Replay av S&T 228: The old contemptables at Mons, 1914

Startat av Strv102r, 23 december 2009 kl. 05:52:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Som tysk gör man nästan bäst i att ta det ytterst försiktigt och låta artilleriet jobba.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

IV kåren börjar stridsgruppera. I övrigt inte så mycket.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

7. div hejdas men 8 har framgång, men dyrköpt sådan. Dock är nu flanken öppen och detta får konsekvenser. 18 div tar sig över broarna vid MONS. Även där dyrköpt. Fan ,allt tysken gör kostar massor med förluster! Man ser också mina reducerade bataljoner som marscherar söderut för att inte slås helt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Dag 2! Jag har löst försvara uppgiften och övergår till fördröja. Man kan nu urskilja brigadförband av 3-4 bataljoner som jag markerar. Urdragningen har börjat. Tanken ör att kavalleriet, som kan dra ur efter sin defensiva eld men före närstrid ska föra denna strid så att allt infanteri och artilleri bara kan marschera mot "exit hexes". Ännu har detta tätbyte inte skett. Jag har inte råd att ta särskilt stora förluster vilket gör att det är farligt att vara inom räckvidd för det tyska artilleriet som skjuter innan min defensiva eld. Nu har båda IV kårens div fått stora förluster, liksom IX kårens. 7 div är fellittrerad.

pelle

Kanske inte direkt relaterat till det här spelet eller den här AARen, men jag läste lite i Martin Samuels lysande Command or control?: command, training and tactics in the British and German ... igen för någon dag sedan och kapitlet om britternas Old Army är inte så snällt. Prat om deras överlägsenhet när det gäller eldstyrka eller träning i annan form sågas fullständigt och sedan är det en lång utläggning om hur svårt britterna hade åren före kriget att anställa ens hyfsat intelligenta soldater och hur de fick dra ned på fysiska krav osv jämfört med länderna med värnpliktsarmeer. Inte finns det något stöd för att de direkt hade mer träning än de värnpliktiga, räknat i tid eller så, och enheterna var utfyllda med ännu sämre tränade reservister.

Det är inte så konstigt heller när man ser på hur det gick när dessa britter sedan själva skulle försöka anfalla några månader senare. De blev sönderskjutna minst lika grundligt som de sköt sönder tyskar 1914.

Men i spelkonstruktörlåtsasvärlden är britternas Old Army såklart alltid skitbra och stenhård. Det blir väl roligast så. Vad vore krigsspel utan lite överdrivna fördomar om olika nationers krigare? :)

Andreas Lundin

CiteraMen i spelkonstruktörlåtsasvärlden är britternas Old Army såklart alltid skitbra och stenhård. Det blir väl roligast så. Vad vore krigsspel utan lite överdrivna fördomar om olika nationers krigare?

:ultra:

:up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Citat från: "pelle"Kanske inte direkt relaterat till det här spelet eller den här AARen, men jag läste lite i Martin Samuels lysande Command or control?: command, training and tactics in the British and German ... igen för någon dag sedan och kapitlet om britternas Old Army är inte så snällt. Prat om deras överlägsenhet när det gäller eldstyrka eller träning i annan form sågas fullständigt och sedan är det en lång utläggning om hur svårt britterna hade åren före kriget att anställa ens hyfsat intelligenta soldater och hur de fick dra ned på fysiska krav osv jämfört med länderna med värnpliktsarmeer. Inte finns det något stöd för att de direkt hade mer träning än de värnpliktiga, räknat i tid eller så, och enheterna var utfyllda med ännu sämre tränade reservister.

Det är inte så konstigt heller när man ser på hur det gick när dessa britter sedan själva skulle försöka anfalla några månader senare. De blev sönderskjutna minst lika grundligt som de sköt sönder tyskar 1914.

Men i spelkonstruktörlåtsasvärlden är britternas Old Army såklart alltid skitbra och stenhård. Det blir väl roligast så. Vad vore krigsspel utan lite överdrivna fördomar om olika nationers krigare? :)

En mycket bra bok i samma anda som van Creveldts "Fighting Power"! Tänk vilken massa bra böcker man får på FHS!

Snowfox

Wow, tack, jag har bara läst om att Google håller på att lägga upp alla böcker på nätet, visste inte att det gått live ännu. Intressant att se hur IP-rätt bara gäller när det är hederliga amerikanska företag som drabbas.  :)

http://books.google.com/books?id=GB1KIU ... q=&f=false
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Tätbytet är klar på vänster flygel och i centern men inte på höger flygel. Tysken kommer efter så fort han kan.

Strv102r

Terrängen vid kanalen är besvärlig att ta sig genom och det verkar som om min plan för fördröjning kommer att fungera. Kan jag bara hålla mig utanför hans artilleris räckvidd ska det inte vara några problem.

Strv102r

Urdragningen går enligt plan. Faktiskt svårt för tysken att påverka då britten får flytta två gånger per tur om han inte vill slåss. Och det vill han ju inte! Känns just nu som om andra dagen är överflödig. Kan britten hålla minst en kanalbro dag 1 och inte tappar mer än 19 brickor så kan tysken inte vinna. Det enda som skulle kunna ge tysken seger nu är att han med IV kåren kan avskära min urdragningsväg i nedre vänstra delen av kartan. Detta tvingar mig att slåss vilket gör att jag kommer att tappa mer än 20 brickor. Detta skulle tvinga mig att hålla BAVAIS (strax till vänster om min mest högra infanteribrigad) vilket också tvingar mig att slåss med ytterligare förluster till följd.

Strv102r

Men han kommer inte att kunna avskära mig i tid. Under reträtten tappar jag ett tungt långsamt artilleriförband som borde börjat dra ur långt tidigare, och en kavbat som hans artilleri knäcker.

Förluster på båda sidor. Hans enheter är nästan alla ersatta av nedbrytningsbrickor. Inga helt eliminerade regementen. Men många på 25% styrka. Brittisk vinst.

Strv102r

Det som Elias skrev om optimal taktik verkat stämma och jag tror jag hittat den för tedrickarna. Det känns lite som om snapsskallarna måste vinna första dagen. I en verklig värld gjorde min motspelare rätt som sparade stridsvärde i en divsion som aldrig var i strid dag 1. Han borde nog ha sparat mer... Men i spelet hade det varit bättre att anfalla hela tiden oavsett odds för att åsamka förluster som knäcker britten eftersom han inte kan ge upp broarna utan att förlora. Falkenhayns Verdun idé är helt klart tillämplig här. Det kommer att kosta och med otur fungerar det inte ändå, men tärningen kommer att avgöra. Har britten inte förlorat 20 brickor dag 1 är det kört mot någon som ser vad som är väsentligt dag 2. Min reflektion efter i och för sig bara ett försök. Men det känns inte nödvändigt att pröva igen.

Elias Nordling

Jag har för mig något om att det finns en nattomgång, också, där tysken inte får flytta och britterna kan välja move-move eller något sånt. Gör man det blir andra dagen ännu mer meningslös.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Just det. Tysken får inte genomföra marsch utan bara flytta stridsgrupperat medan britten får göra move-move. Det var inte så svårt att dra ur...