Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

TACW-projektet

Startat av magnus lindström, 30 november 2009 kl. 10:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Ovanstående inlägg fanns från början i tråden om Helsingborgs Spelkonvent'09 den 27-29 november.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Aquahog

Ack och ve för er, nu har ni släppt in en figurspelare på ert fina kartongforum.  :D (Ingen fara, jag spelar annat också och lovar att inte prata på om GW).

Men nog om det. Som figurspelare och M&P-fantast måste jag säga att jag tycker din idé här, Engelbrekt, är superb. Man blir väldigt sugen på att göra något eget liknande. Vad kör du för basstorlek?

magnus lindström

Ja kör på nu:) vill se alla slag utkämpas med små gubbar

Engelbrekt

Citat från: "Aquahog"Ack och ve för er, nu har ni släppt in en figurspelare på ert fina kartongforum.  :D (Ingen fara, jag spelar annat också och lovar att inte prata på om GW).

Men nog om det. Som figurspelare och M&P-fantast måste jag säga att jag tycker din idé här, Engelbrekt, är superb. Man blir väldigt sugen på att göra något eget liknande. Vad kör du för basstorlek?

Välkommen Aquahog, vi har pratat lite redan på min blogg men det är ju smidigare här, på modersmålet och fler kan ta del.

Jag uppmuntrar alla till att göra liknande projekt. Det tog mig strax över två månader att färdigställa projektet, från start till mål. Och då målade jag inte alls varje dag. 6mm är snabbt och enkelt att måla. Trixet är att göra industri av det. Sätt gubbarna på glasspinnar, måla alla byxor på en gång, sen jackorna, osv. Och motstå instinkten att försöka måla fint, ingen märker eller bryr sig att man spenderat timmar på att sätta dit små vita kragar på alla infanteristerna...

Basstorlekar

Heavy infantry: 3 gånger 6,5 cm
Musketeers (1-4): 1,5 x 2,5 cm
Dragoons: 2 x 3 cm
Artilleri: 2 x 3 cm
Kavalleri: 3 x 3 cm
Ledare: 1,5 x 1,5 cm

Baserna är alla gjorda av 1,5 mm tjock plasticard. Kartan är från Hotz mats och har 2 inches hexar.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Aquahog

Jo, modersmålet är bra, även om min moders mål tekniskt sett är engelska. (Alltid undrat varför det inte heter fosterspråket? Men i och för sig så talar väl inte foster heller).

Strunt samma. Tack för basstorlekarna. Varför just 6,5 på HI? För att skydda figurerna från kanten eller av estetiska skäl? Tänkte mest att om man basar dem på 6x3 så kan de ju användas i Polemos också... Å andra sidan sett, 0,5 cm hit eller dit spelar ju oftast ingen roll om man spelar med vettigt folk och är överens innan spelet. På en hexkarta har det ju förstås ingen relevans över huvudtaget rent förflyttningsmässigt.

Hur gjorde du med inköpen? Mailade du Mr Baccus och sa vad du ville ha eller köpte du färdiga lådor? Borde behövas figurer för så där en 7-800 för Edgehill?

Engelbrekt

Ok, du är britt? Jag avundas dig din tvåspråkighet.

6,5 cm valde jag för att få en kant att lyfta enheten i. 12 figurers front tar upp cirka 6 cm. Men man kan få ned det till 6, genom att klippa av figurernas baser finns flera millimetrar att spara.

Jag har ingen erfarenhet av Polemos eller Gå På, men de verkar spännande.

Angående inköpen så tog jag först reda på exakt hur mycket figurer jag behövde, sen la jag till en smula som reserv. Sen kollade jag vilket av Baccus paket som gav mest pang för pengarna. T.ex var två horse booster packs billigare än att köpa flera av de små paketen.

Baccus låter en även variera innehållet i ett paket hur man vill. T.ex kan man välja att endast få "line stands" och inga command baser.

