Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2nd Fleet: Krigsdagbok

Startat av EvilSpook, 26 oktober 2009 kl. 20:48:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

När det förtryckta proletariatet i kapitaliststaternas rustningsindustrier visar sin solidaritet med det sovjetiska folket ska man snarare bli förvånad över att procenten blindgångare inte överstiger 90%!  :D
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

yvig

Citat från: "Strv102r"När det förtryckta proletariatet i kapitaliststaternas rustningsindustrier visar sin solidaritet med det sovjetiska folket ska man snarare bli förvånad över att procenten blindgångare inte överstiger 90%!  :D

Eller: När kapitaliststaternas rustningsindustri består av vinstmaximerande företag vars fuskande och kvalitetsutspädning är en naturlig följd av systemet ska man snarare vara förvånad att inte procenten blindgångare överstiger 100%. Våra SS-N-19 'shipwreck' därimot är snörda med kärlek...

yvig

Citat från: "Holmgren"Spännande läsning! Och synnerligen roligt att följa er psykologiska krigföring.  :up:

Citat från: "yvig"2xBuccaner =2x60x3(nuke)= 240
2x60x3 borde väl ändå bli 360?

Menar du att jag med 80 gamla högskolepoäng i matematik skulle ha räknat fel? Jag kan inte tro det även om du otvivelaktigt har ett argument på din sida... Ska vi enas om en kompromiss? Att båda menade samma sak men att det är kulturella skillnader i kommunikationen. Ok? :)

EvilSpook

Satt och räknade lite på Victory Points igår.
Det är snart dags att kasta in handduken (alternativt sänka alla resterande enheter).  :(

//EvilSpook

Holmgren

Citat från: "yvig"Menar du att jag med 80 gamla högskolepoäng i matematik skulle ha räknat fel? Jag kan inte tro det även om du otvivelaktigt har ett argument på din sida... Ska vi enas om en kompromiss? Att båda menade samma sak men att det är kulturella skillnader i kommunikationen. Ok? :)
Uppenbarligen har de dekandenta västerländska akademikerna förfalskat matematikens lagar vilket i det här fallet förledde dig i felaktig riktning. Så måste det vara - vi är överens! (Jag var mest nyfiken på om ni spelat fel och de tappra Buccaneer-besättningarna skulle ha haft ännu en attack mot Kremlin-gruppen.)

Citat från: "EvilSpook"Satt och räknade lite på Victory Points igår.
Det är snart dags att kasta in handduken (alternativt sänka alla resterande enheter). :(
Vem är det nu som tycks ha ett vekt hjärta? :wink:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

EvilSpook

Citat från: "Holmgren"Vem är det nu som tycks ha ett vekt hjärta? :wink:
Njao. Jag har ju aldrig haft nån vidare tävlingsinstinkt.
Men det var mest ett osentimentalt konstaterande från min sida.  :)

//EvilSpook

Mode

Citat från: "yvig"Evilspook slog katastrofalt dåligt på alla attacker utom de två sista. Betänk att han anföll med:

2xBuccaner =2x60x3(nuke)= 240
A6=60x3=180
B1=60x3=180
P3x6=108
Jag drar mig till minnes de stabsövningar under det tidiga åttiotalet då vi roade oss med taktiska radiakprognoser och beräkning av laddningsstyrka utgående från svampmolnets observerade höjd och bredd. Om jag minns rätt så kan man utgå från följande per fpl - multiplicera med 10 - 15 eftersom varje bricka är en division:
 - Buccaneer tar en eller två WE 177 (låg Hiroshimaklass, c:a 10 kT).
 - A-6 och P-3 kan ta en Mk-57 (c:a 10 kT). A-6 dock troligare användning av B-43 (1 - 2 MT), B-61 (100 - 500 kT) eller B-83 (c:a 1 MT).
 - B-1B kan i sina tre bombrum vardera ta sex B-61 eller B-83 (denna togs fram huvudsakligen för användning av B-1). Om ALCM används (kräver bägge främre två bombrummen p.g.a. längd) så har dess nukleära stridsspets W-80 en laddningsstyrka på 200 kT.

