Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs von Mansteins backhandblow

Startat av Strv102r, 25 oktober 2008 kl. 16:11:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "Elias Nordling"OK, så var det kanske, det var ett tag sedan. Men slösa inga aktiveringspoäng på fåniga attacker när han lämnar hålet öppet, tuta och kör med allt du kan, bara!

Det finns verkligen inte särdeles mycket tyskar att täppa till det där hålet med... Om man som tysk väljer att slåss om Kharkov så blir det ett jättehål väst om den där böjen på Donets. Att sätta upp en tunn front leder å andra sidan bara till att ryssarna lätt eliminerar ännu fler tyska förband. Jag har aldrig riktigt blivit vän med det här spelet... har dock tänkt att ge det ett riktigt försök igen innan jag ställer upp det på vinden för gott.

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Som pansarkille uppväxt i kalla kriget (nåja, ett par år i alla fall) är jag ju helt inne på Elias idé att störta in i hålet på djupet. Alltså den historiska planen. Problemet är ju att jag nu vet att det snart kommer in en Pzkår om tre div i sydost och att 6 armén kommer utveckla lågt tempo som anfallskraft pga av att de kör ifrån sitt underhåll om de tutar på. Bristen på rörliga förband som kan hänga på och skydda flanken är också ett problem. Kanske man kan dra ur 3 tank? Men vad gör GD då? Min förkunskap som saknades för de historiska cheferna gör att jag nog kommer att vara lite mer försiktig. Vi har dessutom redan spelat ett par drag till men jag har ibnte hunnit lägga upp resultatet än. Ge mig några timmar till. Sedan kan ni skratta åt mig och Elias kan skriva "vad var det jag skrev?"
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Elias Nordling"Jag ser att tysken inte har kontinuerlig front. Är ni medvetna om att det innebär att du kan ploppa ner dina trupper med strategisk förflyttning varsomhelst på kartan?

Känns otroligt realistiskt!  :D  :?

I och för sig är det väl inte det enda spelet som lider av den regelproblematiken. Husregla lite!  :up:
*host* OCS *host*  :P
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"*host* OCS *host*  :P

Nej, i OCS (4.0) får du inte stratflytta utanför tracesupply. Vågar du ens stratflytta i närheten av fronten får du rejält med stryk eftersom enheter som gör det har styrka 0 och action rating 0.

OCS har således inte det problemet.  :)
En mycket bitter liten man.

Strv102r

69 norra delar manövrerar sig för att på sikt kunna anfalla BELGOROD från norr medan de södra delarna omfattar från söder. Den norra styrkan åker på en hel del smisk men rörelsen går som planerat.
3 tank tät tar emot ett anfall från GD och slås bakåt med förluster. SS bat
tar också stryk.
6 armén framrycker i syfte att binda DR samt att presentera ett hot mot sydväst.
Slaskförbanden reduceras.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Scipio"*host* OCS *host*  :P

Nej, i OCS (4.0) får du inte stratflytta utanför tracesupply. Vågar du ens stratflytta i närheten av fronten får du rejält med stryk eftersom enheter som gör det har styrka 0 och action rating 0.

OCS har således inte det problemet.  :)
Ojdå det var det värsta.

Vad hände med mantrat som gällt i 15 år att det är spelaren som är dum och stygg om han gör så som reglerna tillåter...?   :?
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

69 armén tar terrängen norr BELGOROD, men det kostar på. Även söderut tar vi terräng inför inrimgningen av krossandet av hitleristerna i staden. Det kan vara så att den norra styrkan behöver lite replacements innan vi anfaller.

3 tank manövrerar sina gardesskyttediv för att omfatta KHARKOV norrifrån i väntan på att nderhållsbaserna ska gruppera fram så att vi kan anfalla effektivt. Det bör ta en till två gameturns.

Slasket reduceras ytterligare men finns kvar.

Med hjälp av adm movement för jag fram skyttediv till 6 arméns tät för att försvara tagna knutpunkter. Detta medger ytterligare framryckning med täten. Jag skulle ju kunna pipa i väg mot sydväst med en eller två pansarkårer, men täten är redan nu utanför underhållstjänstens räckvidd. Och nästa ga,eturn kommer som sagt tre Pzdiv in i sydost.

Tysken använder DR för att möta hotet från min Gardespansarkår i 6 armén. 333 infdiv trillar in i sydost.

Elias Nordling

CiteraDet finns verkligen inte särdeles mycket tyskar att täppa till det där hålet med... Om man som tysk väljer att slåss om Kharkov så blir det ett jättehål väst om den där böjen på Donets. Att sätta upp en tunn front leder å andra sidan bara till att ryssarna lätt eliminerar ännu fler tyska förband. Jag har aldrig riktigt blivit vän med det här spelet... har dock tänkt att ge det ett riktigt försök igen innan jag ställer upp det på vinden för gott.

Det är ett konstigt spel, men som tysk får man stå ut med att förlora enheter i början. Knepet är att använda motoriserade enheter med öppen reträttväg i fronten, de är nästan omöjliga att utplåna. Rätt placerade kan man täcka upp löjligt mycket front med ett par pansarspaningsförband.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

"Det är ett konstigt spel" var förresten vad spelets utvecklare Uli Blennemann sade till mig när vi satt och spelade det i Braunfels för ett par år sedan :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Vad hände med mantrat som gällt i 15 år att det är spelaren som är dum och stygg om han gör så som reglerna tillåter...?   :?

Det gäller fortfarande i vissa lägen...  :oops: Men de talar vi inte högt om!  :twisted:  :D
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Inringningen av BELGOROD är klar. KHARKOV omfattas norrifrån av skytte. Tysken underlättar för mig genom att dra sig bakåt söder om KHARKOV.  :?

Strv102r

I utgångsläge för anfall mot KHARKOV och BELGOROD. Ett anfall mot 320 infdiv blir totalfiasko (snakeeyes..)

Tysken lyften in 3 Pz med adm move i min södra flank. 17 Pz flyttas från kartan för att kunna återkomma med adm move senare. Förefaller som om tysken avser köra Fridericus igen.

Strv102r

Både KHARKOV och BELGOROD håller mot mina första anfall. I syfte att dölja att den rörliga gruppen POPOV nu börjar anlända kommer delar in som adm move och delar göms i 1 Gd armén. Dessa kommer senare att att flyttas därifrån med adm move.

Strv102r

Både KHARKOV och BELGOROD faller.  :D  Ett motanfall mot BELGOROD med 17 Pz misslyckas kapitalt  :lol:

Strv102r

Nu aktiveras grupp Popov! Då både DR, LAH och GD dtår i vägen för min urspungliga plan satsar vi på sydväst istället!

Tysken drar igång FRIDERICUS 2. Han tar terräng med lite steploss. Inget spektakulärt.