Aquahog

Nepp, längre västerut, från en av de sista kolonierna att sluta tillhöra Storbritannien. (1947). Men jag har bott i Sverige i stort sett hela mitt liv. Min mors mål som sagt, även om det har smittat av sig lite. :)

Jag har Gå På men köpte det väldigt nyligen och inte hunnit spela/läsa det än. Har polemos till Amerikanska inbördeskriget och Stora nordiska kriget, men inte spelat dem heller än. De verkar kul men regelböckerna är sååå tråkiga att läsa. Tyckte i och för sig att M&P var jobbig läsning i början också, så jag är säker på att det finns fina system under all den där texten. Skall nog plocka upp den till ECW när de fixat andra utgåvan.

Hur som helst, tack för tipsen på beställningarna. Har en polare som brukar åka över till Salute i London så jag funderar på att lägga en beställning hos honom. Det är inte förrän i maj men jag har ju lite andra figurer att ta hand om också. *Tittar mot garderoben och hoppas den inte spricker.*

magnus lindström

Det blir mycket snickrande med kanoner för att få till 1st Newbury sen så står dom bara där utan att se ett enda mål eftersom de inte kan röra sig :)

Men de kan ju behövas till framtida slag. Jag antar att du använder liknande småkanoner för att få till integrated artillery?

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Det blir mycket snickrande med kanoner för att få till 1st Newbury sen så står dom bara där utan att se ett enda mål eftersom de inte kan röra sig :)

Jag kör med husregeln att kungens kanoner kan flytta sig (som de gjorde historiskt, innan civilisterna sjappade). Då kan de släpas fram en bit på fältet och dundra lite.

Citat från: "magnus lindström"Men de kan ju behövas till framtida slag. Jag antar att du använder liknande småkanoner för att få till integrated artillery?

Ja, de andra slagen i TACW har ju en hel del kanoner, så de lär behövas. Regimental artillery har ju ingen i TACW, men till the real deal på kontinenten kommer de små styckena att användas som lätta pjäser. Så långt fram vågar jag dock inte planera, bara drömma om än så länge.

magnus lindström

Om du går vidare med småkartorna så är ju faktiskt ULB ett avsteg du kan göra från TACW. Mycket intressant projekt att följa som sagt, kliar i skaparfingrarna här :)

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Om du går vidare med småkartorna så är ju faktiskt ULB ett avsteg du kan göra från TACW. Mycket intressant projekt att följa som sagt, kliar i skaparfingrarna här :)

ULB hade varit skoj att göra. Men ofta svår terräng, speciellt Freiburg som är det intressanta halvkarts-scenariot. Rocroi är för stort. Men Alerheim och Lens, fullt möjligt. Alerheim är nog bäst där?

Alternativet är NGBG, men det finns inga figurer till den epoken. De polska slagen till Gustav kan man göra, men de är så obalanserade så man tappar sugen.

Bra att det kliar i skaparfingrarna. Som sagt, 6mm blir snabba och billiga projekt.

magnus lindström

Du glömmer Mergentheim eller :)

Obalansen gör väl inget om det är vackert? :)

Engelbrekt

Mergentheim utelämnar jag med flit, "not enough juice for the squeeze". Ett obalanserat slag med massa jobbig terräng. Skulle vara som övningsslag, men då funkar Edgehill minst lika bra.

Ett annat alternativ är att göra helt nya slag. Jag har läst på lite om Karl X:s irrfärder i Polen. Där finns en del intressanta småslag, Wojnicz, Nowy Dvor, Zarnow. Det blir ju en M&P om Polens krig en dag, men där kommer bara Warzawa att ingå som har svenskanknytning.

magnus lindström

Personligen är jag nog mest intresserad av att se själva omvandlignen från 2D till 3D av dessa spel.

Tanken slog mig igår. Finns det liknande projekt för GBoH?

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Personligen är jag nog mest intresserad av att se själva omvandlignen från 2D till 3D av dessa spel.

Jag ser det så här: det är inte Märklin. Lägger man massa timmar och pengar så måste det betala sig, dvs gå att spela fler än en gång. Men visst, Mergentheim funkar med lite specialregler som balanserar det. Införa fransk AC till exempel.

Citat från: "magnus lindström"Tanken slog mig igår. Finns det liknande projekt för GBoH?

Inte vad jag sett, tanken har slagit mig också. Baccus och andra har fina Ancients. Folk har använt dem till att spela Command and Colors t.ex.