Tittar vi på ryska motsvarigheter så ligger sjömålsrobotarna AS-4 och AS-6 ungefär mellan B-61 och B-83. Frifallsbomber har jag inga uppgifter på men troligen har de stridsspets motsvarande ovanstående.

Så har vi det här med absorberad stråldos. Initialstrålningen torde medföra rätt mycket förluster genom akut strålsjuka inom några dagar - det kan nog bli ett och annat ryskt spökskepp.
Nedfallet torde få Tjernobyl att likna en piss i Nilen: Troms och Finnmark fylke blir obeboeligt i några tusen år och all turistverksamhet norr om polcirkeln är bara att glömma.

Hur var det nu det hette - "Härliga tider, strålande tider!" ..?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

yvig

Citat från: "Mode"
Citat från: "yvig"Evilspook slog katastrofalt dåligt på alla attacker utom de två sista. Betänk att han anföll med:

2xBuccaner =2x60x3(nuke)= 240
A6=60x3=180
B1=60x3=180
P3x6=108
Jag drar mig till minnes de stabsövningar under det tidiga åttiotalet då vi roade oss med taktiska radiakprognoser och beräkning av laddningsstyrka utgående från svampmolnets observerade höjd och bredd. Om jag minns rätt så kan man utgå från följande per fpl - multiplicera med 10 - 15 eftersom varje bricka är en division:
 - Buccaneer tar en eller två WE 177 (låg Hiroshimaklass, c:a 10 kT).
 - A-6 och P-3 kan ta en Mk-57 (c:a 10 kT). A-6 dock troligare användning av B-43 (1 - 2 MT), B-61 (100 - 500 kT) eller B-83 (c:a 1 MT).
 - B-1B kan i sina tre bombrum vardera ta sex B-61 eller B-83 (denna togs fram huvudsakligen för användning av B-1). Om ALCM används (kräver bägge främre två bombrummen p.g.a. längd) så har dess nukleära stridsspets W-80 en laddningsstyrka på 200 kT.

Tittar vi på ryska motsvarigheter så ligger sjömålsrobotarna AS-4 och AS-6 ungefär mellan B-61 och B-83. Frifallsbomber har jag inga uppgifter på men troligen har de stridsspets motsvarande ovanstående.

Så har vi det här med absorberad stråldos. Initialstrålningen torde medföra rätt mycket förluster genom akut strålsjuka inom några dagar - det kan nog bli ett och annat ryskt spökskepp.
Nedfallet torde få Tjernobyl att likna en piss i Nilen: Troms och Finnmark fylke blir obeboeligt i några tusen år och all turistverksamhet norr om polcirkeln är bara att glömma.

Hur var det nu det hette - "Härliga tider, strålande tider!" ..?

Ja det är rätt svårt att förstå hur det skulle vara för Kremlin och Frunze och Slava ochett par andra fartyg som trycker i en fjord när alla dessa kärnvapnen smäller i bergssidorna. Då hade man även velat höra redogörelsen av Grete som satt och vaktade fjällkor uppe på en bergstopp i närheten, för att traversera en tråd i boxen...

Och de som överlevt akutskedet är fortfarande fast på det kontaminerade skeppet tills man är tillbaka hemma i alla fall.

BTW, hörde jag från en obekräftad källa att jag för närvarande leder med cirkus 100 p bättre än decisive victory... Fram med skumpan pojkar! Den Kazakiska alltså...

Vvornth

Man får väl helt enkelt se den "överlevande" styrkan som en force-in-being med endast en skeleton crew.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Holmgren

Citat från: "Vvornth"Man får väl helt enkelt se den "överlevande" styrkan som en force-in-being med endast en skeleton crew.
Som med automatik räknas som "Detected" eftersom fartygen är självlysande i mörkret?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

yvig

Jaha, i eftermiddag är det dags igen. VI ska se om vi kan spela klart detta händelserika parti. Jag har diskuterat lite olika strategier för fortsättningen med evilspook. Jag har ett ganska kraftigt poängövertag nu vilket gör att det krävs extraordinära omständigheter för NATO att vinna.

