Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Guelphs and Ghibelines från Europa Simulazione

Startat av Strv102r, 14 juni 2009 kl. 21:28:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/35511

Detta verkar vara en helmysig spelserie tycker jag

Strv102r

Efter andra scenariot har mina intryck förstärkts. Men det är också riktigt skoj med dessa röriga, rörliga fighter därbåda sidor konstant anfaller. Spelet är lite mer komplext än MoI, men inte så mycket att man märker det när man är inne i det.

Vad gäller hur det är att spela spelen så anser jag nu att det är oavgjort! Båda är skoj och ger mersmak.  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Au Fil är ännu simplare än Men of Iron, och litet segare.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Sista delgrenen. Omspelbarhet; hur mycket variation ger spelet genom olika scenarion, varianter och hur ofta vill man spela om det. Descent on Crete har många scenarion, men jag drar mig för att ta ner det från hyllan ändå...

MoI har sex slag (modulen Agincourt i C3I räknas inte) och Falkirk kan spelas i två varianter varav den ena är bäst som träning/solitärt = 7 variationer.

G&G har tre slag och varje slag kommer i en historisk variant och en med egen gruppering inför slaget = 6 varianter

För liten skillnad för att vara utslagsgivande!

Hur skoj är de? Som jag skrev senast ungefär lika.

Oavgjort igen!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Summa 6 poäng till G&G och 5 till MoI. Man kan säga att det var på den snyggare boxen G&G vann. För spelupplevelsen skiljde ju inte.

Strv102r

Gelfarågibbar har fått en sorts expansion om än utgiven av ett annat bolag. Sa Battalla, the battle of Sanluri 1409, har ju en egen replaytråd men jag vill ändå ta upp det i denna tråden också då en bra expansion är ett plus. Sa Battalla avhandlar ju ett slag 150 år efter de i Gelfarågibbar och har ett helt annat förlopp, men det är minst lika snyggt och lättspelat som orginalet.

Så småningom ska jag testa expansionerna till MoI, Kulikovo och Suleiman the Magnificent som ju också är utgivna av ett annat bolag än GMT som gav ut MoI.

Elias Nordling

Det finns ju ett par till som Richard Berg enbart gett ut som DTP också: The Last Raid, The Last Crusade, A Kingdom For A Horse och The Devil's Horsemen. Samt en variant på antiken som heter The 10 000 tror jag. Kan ha glömt någon.

Strv102r

The devils horsemen är väl GBOH? Eller är DTP som du menar inte samma som det GMT gett ut? Hur är de andra som du refererar till?

Elias Nordling

Han har återanvänt namnet (och slaget, Liegnitz). The Devil's Horsemen som DTP (som för övrigt är out of print, inte ens jag har det) är alltså Men of Iron-systemet på Liegnitz, medan Devil's Horsemen (GMT) är GBOH-systemet där bland annat Liegnitz ingår i boxen.