Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Frankrikes fall

Startat av magnus lindström, 30 december 2008 kl. 23:58:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Någon som har förslag på någon bok som behandlar frankrikes fall from fall röd och frammåt?

A F

Fall röd?

magnus lindström

Fall Rot, Case red då ;)

Tyskarnas slutoffensiv över Somme och söderut från och med 5 juni. Rätt lite och osammanhängande beskriven i mina böcker.

A F

Citat från: "magnus lindström"Fall Rot, Case red då ;)

Tyskarnas slutoffensiv över Somme och söderut från och med 5 juni. Rätt lite och osammanhängande beskriven i mina böcker.

Hade för mig att den hette nått annat, typ grön. Guderian beskriver sin bit i den rätt bra i PZ Leader.

silversixx

Case Yellow?

Elias Nordling

Jag tror att poängen är att Fall Rot är det som hände efter Dunkerque, för vid det laget var det förmodligen dags att tota ihop en ny plan efter att Fall Gelb lyckats vilt över förväntningarna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Jag tror att poängen är att Fall Rot är det som hände efter Dunkerque, för vid det laget var det förmodligen dags att tota ihop en ny plan efter att Fall Gelb lyckats vilt över förväntningarna.

Vill minnas det från Guderian. Steg två var väldigt mycket bara en skiss.

magnus lindström

Fall Gelb finns det som sagt massor att läsa om. Jag är nu lite intresserad av Fall Rot. Från 5 juni fram till frankrikes nederlag. Det jag har läst beskriver det antingen på en översiktlig nivå (väldigt bra i en bok) eller osammanhängande med inslängda detaljer om de polska förbanden i fransk tjänts öden, där man inte får en speciellt sammanhängande bild av operationerna. Av bilder man ser från t.ex. Orleans så verkar förstörelsen ha varit stor vilket tyder på fransk motstånd. Vilket också beskrivs i typ med: "I lågländerna gick offensiven så snabbt att städerna inte blev särskilt förstörda till skillnad från det hårdnackade motståndet i tätbebyggda områden i slaget om frankrike".

Ena gången läser man hur fransmännen nu slåss hårt och orsakar i alla fall inledningsvis tyskarna stora förluster. Andra gången läser man hur tyskarna tar fordon och flygplan som fransmännen helt enkelt lämnar. Försvaret verkar ha varit av varierande kvalitet.

Tyskarna hade också väntat sig hårt motstånd nu när det gällde själva frankrike. Det var en av alla anledningar som anges till varför Hitler ville spara sitt pansar och inte sätta in det i operationerna runt Dunkerque.

Det som jag skulle vilja läsa är en hyfsat detaljerad beskrivning. Det jag kommit över beskriver antingen operationerna på armégrupps/politisk nivå eller enskilda divisioner/regementens öde.

Elias Nordling

Jag har läst att fransmännen lärt sig antistridsvagnstaktik vid denna tid också, och på det hela taget slogs väl. Problemet var att de nu hade blivit av med den bra hälften av sin arme.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Ja uppgifterna men är motsägelsefulla angående det. Ena gången står det att fransmännen beordrat sitt artilleri att skjuta direkteld mot stridsvagnar från igelkottsställningar. Andra gången att man skulle koncentrera sig på att nedkämpa infanteriet och tom låta stridsvagnarna rulla igenom linjen. Sen läste jag att tyskarna efter frankrikes nederlag beslagtog en hel del oanvända antitankkanoner som "skulle haft bättre nytta vid fronten".

A F

Det kan ju vara så att alla sakerna stämmer. Fransoserna fick lite mer ordning på koncepten, de blev effektivare när de inte försökte pansakriga på tyskarnas villkor, och terrängen var mer lämpad för "fransk" strid.

Vvornth

Likt föregående talar så skulle jag nog säga att från det jag läst så stämde alla dessa rapporter. Tyvärr var dock sambandsförmågan vid denna tidpunkt för fransoserna häftigt reducerad, mycket pga av att de stridande krafterna var väldigt demoraliserade i sig.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

magnus lindström

Jag läste nyss i en bok från 79 tror jag där det hävdas att det fanns 1000-tals oanvända franska flygplan. Man ska helt enkelt ha hållit dessa utom räckhåll för tyskt flyg. Jag har läst något liknande förut också men siffrorna låter väldigt överdrivna med tanke vad som brukar anges i början av maj. Men med tanke på att det franska flygvapnenfrågan behandlades i vapenstilleståndet tyder ju på att det fanns kvar som en faktor.

A F

Citat från: "magnus lindström"det fanns 1000-tals oanvända franska flygplan

Ska inte svara på några siffror, men stora delar av den franska maskinparken (flygplan, tanksar, etc) stred aldrig. Dom skulle nämligen sparas för det långa krig man väntade sig. en lysande idé om det hade blitt det krig man trott.

Vill minnas att Franska flygvapnet var tre gånger så stort som det tyska, men att det tyska (som utnyttjades ned till minsta mutter) vid villket givet tillfälle som helst under striderna kunde uppnå en trefalldig överlägsenhet på en plats där man sökte avgörande.

Sten Ekedahl

Citat från: "magnus lindström"Jag läste nyss i en bok från 79 tror jag där det hävdas att det fanns 1000-tals oanvända franska flygplan. Man ska helt enkelt ha hållit dessa utom räckhåll för tyskt flyg. Jag har läst något liknande förut också men siffrorna låter väldigt överdrivna med tanke vad som brukar anges i början av maj. Men med tanke på att det franska flygvapnenfrågan behandlades i vapenstilleståndet tyder ju på att det fanns kvar som en faktor.

Kan inte verifiera sifforna, men de verkar helt trovärdiga när man ser på hur många franska flygplan som senare användes av Luftwaffe (mest som utbildningsplan) eller exporterades (främst till Finland). Ett antal Dewoitine 520 som använts av en tysk flygskola "återerövrades" av fransmännen på sensommaren 1944 och bildade en jaktdivision som deltog på den allierade sidan under striderna i södra Frankrike hösten 1944.
Wargames - Laborationer i historia