenneroffensiven). Då tappar nog tysken förmågan till offensiver och vi kan se fram mot en lång stridspaus på säkert en vecka medan jag bygger upp mina förband och inväntar 30 infdiv och 2 armored.

Tysken väljer att underställa stridsfordonen ur 9Pz till 246 Infdiv som anländer och ersätter de delar som ska dras ur med förband ur 246. Dessa samlas bakom linjen i väntan på urdragning dagen efter.

Tysken har fått ut ganska lite av 9Pz som mest försvarat framför 3 armored som varit för svag för att anfalla. Han har överskattat styrkan i 3 armored och inte riskerat att anfalla samtidigt som 116Pz och 12 tvålade till längre västerut. Om han misslyckats hade ju jag kunnat anfalla norrut och avskära AACHEN resonerar han. Tur för mig. 9Pz hade mulat det de har framför sig. 3 är inte stark.

Strv102r

Det var i alla fall hur jag uppfattade tysken...

Strv102r

Men han hade tänkt lite annorlunda...

Förbanden som ändå ska dras ur för reorgansiation behöver ju inte ha gott stridsvärde när de åker. De ska ju inte lösa en uppgift med hög ambition direkt. Alltså kan man krama ur lite mer ur dem under 1½ dygn. I synnerhet ur 9Pz. Så lägligt att de delar som ska vara kvar redan lyder under ett annat förband, så de inte nöts ner om det misslyckas.

Lämpligt mål? Väster om AACHEN? Långt bort och starkt fiende. Rakt fram? Svagare fiende men inget lämpligt geograftiskt anfallsmål som kan nås på den tid som finns till buds.

Tysken väljer att anfalla 3 armored i syfte att tillfoga sådana förluster att den inte kan bidra offensivt mer under operationens gång.  Detta skulle medföra att kanske 108Pz eller andra löskeförband kan hålla denna sektor vilket ger en rörlig reserv på både 283 och 246 som dessutom då har alla Strv, Pvkv och StuG ur 9Pz vilket gör den starkare än 9Pz var (246 har tre skyttebataljoner mer än 9Pz)!

Taktisk sett lysande! Han frigör två divisoner som reserv genom att bryta 3 armored, utan egentlig kostnad. Det behöver han när 30 infdiv och 2 armored kommer in i nordväst.

Men han måste lyckas också.

Strv102r

116Pz får ihop tre skyttebataljoner, 2 svaga PzV kompanier, ett reducerat StuG kompani, ett reducerat Marderkompani, ett kraftigt reducerat Puma kompani och två kompanier stormpionjärer.
9 Pz anfaller med 2 motoriserade Pzgrenbataljoner, en Pzgrenbataljon i SPW, en spaningsbataljon med SPW och Puma, ett tungt Lv-kompani. Allt på full styrka

Hans första anfall lyckas med både 116Pz och 9Pz trots att i synnerhet 9Pz får många förband som stoppas av min eld. 116Pz StuG kompani nedkämpas helt.

Strv102r

Läget morgonen 23 september.

Det senaste dygnets strider mellan 3 armored och 116Pz och 9Pz har varit mycket röriga och hårda. Att redovisa dem ghär är inte meningsfyllt. 3 armored är helt knäckt. Likaså är 116Pz bruten medan 9Pz kommit lite lindrigare undan.

116Pz tror jag inte kan lyckas med så mycket mer, medan 9Pz säkert har ett eller två ryck kvar i sig.

Hade tysken satt in 246 med sina underställda stridsfordron och 183 nu hade han krossat 3 armored och kunnat börja omfatta 1 infdiv medans 12 anfaller frontalt. Dock är det så nu att förbanden varit igång i 11 dygn och nu kommer utmattningsreglerna in. Dessutom är det väl som tysken säger, hans uppgift är inte att slå utan att försvara. Den uppgiften har han löst på ett stridsekonomiskt sätt. Att ge sig på 1 infdiv skulle mycket väl kunna binda förband och ge förluster så att 30 inf och 2 armored kunde valsa in.

Jag hade nog inte tvekat trots det...

Strv102r

Men tysken gör en annan bedömning av 116Pz stridsvärde, eller av CCB/3 stridsvärde. För han anfaller på nytt med både 9Pz och 116Pz.

Strv102r

116Pz raderar ut delarna av CCB framför sig men tappar sina sista PzV . Av CCB återstår nu bara ett pansarskyttekompani. 116Pz har slagit ett hål i linjerna. Tur att 116Pz ska dras ur nu!

9Pz har delvis mindre framgång i sina anfall. Man slår ut ett svagt M4 kompani och delar ur 246 infdiv med två av 9Pz PzIV kompanier, ett StuG kompani och ett Marderkompani slår ut ett mycket svagt M5 kompani. Huvudanfallet mot en bataljonsstridsgrupp med två M4 kompanier och ett pansarskyttekompani misslyckas dock.

Strv102r

Kvällen den 23 september.

9Pz är urdragen (utom Strv, Pvkv och StuG)  liksom 116Pz och 108 Pz (med sina kvarvarande två svaga skyttebataljoner). 3 armored består av en bataljonsstridsgrupp med inget stridsvärde för anfall. Detta medger för tysken att dra ur alla stridsfordon som 9Pz lämnat bakom sig och skapa en reserv med dem. Han har nu 183 div samt denna styrka ur 9Pz som reserver. Hade han kunnat ge upp AACHEN hade han dessutom kunnat ha 12 i reserv. Då hade det blivit tufft för 30 inf när denna kommer in. Men ledaren medger inte ett uppgivande av AACHEN.

När jag tittar genom vad jag haft ihjäl av 526 visar det sig att sju bataljoner är slagna. Det som är markerat som 526 på kartan kan inte vara så mycket. Sannolikt är det delar ur 12.

Strv102r

Härnäst följer en längre stridspaus. Tysken avvaktar vad jag gör och jag inväntar 30 infdiv som anländer 30 september.

Under tiden lagrar vi båda artilleriammunition och bygger upp våra förband. Alla hans förluster i på kartan befintliga förband byggs upp utom 1 step på 9Pz Marderkopani (han hade förluster även på ett PzIV kompani och StuGkompaniet). Eftersom de som tagit mest förluster: 526, 116pz och 9Pz skytte och spaning inte längre är på kartan så hinner han det på denna tid. Helt utslagna enheter tar han inte in igen.

Jag bygger upp 1 infdiv Pvkvkompanier (2 utslagna som underställdes CCB på slutet) och skytte-/ingbataljonerna inför striderna om AACHEN som kommer att komma.

Tysken omgrupperar 9Pz stridsfordon till en mer central gruppering som reserv medan 183 går norrut och försvarar SCHILLlinjens norra del inför den från väst ankommande 30 infdiv.

506 tunga Strvbataljonen anländer och grupperar med reserven ur 9Pz.

Strv102r

Min stridsplan för den fortsatta striden.

Inledningsvis ska 30 infdiv anfalla på två täter över vattendraget och ta ett brohuvud. Härvid skall den högra regemnetstridsgruppen vara förstärkt med ett Strvkompani och Pvkvbataljonen då 9Pz/506 kommer att genomföra motanfall mot denna i syfte att slå brohuvudena. Den andra stridsgruppen ska vara förstärkt med två Strvkompanier. Båda stridsgrupperna skall vara förstärkta med ingbataljoner. (Valet av terräng för anfallet avgjordes av att 49 infdiv bara har tre bra bataljoner, resten är dåliga, medan 183 har sju bra bataljoner och StuG. Dessutom är 183 grupperad på smalare bredd viket medgivit en gruppering med djup. 49 är både sämre och tunnare.)

1 infdiv ska ta ytterligare terräng väster om AACHEN i syfte att skapa ett mer gynnsamt utgångsläger inför anfallet mot AACHEN samt att försöka få tysken att dela sina reserver i två riktningar.

Därefter, när de tyska motanfallen avvisats, ska 30 infdiv anfalla och ta terräng mot STOLBERG i syfte att avskära försvararna i AACHEN. I detta skede ska 1 infdiv ta terräng öster om AACHEN.

När 2 armored anländer ska första CC anfalla i riktning mor RÖHR-bron i syfte att vilseleda tysken och utgöra flankskydd åt senare tillkommande CC. Övriga CC ska anfalla mot ESCHWEILER i syfte att skydda 30 infdivs flank.

Strv102r

Läget vid lunch den 30 september.

Jag har haft initiativet hela förmiddagen. Under första impulsen kom vi över floden i norr medan det södra anfallet kastades tillbaka. Det var mycket dåligt då det innebar att mina Pvkv inte hann komma över som beräknat pga bron inte hann repareras. 1 infdiv misslyckas kapitalt med sitt anfall.

Då tysken inte lyckas dra ur de bataljoner ur 49 div som försvarar i denna sektor nedkämpas 3 av dem då ställningarna faller vilket mer än väl uppväger mina egna förluster.

På kartan ser det ut som om jag har ett genombrott på gång men nu på eftermiddagen kommer med all säkerhet 9Pz motanfall med underströd av 506 Tunga Strvbat.