Han talade i termer av att åka upp i barents hav med Roosvelt (hangarfartygsgruppen).

Detta är en riskfylld operation med stora möjliga vinster.

Möjliga vinster:
-möjlighet att nå mina strategiska kärnvapenubåtar i området. För detta krävs brytandet av min CAP i området, eller att han får med sig ett antal egna ubåtar.

-Möjlighet att bryta min CAP över baserna på kola och bomba resterna av min flotta samt mina flygbaser.

Risker:
-Naturligtvis risken från mitt attackflyg. Även om CAP:en är stark i spelet så är det riskfyllt, för vinner jag en enda gång den luftstriden så går hans CAP ner och jag har en hel turn på mig att attackera obehindrat. Det tror jag inte han överlever då jag har robotar kvar för ungefär 6 kärnvapenattacker från alla mina Tupolev 26, 16C och 16G. Mitt jaktflyg är starkt. Jag har ännu inte förlorat någon jaktflygsskvadron alls...

Tror detta kokar ner till att avgöras av striden mellan ubåtsflottorna. Så länge jag har ett antal jaktubåtar kvar tror jag inte han vågar ta sig upp med roosevelt eftersom hans starka taskforce egentligen inte kan erbjuda något skydd mot torpedattacker. Och ubåtsstriden kan jag välja att ta i eget luftrum vilket gör att mina Tu-95 kan delta, men inte NATOs drivor av P3:or.

Nå, vi får väl se hur det går.
/Lasse

yvig

Citat från: "yvig"Han talade i termer av att åka upp i barents hav med Roosvelt (hangarfartygsgruppen).

Detta är en riskfylld operation med stora möjliga vinster.

Risker:
-Naturligtvis risken från mitt attackflyg. Även om CAP:en är stark i spelet så är det riskfyllt, för vinner jag en enda gång den luftstriden så går hans CAP ner och jag har en hel turn på mig att attackera obehindrat. Det tror jag inte han överlever då jag har robotar kvar för ungefär 6 kärnvapenattacker från alla mina Tupolev 26, 16C och 16G. Mitt jaktflyg är starkt. Jag har ännu inte förlorat någon jaktflygsskvadron alls...

Ja vad ska man säga? Det är ju rätt förmätet att citera sig själv, men ibland får man till det såpass att man inte kan låta bli... :)

Vi har alltså spelat igen.
 Det är Evilspook som sitter på dokumentation så den illustrerade redogörelsen får ni av honom. Ska berätta lite ändå så länge och använder den här bilden från natten GT 12, dvs utgångsläget inför dagen:

Utanför Lofoten ligger fyra ytfartygsgrupper (med gröna local detection-markörer på):
1. resterna av Kremlingruppen (Kremlin är alltså mitt sänkta fartyg av Kuznetsovklass)
2. Resterna av Bakugruppen (Kievklass som också sänktes. Här finns bland annat två landstigningsfartyg)
3. EN ensam Submarine tender
4. En frigatt och en jagare från Kremlingruppen som bröts ur formationen för att sprida målen och minska effekterna av kärnvapenattacker.

Övriga röda enheter runt dessa är sovjets samlade ubåtsflotta. 5-6 victorubåtar, en Sierra, ett par Oscar II, en kilo (tror jag), En troligen Charlie, och lite annat smått och gott.

SÖder om dessa ligger NATOS spärrlinje med 2 brittiska (blå i grön) och fyra amerikanska atomubåtar.

Den ljusgröna markören längre söderut är amerikanska hangarfartygsgruppen Roosevelt.

Den blågröna enheten åt söder längs norska kusten, en ruta söder om den norska F-16 är HMS Illustrious, brittiskt hangarfartyg som förlorat samtliga eskorter.

Morgonen gryr på femte krigsdagen. GT13. Vädret är fint i hela teatern. I Strategiska fasen vinner sovjet kontrollen över norska havet och Allt mitt spaningsflyg kan obehindrat förätta sitt värv.Detta var ett oerhört viktigt slag för fortsättningen. Roosevelt upptäcks liksom tre atomubåtar.

Roosevelt fortsätter dock norrut... Under NATOS flygfas sänks återstoden av Kremlingruppen (en slava CG, en Kresta II CG och en Udaloy DD?). SUbmarinetendern sänks också liksom de ensamma frigatt+ jagare. Även resterna av BAKUgruppen decimeras.

Under Sovjetiska flygfasen anfalls Roosevelt med kärnvapen:

Två vågor:
Våg 1: Blackjacken skjuter sina sjömålsrobotar med kärnstridspetsar från fyra hexes avstånd. Där har CAP:en 1/4 stridsvärde. Eskorterar med min SU-24 i jaktroll. Ingriper CAP har han 50% chans att avvärja och kanske också skjuta ner något, men han väljer att avstå. För om han misslyckas och tvingas landa kan alla mina Tu-16 och Tu-26 skjuta fritt...

Våg 2:  Tu-26 skjuter sina sjömålsrobotar på tre hexes avstånd. Eskorterade av Su-27, MiG-25 och ytterligare en jaktskvadron. Också denna gång väljer CAP:en att inte ingripa på grund av riskerna vid misslyckat ingripande.

Roosevelt attackeras hårdast och skadas. Även Virgina skadas liksom Moosbrugger.

Dessa attacker upprepas sedan under eftermiddagen och sedan under natten också och strax innan gryningen sänks Roosevelt och alla andra fartyg i gruppen... Det tog sex kärnvapenattacker och nu är mina sjömålsrobotar med kärnstridspetsar slut. Sänkte även en amerikansk atomubåt med kärnvapenbestyckad torped under dagen. Sista konvojfaryget sänktes också inom synhåll från brittiska öarna.

på morgonen dag 6 valde vi att avsluta spelet. När Roosevelt sjönk var spelet absolut vunnet.

Det här har varit ett av det roligaste partierna som jag spelat faktiskt. Otroligt spännande hela tiden med många vändningar. Många intressanta val. Att planera flygattacker är rätt knivigt ibland med många faktorer som spelar in. Kul!

Enskilt största misstaget måste vara när NATO började använda kärnvapen. Förutom 60 vp på ett bräde så tror jag att sovjet fick mer utdelning på sina kärnvapen än amerikanen. Men va fan, han ville ju sänka Kremlin och det lyckades han ju med.

Nu blir det kanske Nordkapp som nästa spel. Jag ska försöka skärpa mig med dokumentationen också. Ta med min kamera som är lite bättre på närbilder tror jag.

/Lasse

Fredrik H

Att sänka en amerikansk CV är otroligt stort i Fleetspelen! Jag ska be att få gratulera, Generalsekreteraren framför även han sina varma hälsningar och vi avser förära eder med Sovjetunionens hjälte när tillfälle ges. Vi har, på grund av kärnvapenkriget, stora mängder smält metall att göra medaljer av... Vad är väl en atomvinter mot en seger över kapitalismen?! (Räck mig en filt, mitt hår börjar trilla av och det är kallt här i Moskva)
 :up:  :up:

EvilSpook

Well. Sista dagboksanteckningarna. [Bilder saknas då kamerabatterierna var urladdade]

GT13 - Krigets femte dag inleddes som sagt med bra väder.
Förstärkningarna var dåliga men man lyckades få in ytterligare konvojer som är i det närmaste omöjliga att skydda.
Strategiska luftkriget var återigen mycket dåligt för NATO. Man tvingas täcka de nyanlända konvojerna med F-15 från Keflavik vilket öppnar för bombning av basen. Luftstriden i norska havet förloras och sovjet lyckas upptäcka både ubåtar och Rooseveltgruppen. Inga invasioner att tala om genomfördes.

