Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Illusionary Fortress (Schutze Games)

Startat av Elias Nordling, 20 oktober 2008 kl. 21:34:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Illusionary Fortress är ett DTP-spel från Schutze Games på erövringen av Singapore. Alltså inte Malaysia-kampanjen, utan bara själva slaget om Singapore.

Det kanske inte känns som världens mest spännande situation, men det råder ungefärlig numerär paritet både i män och förråd, så utgången är inte given. Skalan är bataljonsnivå, och vardera sida har ca 3 divisioner.

Spelsystemet är inte utan originalitet, men ett ganska tungt fokus ligger på artilleriet och dess förråd, och tyvärr är det systemet ganska omständligt, och det känns som om artilleri-exekveringen tar över från truppflyttandet. Det gör att spelet känns litet procedurtungt.

En del luckor finns i reglerna, och ergonomin har vissa problem. Framför allt för att man för protokoll över ammunitionsförråd per division/nationalitet. Dessa skalor är färgkodade i färger som är snarlika varandra och mycket svåra att skilja i glödlampsbelysning.

Efter att ha spelat spelet en stund känner jag, inte dåligt, men inte heller särskilt bra. Skulle nog inte spela om det på eget bevåg men om någon annan skulle vara intresserad skulle jag kunna tänka mig att spela om det. Vilket är en 3 av 5 på min betygsskala.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Älskar dina sammanfattningar efterssom jag känner dig väl nog för att veta vad du gillar som jag avskyr (inte så mycket) och så vidare.

BigPapaBear

Wow, du hittar verkligen de mest bisarra små spel, Elias!   :?

:up:  :up:  :up:  :up:  :up:  för det. Jätte kul att läsa små sammanfattnignar av dem. Rätt vad det är blir man lite sugen.
En mycket bitter liten man.

A F

Och dom är mycket bättre än dina. Öhhhhh Stort SPEL måste köpa...

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och dom är mycket bättre än dina. Öhhhhh Stort SPEL måste köpa...

Ingen begär att en flåskåt tonåring ska utveckla sina känslor för den yppiga grannflickan. Han dreglar och låter konstigt och då vet man att tjejen troligtvis är ganska trevlig att titta på.

En vuxen mans relation till vad som verkar vara spännande krigsspel är inte så annorlunda...  8)

Word!
En mycket bitter liten man.

A F

:up: