Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ett parti Here I Stand kanske

Startat av Delirium, 11 september 2009 kl. 08:02:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag börjar bara närma mig 40-årsstrecket så jag har uppenbarligen bättre minne. Allmogen fick inte tillgång till internet förrän slutet på 90-talet, om ens då. Om du menar teknikfetischisterna satt de naturligtvis på maillistor långt tidigare, men att datorn blev vanlig som tvn kom långt senare.

Oavsett vilket var poängen inte alls den utan att spel över internet kan bedömas i tidsåtgång, av ung som gammal precis som vid vilket bord som helst jämfört med andra partier och likvärdiga situationer.

En svårighet med spel på internet, precis som då det samlas folk vid ett bord är förutom att tycka om samma spel att tycka om att spela i samma tempo.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

silversixx

Citat från: "Delirium"Jag börjar bara närma mig 40-årsstrecket

Hoho, jävla gubbe  :lol:

Snowfox

>ag börjar bara närma mig 40-årsstrecket så jag har uppenbarligen bättre minne. Allmogen fick inte tillgång till internet förrän slutet på 90-talet, om ens då. Om du menar teknikfetischisterna satt de naturligtvis på maillistor långt tidigare, men att datorn blev vanlig som tvn kom långt senare.

Icke då, i Stockholm var det mer än tekniknerdarna som fick tillgång till det, bl a av firman som använde VD:s hustru som blickfång i sina annonser pushade ut Telias internetabonnemang till oss vanliga dödliga, vi fick ursnabba 28.8 modem till...oh well. Men du har nog rätt, Telia lanserade nog detta i olika omgångar som årsringar som bredde ut sig i övriga landet.

Skälet till att jag gjorde referensen är att vi har det långt bättre nu trots allt. Numera behöver du inte lägga på ett par veckor för brevens resor över jordklotet för att få reda på om din allianspropå togs väl emot av din medspelare. Nu har du bara den inbyggda fördröjningen i olika spelares speltempo som bestämmer partiets längd. Ahem.  :oops:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Delirium

Klart att vi har det bättre än igår, men vi jämför ju ändå inte matpriser med 50-talet eller en SAS-flygning med en oxkärra (SJ däremot). ;)

Delirium

Citat från: "Snowfox"Numera behöver du inte lägga på ett par veckor för brevens resor över jordklotet för att få reda på om din allianspropå togs väl emot av din medspelare. Nu har du bara den inbyggda fördröjningen i olika spelares speltempo som bestämmer partiets längd.

Jag började fundera över om detta verkligen stämmer. Kan det inte ha varit så att när man fick ett brev en gång i veckan var det en ganska stor grej så att det fick hög prioritet och besvarades omgående istället för som nu att det drunknar i högen med grafiskt kaos? Alltså att det relativt sett gick snabbare att faktiskt spela förr i tiden och att bara kommunikationsvägarna var långsammare? Intressant...

B_J_S

Tror att det generella tempot var mycket lägre för 20-30 år sedan.
Så att det var en stor grej när man fick sin post är helt klar.
Men att tempot var såpass mycket lägre att det nog ändå tog en del tid att svara. :D
//Jonas

Snowfox

Citat från: "Delirium"
Citat från: "Snowfox"Numera behöver du inte lägga på ett par veckor för brevens resor över jordklotet för att få reda på om din allianspropå togs väl emot av din medspelare. Nu har du bara den inbyggda fördröjningen i olika spelares speltempo som bestämmer partiets längd.

Jag började fundera över om detta verkligen stämmer. Kan det inte ha varit så att när man fick ett brev en gång i veckan var det en ganska stor grej så att det fick hög prioritet och besvarades omgående istället för som nu att det drunknar i högen med grafiskt kaos? Alltså att det relativt sett gick snabbare att faktiskt spela förr i tiden och att bara kommunikationsvägarna var långsammare? Intressant...

Jag spelade massor med pbm på 80 talet, med medlemskap i AHIKS som ett bra sätt att finna motståndare. Mitt ex av The Russian Campaign har brickor som är rejält nötta. Livet blev enklare när pbem hjälpmedlen Aide de Camp och sneare Cyberboard dök upp.  :up: Det skulle förvåna mig mycket om spelandet gick fortare på den tiden, det är samma typ av människor som spelade då som nu, några som gav det extremt hög prioritet så fort ett drag dök upp i brevlådan medan andra tog sin tid mellan dragen. det fanns rätt mycket annat som krävde din närvaro på den tiden också. Det var ju inte så att vi satt och tittade på väggarna i väntan på nästa brev.  8)  Jag tror det är en återvändsgränd att drömma om snabbare spelare på den tiden.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.