Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Caucasus Campaign (GMT)

Startat av sfclinken, 30 september 2009 kl. 16:42:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Jag är fullkomligt övertygad om att vad som helst är möjligt i OCS, bara man placerar en bataljon en hex fel, så att ta Baku i Case Blue förefaller inte konstigt för mig.

Inte då. Det har man anti raider-regler till.  :up:
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraDet har man anti raider-regler till.

Det är inte raiders, det kommer att vara en hel armekår som rinner genom det bataljonsstora hålet i fronten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"...Å när ska jag få mitt ex av spelet???  :twisted:

Jag hörde att tullen flyttat till Stockholm från Malmö. Dom spelar ditt ex just nu, INNAN dom debiterar tullavgift :wink:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraDet har man anti raider-regler till.

Det är inte raiders, det kommer att vara en hel armekår som rinner genom det bataljonsstora hålet i fronten.
Du får endast orealistiska utfall ifall du väljer att spela på det sättet! Spela rätt inte fel!
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

CiteraDu får endast orealistiska utfall ifall du väljer att spela på det sättet! Spela rätt inte fel!

Och spelar rätt gör man genom att ALDRIG ALDRIG placera en bataljon en hex fel!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraDu får endast orealistiska utfall ifall du väljer att spela på det sättet! Spela rätt inte fel!

Och spelar rätt gör man genom att ALDRIG ALDRIG placera en bataljon en hex fel!
Nej o nej. Om du ser att du kan flytta igenom en armekår genom en bataljonsstor lucka så måste du ju välja att spela realistiskt och endast flytta igenom en bataljon. Sånt förstår alla ändå eller så är det bara att låta bli att spela med dom om dom inte förstår efter att du har förklarat för dom hur orimlig situationen skulle bli.
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

En bataljonsstor lucka (ca 1 km) medger ju en bataljon per tidsenhet det tar att passera luckan. Ett mekaniserat förband som i genomsnitt håller 20 km/h kan få genom ganska många bataljoner genom en sådan lucka om varje spelrunda är ett dygn.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Holmgren

Caucasus Campaign mina herrar, Caucasus Campaign. Det finns en generell tråd om OCS redan....
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

sfclinken

Någon mer än jag som har hunnit börja pilla med CC? Har gått igenom turn 1-3 och inser att jag antagligen kört helt fel taktik med ryssarna. Får nog börja om då ryssarnas cadre box svämmar över av förluster. Fast...jag kanske ska fortsätta trots allt och se vad som händer.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Citat från: "sfclinken"Någon mer än jag som har hunnit börja pilla med CC? Har gått igenom turn 1-3 och inser att jag antagligen kört helt fel taktik med ryssarna. Får nog börja om då ryssarnas cadre box svämmar över av förluster. Fast...jag kanske ska fortsätta trots allt och se vad som händer.
Jag körde igenom spelexemplet. Nu behöver jag läsa reglerna för att köra ett självtest. Ikväll kanske...

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jag anmäler mig för test med faktisk motståndare.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

sfclinken

Jag undrar om jag inte tolkar reträtt reglerna fel. Jag tolkar det som att om man INTE kan retirera, och man missar DD så dör hela stacken. Är detta rätt? Hänt redan vid ett flertal tillfällen för ryssen. Tamal försvarades av 3 förband med totalt 4 steps. Tyskt anfall från de 2 marsch hexarna. Odds 2-1 med resultatet DR och misslyckat försök till DD innebar att hela stacken gick förlorad. Vad är det jag missar eller ska det vara så?  :insecure:
GMY Peter

sfclinken

Nu har jag kommit till T6 och den tyska framfarten har helt klart blivit trögare. Dessutom har jag gjort ett par missar som gynnat tysken men oavsett det så ser läget ut att stabilisera sig. Ett par elaka ryska motanfall har till och med tillfogat tysken förlust av en hel pansar division samt ett antal diverse andra steplosses.
GMY Peter

jonjac

Så, nu har det gått en tid. Har någon hunnit få en riktig uppfattning om spelet?

sfclinken

Jag har fått 3 parti innanför västen nu. 2 PBEM samt 1 online (Vassal). Dessutom har jag ett högintressant pågående parti som jag tänkte ge en AAR på senare vid tillfälle.

Jag tycker det är ett fantastiskt kul spel. Litet och enkelt men samtliga parti jag har spelat har utvecklats olika. Mycket beroende på hur ryssen väljer att försvara sig. De första 4-5 rundorna går oftast som på räls för tysken men sen kommer bergen och i T6 börjar man dessutom slå för väder och då kan man bli av med sin secondary movement vilket kan bli förödande för den som framrycker.

Tysken har från turn 7 och framåt även krav på sig att ta ett visst antal VP så det går inte att ligga på latsidan. Man måste ta mark, det finns sällan tid, åtminstone i början, att stanna upp för att ersätta förluster.
GMY Peter