NATOs fokus nu är att sänka så mycket ytfartyg som möjligt innan dessa drar sig ur zonen och förlorar sina detections. Man har få enheter på CAP.

NATO inleder med massiva robotangrepp på de fartyg som ligger till havs. Man följer därefter upp med bombningar av TaskForce4 som ligger i fjordarna norr om Lofoten och bl.a. innehåller landstigare och supportfartyg. Angreppen ger ganska bra utdelning.

Soviet svarar med angreppen mot Roosevelt. CAG ombord har endast hälften av F-14 planen i luften (vilket kommer visa sig framåt eftermiddagen inte spelar nån större roll) och avrättas summariskt.

NATO tvingas här till spelets svåraste avvägning. Soviet kör extended range på sina jaktkärror och då BlackJack kan angripa på 4 hexes har NATO endast 1/4 av sin jaktförmåga. Det ger oddsen 1-3 som är 50% chans att driva bort planen men också risken att bli av med CAP:en helt och öppna upp för mängder med Backfire och Badgers.

Jag fattade beslutet att släppa igenom anfallet och tvingades se på medan kärnvapenrobotarna slog ner i min grupp. Arleigh Burke skyddade dock gruppen förvånansvärt bra med sina kärnvapenbestyckade SM2 robotar.
Roosevelt, Virginia och Moosebrugger skadas i anfallet.

Soviet följer sedan upp med angrepp på konvojer och sänker ett fraktfartyg och den väst-tyska jagaren Mölders. Vi har en lång tradition av att ge oss på Mölders (enda tysken) och jag är förvånad över att han överlevt så här länge.

Sovjet skadar atomubåten Newport News med kärnvapen och angriper men missar några andra. Man skjuter också robotar mot Keflavik utan framgång.

Morgonen avslutas med att robotubåtarna Volga och Don drar av sina kärnvapenrobotar mot Roosevelt också. De lyckas dock inte skada eller sänka något.

Glädjen över att ha sänkt Kremlin är på väg att gå över hos NATOs befälhavare.

//EvilSpook

yvig

Citat från: "Fredrik Hornegård"Att sänka en amerikansk CV är otroligt stort i Fleetspelen! Jag ska be att få gratulera, Generalsekreteraren framför även han sina varma hälsningar och vi avser förära eder med Sovjetunionens hjälte när tillfälle ges. Vi har, på grund av kärnvapenkriget, stora mängder smält metall att göra medaljer av... Vad är väl en atomvinter mot en seger över kapitalismen?! (Räck mig en filt, mitt hår börjar trilla av och det är kallt här i Moskva)
 :up:  :up:

Tackar tackar!
Jag trodde faktiskt knappt det var sant. Helt overkligt kändes det. De brukar ju vara onåbara men nu skar jag genom gruppen som en varm kniv genom smör...

Orsakerna är främst tror jag:
- SOvjet hade innan anfallen ALLT jaktflyg kvar (utom kremlins då) och kunde därför eskortera ordentligt, även om de fick köra med extratankar och liten tid över målet..
- Sovjet hade innan anfallet ALLT attackflyg kvar 3 tu-26, 4 tu-16 och blackjacken och kärnvapen till 6 attacker...
- Dessutom var jag inte så förlustkänslig just då utan kunde åka in med halvtaskiga odds.

Oh, tack! EN radioaktiv medalj! Den kan värma nära hjärtet på en frusen amiral. Ta ett glas Vodka ska du se att du kan känna segerns sötma fullt ut. Man får tänka på segern i relativa termer. Tänk hur mycket mer illa det är för amerikanerna som hade det så jäkla bra innan. Om de får frysa framför en brasa nu är det ett större fall, än för oss som småhuttrade och mådde skit redan innan. När jag tänker på det blir jag nästan glad. Lycka är när de andra har det sämre! Skål!