Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs A victory lost

Startat av Strv102r, 23 mars 2009 kl. 08:05:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Läget i centern i detalj.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Det osannolika inträffar att tysken lyckas dra alla sina aktiveringsbrickor innan jag får en enda! Detta medger en lyckad urdragning tillbaka till DONTETS. Jag kan bara följa efter. Och mula två ungerska infdivisioner samt de inringade tyska i norr. Den mobila avdelningen Popov anländer i norr.

Tysken får in 1 Pzarmén i söder. Denna delas delvis upp så att Wiking underställs 4 Pz, och dit kommer den återuppsatta 3 rumänska arméstaben också. 3 Pz placeras i Hollidts område. Tysken har dock klurat ut spelets kärna. Nu kan nästan alla tyska Pzdiv aktiveras av minst två staber...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

I sydost är fienden stark med många Pzdiv. I norr är han ännu svag, i en runda till. Sedan trillar ju LAH, DR och T in. Jag avser således binda honom där han är stark genom att anfalla över vattnet utan hopp om större framgång. I sydost ska jag presentera ett hot om omfattning mot ROSTOV medan jag presenterar ett hot om avskärning mot STALINO. Min kraftsamlingsriktning ligger dock mot KHARKOV.

Strv102r

I söder grupperar Wiking och 16 mot div för att hindra 28 armén att gå över vattendraget. Till min förvåning lyckas 2 och 3 Gdarméerna inte bara att binda fi pansardiv utan också driva dem bakår och ta sig över vattendraget. 2 Gardes tar en rejäl bit mark! Däremot stoppas 1 Gdarmén. I norr driver Popov de kvarvarande ungerska infanteristerna bakåt, men LAH och DR anländer.

Strv102r

Lite mer detaljer runt KHARKOV och runt 1 Gd armén längst upp på bilden.

Strv102r

Notera hur 2 & 3 Gdarméerna tillsammans håller på att inringa fyra tyska Pzdiv.

Strv102r

2 Gdarmén lyckas avskära 1Pzarméns förband (Wiking, 16 mot och 2 infdiv) även om staben är väster om ringen.
Arméavdelning Hollidt lyckas tränga 3 Gdarmén aningen bakåt.
1 Gdarmén kastar om kraftsamlingsriktning från sektorn där 19Pz och en infdiv finns till sektorn där 306 infdiv är ensam. Alla pansarkårer kvarstannar dock framför 19Pz för att binda denne. 306 avvisar anfallen och räddar därmed Hollidt från en hotande inringning.
4 Pz kraftsamlar GD, LAH och DR och decimerar Popovs två pansarkårer och tvingar dem bakåt.

Strv102r

Hollidt med en pansarkår  med 6, 17, 23 Pzdiv öppnar snabbt en underhållsväg till ROSTOV. Det öppnar sig dock en lucka mellan den kåren och resten av Hollidt (3Pzdiv) och Fretter-Pico. Något för 2 Gdarmén kanske? Fretter-Pico håller utan svårigheter sin del av fronten. 306 infdiv avvisar ytterligare två anfall av 1 Gdarmén! Totenkopf anländer därefter bakom 306 vilket gör att hotet för tysken avtar. Popov svänger väster om KHARKOV och inringar staden helt med hjälp av 3 Pansararmen som bidrar från öster. Tysken kontrar med att frigöra LAH, DR och GD som slår upp inringingen och mular Popovs två reducerade pansarkårer. Det börjar kännas som att min anfallskraft kulminerat.

Strv102r

Det stora slaget om ROSTOV utkämpas mellan 1 Pzarmém och 2 Gdarmén. Styrkeförhållandena är inte till min fördel efter att 1 Pz fått förstärkning...

Men å andra sidan ger tysken upp mycket terräng för att åstakomma denna kraftsamling hos 1 Pz. Öppnar möjligheter?

Till sist viker 306 infdiv lite inför 1 Gdarmén. Men då finns 7 och 22 Pz samt Totenkopf och 19  Pz strax bakom för minimera effekterna av min alldeles för sena framgång.

Anfall på anfall mot KHARKOV slås tillbaka med förluster för mig.

Fredrik H

Tackar för ännu en AAR. Vad är det för tids- och kartskala? Dessutom undrar jag vilket datum ni kommit till i spelet. Det hela verkar rätt basic och kanske inte något som intresserar mig men det det är alltid roligt att läsa hur olika spel fungerar och just det här har ju fått rätt mycket uppmärksamhet, både ris och ros. Har du själv några kloka funderingar kring systemet?  :down:  :up:  :insecure:????

Strv102r

Varje hex är 13 km och varje spelrunda motsvarar 10 dagar. Jag tror att sista draget som redovisas här var nummer 7 av 9. Det är rätt basic. Mycket långt från Aachen eller Black Sea-Black Death om man säger så. Inte ens en exploateringsfas eller en riktig overrunmekanism. Bara chitaktiveringen som är "extra". Men det funkar. Det blir snabbspelat och aktiveringsmekanismen där staber aktiveras, och inte förbanden, gömmer en del klurighet. Genom att samla fler staber på ett mindre område så kan samma förband få röra sig och anfalla flera gånger. Verkar kanske konstigt först, men om man kraftsamlar resurser, inte bara stabsofficerare, som förstärkningsartilleri, ingenjörer, ledningsförband och främst logistik till ett visst område så kommer förbanden i detta område att kunna få mer gjort under en så lång tidsrymd som 10 dagar än om dessa resurser inte fanns tillgängliga.

Jag har blivit positivt överraskad.

Strv102r

Detaljläget runt ROSTOV.

Strv102r

Vid KHARKOV är jag nu helt defensiv. KHARKOV höll och GD, LAH och DR är för starka nu när de börjar göra motanfall och bryter upp ringen runt staden.
69 armén hejdas av en till bra tysk infdiv.
Kraftiga tyska motanfall hejdar 1 Gd och 6 armén möjligheter att nyttja den begränsade framgång man till sist nådde.
I öst har tysken dragit ur ett par Pzdiv som nu befinner sig centralt i reserv, eller på väg till 1 Gdarméns område.
Det ser ut som om jag skulle kunna inringa ett par Pzdiv längst i öster men tysken håller underhållsvägen öppen med 16 mot samt 3 Pz. Detta reducerar dock styrkan som kan grupperas centralt.
ROSTOV skärs på nytt av tack vare en uppoffrande reducerad 2 Gdarmé. 37 fortsätter mala ner den avskurna 3 rumänska armén.

Strv102r

Slutläget.

2 Gdarmén är helt förintad, utom en reducerad infdiv, och ROSTOV är säkert. Fretter-Pico har trängt mig tillbaka mot DONETS medan Kempf ännu håller sin sektor. 4 Pz är passiv liksom jag är i samma sektor. Ett par gameturns till och jag tror att jag kunnat ta ROSTOV när 37 mulat färdigt rumänerna. Just nu finns luckan i Hollidts sektor där bara 27Pz står mellan mig och SATLINO, men det är nära till hans starka Pzförband längs DONETS.

Han har tappat alla rumäner (de som är kvar på kartan är avskurna och räknas som slagna) utom dem motoriserade div, alla ungrare och alla italienare samt 9 tyska infdiv. Men han håller alla geografiska platser. Tysken själv framhåller spelrunda tre som avgörande. Att han kunde genomföra en ostörd urdragning till DONTETS utan förluster gjorde hela skillnaden.

Elias Nordling

Som ryss är det oerhört viktigt att döda tyska pansardivisioner. Om tysken har alla pansardivisioner intakta spelar det inte så stor roll hur stora övriga förluster är, han kan förmodligen hålla all terräng och ta tillbaka någon stad om det skulle behövas.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"