Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Red storm over the Reich, någon?

Startat av Andreas Lundin, 4 oktober 2008 kl. 17:12:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hallojsan! Någon som lirat Red Storm over the Reichoch har ni något gott eller dåligt att säga om det?

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Jag är också nyfiken på det. Har listat lite plus och minus kring det redan innan jag provat det:

Plus:

Det är Ted Racier som är designer.
    Ovanligt tema.
    Verkar innehålla lite udda spelmekanik.

Minus:

Det är Ted Racier som är designer.
    Ganska ointressant tema.
    Verkar innehålla lite udda spelmekanik.

Kort sagt har jag inte kommit fram till så mycket.  :P
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Har det i hyllan. Mycket snyggt! Ser fram mot att testa det. Segervillkoren ger tysken en sportslig. Inte att vinna kriget då, men spelet. Ryssen måste skynda sig. Kan tänka mig att man som Zhukov/Koniev känner Stalin flåsa en i nacken.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Sten Ekedahl

Citat från: "Strv102r"Har det i hyllan. Mycket snyggt! Ser fram mot att testa det. Segervillkoren ger tysken en sportslig. Inte att vinna kriget då, men spelet. Ryssen måste skynda sig. Kan tänka mig att man som Zhukov/Koniev känner Stalin flåsa en i nacken.

Kanske läge för ett läge för ett parti med senior och en för oss berikande efterföljande AAR?
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Kanske det. Nu blev han ju rätt frustrerad i "To the wolfs lair" om den ryska offensiven i Ostpreussen och den är ju en del i detta spel som ligger en nivå högre än Red storm, men mer snabbspelat och mycket modernare, så det kan bli intressant att försöka motivera just det spelvalet. Men jag har ju andra motspelare också.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Har spelat det. Litet pilliga regler, så risken är stor att man spelar nåt fel första gången, vilket skevar resultatet. Tar ett tag att överblicka konsekvenserna av att det finns en väldig massa förflyttningsfaser, men bara en stridsfas och en överkörningsfas.

Jag tror inte riktigt att spelet kvalificerar sig till att vara en klassiker, när man väl "fått till det" på båda sidor så flyter det nog på ungefär likadant varje gång. Men tills dess har man nog en 4-5 partier kul framför sig, och det är ju strängt taget mer än man ger de flesta spel.

Jag måste säga om spelet att man lyckats hitta en bra balans för att lyfta fram det spännande i situationen. Många spel på denna period landar i "det spelar ingen roll vad jag gör, mitt överläge/underläge är så massivt att jag bara har att skyffla brickor och fördröja det oundvikliga". Som tysk måste man verkligen trolla med knäna här för att undvika en auto-förlust de första omgångarna, och det är lätt att sjabbla bort segern som ryss mot slutet.

Jag ger det en 4 av 5.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Har spelat det. Litet pilliga regler, så risken är stor att man spelar nåt fel första gången, vilket skevar resultatet.

Pilliga regler? I ett Ted Racier-spel? Vilken överraskning...  :lol:
En mycket bitter liten man.