Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Brev från en rädd krigsspelare: Hur lär jag mig TCS?

Startat av BigPapaBear, 1 september 2008 kl. 10:10:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Du behöver nog inte lägga ner mycket jobb om du spelar bataljon-/regement-/brigadchef. Det är ju bara att skriva en liten order då och då. Däremot den stackarn som skall sammanställa allt - det verkar jobbigt. Men det kanske finns någon som känner att det vore skoj? (Jonas ?  :insecure:  :P )
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Det var ju just det jag gjorde på mitt förra jobb på ledningsträningsanläggningen. Lät bataljonsstaber planera och sedan leda strid mot en motståndare. för att därefter utvärdera dem. Vi använde inte TCS som spelmotor utan Cits CATS (datorsimulering) men metoden är jag väl bekant med. Synd att jag inte har yta för att ha kartor av den storleksordningen uppe. Där föll det!  :x
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Citerakartor

Det går ju utmärkt att köra digitalt, ex-vis via VASSAL...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Ja, det vore drit-kul med ett korrespondans-TCS.
Kan mycket väl tänka mig att agera spelledare. Space är ju ingen issue nu när de flesta TCS-spelen finns på Vassal.

Jag skall skaffa lite erfarenhet av Lee's GD'42-projekt och sen är jag redo!

Hur många skulle vara intresserade? Beroende på intresse och antal spelare kan vi ju välja spel efter det. Roligast blir det givetvis om man skapar riktiga befälsstrukturer och lite Fog of War med det innebär ju ganska mycket arbete för spelledaren. Kanske man skall börja lite mindre ambitiöst, i varjefall vad gäller FoW.

Skapar ny tråd.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte