Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Roads To Leningrad (GMT)

Startat av Klas Malmström, 8 september 2005 kl. 15:37:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klas Malmström

Någon som har spelat Roads To Leningrad (GMT Games) ?

Synpunkter ?
Klas Malmström
Linköping

Strv102r

Jag har spelat båda ingående spelen var sin gång. Jag tycker att det är riktigt, riktigt bra. Ganska snabbspelat med många inflytelser och det visar den stora skillnaden mellan tyskarna och ryssarna, beslutscyklernas snabbhet, bra.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Har själv spelat det ena. Tycker att systemet funkar, men jag kan inte säga att jag förbehållslöst gillar det. Det är på tok för mycket grus i maskineriet som sölar ner spelet och gör det långsammare än vad det behöver vara.

Paradexemplet är högkvartersbrickorna, som används som tärningsmodifierare för artilleri, flyg eller koordinationsslag. Dessa tre slag, varav två föregår de flesta attackerna, har en lista modifierare utöver HQ som måste konsulteras. Resultatet av varje tärningsslag är i princip en eventuell modifierare till stridsslaget.

Vi har alltså brickor vars funktion är att ge tärningsmodifierare till tärningsmodifierare till stridsslaget. Deras värde är omsatt i stridsvärde är uppskattningsvis o,1 stridspoäng. DET, mina herrar, kallar jag bristande perspektiv i spelkonstruktion.

Och inte ens spelkonstruktören själv verkar kunna reda ut om förflyttningskostnaden på väg i regn i skog är 1/2 eller 1...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Paradexemplet är högkvartersbrickorna, som används som tärningsmodifierare för artilleri, flyg eller koordinationsslag. Dessa tre slag, varav två föregår de flesta attackerna, har en lista modifierare utöver HQ som måste konsulteras. Resultatet av varje tärningsslag är i princip en eventuell modifierare till stridsslaget.

Vi har alltså brickor vars funktion är att ge tärningsmodifierare till tärningsmodifierare till stridsslaget. Deras värde är omsatt i stridsvärde är uppskattningsvis o,1 stridspoäng. DET, mina herrar, kallar jag bristande perspektiv i spelkonstruktion.

Håller inte med. Har förvisso bara spelat Kasserine, men det ska väl vara samma system. Efter ett par rundor flyter HQ-funktionen på bra och det man tappar i fart vinner man i känsla och "realism". Ett av de bästa operationella spelsystem jag har provat. Väldigt likt GMTs Operational Series och känns inte som en helt avlägsen släkting till Ardennes '44.

Å andra sidan vet jag av erfarenhet att jag och Elias brukar gå isär vad gäller spelsmak.  :wink:
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Nu har jag provat Roads to Leningrad också, och jag måste säga att det är riktigt trevligt. Hade gärna sett lite mer krom på flygreglerna, men i övrigt så är det kanon. Flyter på bra och är väldigt varierande beroende på om man är tysk eller ryss.

Rekommenderas och hoppas på fler spel i Kasserine/RtL-serien
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Som lärare i ledningsmetodik och taktik tycker jag att spel på denna nivå som inte på något sätt lyfter fram om den ena parten har en överlägsen metodik och/eller träningsnivå känns lite tomma. RTL  gör det på ett sätt som tydligt visar var skillnaderna låg. Om man jämför med Lost Victory som tar fram samma skillnad fast på en högre nivå (division/kår) så är RTL mycket strömlinjeformat. Jag gillar LV skarpt, men det är inte snabbspelat... Mycket tärningslag blir det men ealistisk taktik premieras.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Jag har inte testat RTL, men jag håller med om LV. Ett utmärkt spel OCH simulering! Jag lurade faktiskt in en kompis på krigsspelshobbyn genom det spelet - en ganska brant inlärningskurva, men det funkade bra! :up: (Ungefär som när man försökte lära mig åka skidor. Mina sjyssta kompisar tog mig upp på toppen av den svartaste backen i Vemdalen och bad mig ta mig ner på egen hand. Sedan drog dom! Jag lärde mig den hårda vägen! Men sedan kunde jag! :P )
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Vilket scenario är det snabbaste? Tid? Tänkte ta ett scenario imorgon kväll. Hinner man?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Jag tror att det med Pzkåren, utan alla tyska infdivar, är snabbare. Kan vara Soltsy.

Elias Nordling

Soltsy, korta scenariot som börjar med motanfallet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

:up: