Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tidskriften "Militärhistoria"

Startat av aknaton, 19 juli 2009 kl. 20:16:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

silversixx

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "pelle"Eller, förresten, tidningsspel finns redan rätt så gott om. Men en sida i varje nummer dedikerad till att skriva om krigsspel kanske kunde vara trevligt.

Det tråkiga är att det nog bara skulle bli dataspel då...
Vad är det för herrsurftider som du är inne på egentligen?!

Jag hade för övrigt tyckt det var spännande att se lite krigsspel i MH. Om inte så lär deras redaktion vara tacksam för all utfyllnad som finns tillgänglig..

Andreas Lundin

F.ö., heter inte tidningen Militär historia (särskrivet)?

Såg förrresten att de gjorde reklam för sig på BGG, vilket är intressant. Finns krigsspelare i redaktionen eller bland marknadsförarna? Är han Smedberg krigsspelare? Nån som vet? Om någon ordsmed här på forumet kunde slänga ihop en artikel om vår hobby till tidningen kanske hobbyn skulle få in lite färskt kött i leden? Om vi nu vill ha in fler i våra elitiserade led, förstås... Tål att tänkas på.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Jag såg ett nummer ute i butik nyss (är ganska säker men hade bråttom), men har inte fått något besked om när jag kommer få mitt första pren-nummer.

Någon som fått första nummret?

Andreas Lundin

Jepp.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Citat från: "Andreas Lundin"Jepp.
Så? Hur verkar det?

Andreas Lundin

Helt OK. Inget uppseendeväckande, men inget som jag kan "rasa över" heller.

Andreas Johnson

"Militärhistoria" tror jag att jag vet vad det är men vad menas egentligen med "Militär historia"?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Andreas Lundin

Jag tycker att miltärhistoria är ett helt galet uttryck överhuvudtaget. Varför inte kalla det för vad det är- krigshistoria?

Doomfarer

Hmm... Man kan ha militär utrusting osv som inte använts i krig, så personligen föredrar jag nog militärhistoria framför krigshistoria. Militär historia särskrivet låter fånigt dock.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

...men om man skriver om förintelsen, eller om ransoneringen under 2vk, eller något liknande så är det inte militärt annat än ytterst perifert. Krigshistoria är det dock likaväl...

A F

Citat från: "Andreas Lundin"...men om man skriver om förintelsen, eller om ransoneringen under 2vk, eller något liknande så är det inte militärt annat än ytterst perifert. Krigshistoria är det dock likaväl...

Björn, Elias? Var är ni? Jag sitter här med mina popcorn och väntar....

Elias Nordling

Eh... förnicklade luspudel?  :?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

>vad menas egentligen med "Militär historia"?

Det är deras logga, enligt en reklambanner på Boardgamersgeek skrivs den så här:

*Militär*
Historia

Om det ska kallas särskrivning eller ej kan lämpligast avgöras efter ett par glas Calvados.

Det kostar 99 spänn att skapa sig en egen åsikt om vad tidskriften förmår med en prenumeration om 3 nummer.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

silversixx

Fast jag har fortfarande inte fått mitt exemplar.
Eller inbetalningskort. Bläddrade dock lite i den på pressbyrån och insåg att det var en en variant på Allt om Historia, vilket är en usel tidning.

Skaffade en prenumeration på Military Illustrated istället :up:

Delirium

Citat från: "Andreas Lundin"...men om man skriver om förintelsen, eller om ransoneringen under 2vk, eller något liknande så är det inte militärt annat än ytterst perifert. Krigshistoria är det dock likaväl...

Men visar inte det att militärhistoria och krigsdito ofta är skilda saker?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed