Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Chariots of Fire (GMT)

Startat av Elias Nordling, 4 maj 2009 kl. 22:00:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Trojanernas mobila styrka utraderar de sista stridsvagnarna och bågtrupperna hos motståndaren, som nu bara har barbarinfanteri och shockinfanteri. Men om man trodde att stridsvagnarna nu var osårbara trodde man fel, genom en serie aktiveringar i rad lyckas det protogrekiska barbarinfanteriet snärja stridsvagnarna och orsaka stor skada.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Upptäckte just en liten fotnot i tabellen som säger att Shock Infantry tar en träff av att korsa floden om de inte är i kolonn. Det har jag missat helt. Jag måste ändå backa om jag ska gå över floden korrekt, och för Trojanerna blir det plötsligt mycket intressantare att försvara längs floden än vid kullen, så jag startar nog om det här.

Elias Nordling

Läste vidare och upptäckte att den drastiska effekten för floden tagits bort, så jag spelar vidare.

Elias Nordling

Trojanernas mobila styrka är nu helt slagen. Inte utan att skada den grekiska armen, men var det värt det? Vi får se. Trojanerna har nu 35 rout points mot 22 för protogrekerna. Protogrekerna knäcker vid 120, trojanerna vid 115.

Elias Nordling

Redo för stormning.

Elias Nordling

Stormningen har börjat. Protogrekerna har tur med tärningarna och trojanerna har ställt upp litet för trångt så att de inte kan retirera ordentligt. Det går inget vidare för trojanerna. 54-28.

Elias Nordling

En omgång till av stormning. Trötta trupper roteras ur linjen för att ersättas av fräscha. Protogrekernas barbarinfanteri har ingen lycka i norr, men i söder går det bra. visserligen tar man förluster och börjar få slut på fräscha trupper, men det gäller i ännu högre grad trojanerna. Det finns väldigt mycket uppriven trupp i protogrekernas bakre led som trojanerna gärna skulle komma åt.

Trojanerna försöker sig på en seizure som tyvärr för dem misslyckas, vilket förvärrar deras situation ytterligare. Men än ser det inte hopplöst ut. 84-54.

Elias Nordling

En omgång till. Protogrekernas framfart börjar sakta in betänkligt, och när de inventerar sina trupper upptäcker de till sin fasa att de börjar bli i väldigt dåligt skick. Bara en trupp utan träffar, och två med en träff, resten har två eller fler träffar. Trojanerna, däremot, har tagit fler förluster, men har fortfarande en reserv av fräscha trupper. Denna börjar nu gå till motanfall med märkbar framgång. Trojanerna har 95 rout points, behöver bara 20 till för att knäcka. Grekerna har 83 poäng men kommer förlora mycket nästa omgång.

Elias Nordling

Trojanerna tar initiativet nästa omgång och den protogrekiska armen praktiskt taget kollapsar. På en aktivering kommer man upp i 120 rout points, tillräckligt för att knäcka. Men det som räknas är poängen vid omgångens slut, de har fortfarande en teoretisk chans att få trojanerna högre upp över rout-gränsen än vad de själva är.

Elias Nordling

Protogrekerna lyckas, tack vare en lyckad seizure, nästan. Men bara nästan. Slutpoängen blir 117-127, vilket innebär att trojanerna vinner med fem poängs marginal. En mycket jämn match, trots att det länge såg mörkt ut för trojanerna vann de!

Elias Nordling

Ska jag sammanfatta nu när jag speltestat mig igenom alla scenarior måste jag säga att Chariots of Fire nog är det bästa spelet i GBOH-serien hittills! Det är dessutom rätt annorlunda mot tidigare spel, så om man börjar tycka att det är för mycket same-same i GBOH borde man prova detta. Jag kan inte tala för standardreglerna, men Simple-reglerna undviker den complexity creep som drabbade t ex The Devil's Horsemen. Som jag förstått det gäller det även standardreglerna. I stort sett samtliga scenarior är också mer eller mindre balanserade.

Rekommenderas varmt!