Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hellenes

Startat av Doomfarer, 12 oktober 2009 kl. 17:50:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Mats Eden och jag spelade Hellenes också på Galore.

Hellenes är alltså ett kortdrivet blockspel, som började hos Columbia Games, men när de ville göra Hammer of the Scots-klon av det tog konstruktören det till GMT i stället. Columbia gjorde då en Hammer of the Scots-klon på egen hand som heter Athens vs Sparta.

Jag har nu spelat bägge, och får nog säga att Hellenes är det bättre spelet. Den som spelat Hammer of the Scots, Richard III, Crusader Rex eller något annat spel i serien kommer att se fler likheter än skillnader. Man spelar ett kort per runda, antingen som event eller för 1-3 action points beroende på kortets värde. Den som har lägst action-pointvärde på kortet går först (event = 0) och flyttar så många stackar eller köper så många förstärkningspoäng.

Sedan bråkar man med varandra, en tärning per steg enhet. Stridssystemet är litet modifierat från Columbia Games, i mitt tycke till det bättre. Enheter kan routas i strid vilke tpå ett naturligt sätt löser hur många ronder en strid pågår.

Situationen är i grunden vidöppen, vilket den kan sägas ha varit historiskt. Det finns ingen given anfallsplan. Att ta väl försvarade städer är svårt, nästintill omöjligt, men man kan inte vara överallt samtidigt.

Seger avgörs av prestige, som baseras på vunna eller förlorade slag och belägringar, samt fientliga orter man kontrollerar. Finns en del kul krom, som att man kan offra till gudarna för att köpa tärningsomslag, men i grunden är det ett enkelt och rent spel som rullar på rätt bra. Jag tycker också att det känns riktigt realistiskt.

Spelarskicklighet premieras. Jag fick spö av Mats som spelat tidigare. Jag kan visserligen historien och hade ett hum om vad jag borde åstadkomma, men gjorde fel ändå. Halvvägs in i partiet började jag få känsla för vad jag borde ha gjort från början och att det var för sent att korrigera, så jag kastade in handduken.

En klockren fyra i mitt tycke, både som spel och som simulation.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Jag vill också poängtera att jag tycker spelet har bra "flyt" i mekaniken.

Jag har alltid upplevt att spelet går "fort"... - Man kan ha synpunkter på min beslutsprocess hastighet, men det är mitt fel, snarare än spelet...  :oops:

/Mats

Elias Nordling

Håller med. Och din beslutsprocess funkade helt klart bättre än min  :wink:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Yokiboy

Jag borde få Hellenes i posten vilken dag som helst och ser mycket fram emot det!