Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Guelphs and Ghibellins av Europa Simulazione

Startat av Strv102r, 29 juni 2009 kl. 06:31:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Nu har jag också hunnit spela litet Gelfar å Gibbar. Tänker inte skriva någon utförligare recension, Ola har ju redan förklarat systemet och försett oss med tillräckligt med bilder på hur spelet ser ut.

Systemet lånar litet från Great Battles of History, litet från Men of Iron och lägger till litet egna idéer, och resultatet blir en trevlig enhet som känns som en bättre simulation än de andra nämnda systemen. Jag märker att systemet sitter som en smäck för mig utan regelkollar med en gång, bland annat tack vare bra struktur på tabellerna.

Om det var litet mer spännande scenarior skulle det här kunna ha blivit en femma i betyg. Nu är det tre scenarior som alla har ungefär samma situation: En mindre armé som tjurrusar rakt in i en större armé. Jämför med Men of Iron eller Infidel, där den rutinerade räven Richard Berg är smart nog att välja scenarion inte för att vara heltäckande utan för att ge en trevlig representation av olika situationer.

De historiska scenariorna verkar dessutom vara rätt skriptade, med specialregler som nästan garanterar det historiska utfallet. Det är förlåtet då det finns alternativa scenarior med regler för att arméerna marscherar till kontakt.

Hursomhelst får spelet en fyra i betyg av mig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"