Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Indianer?

Startat av A F, 24 februari 2010 kl. 19:42:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Nån som är lite mer insatt i de Nordamerkanska indianerna? Språkgrupper och så vidare? Behöver kolla upp en del saker och internet innehåller mest New Age-flum eller skittunga grejor som jag inte riktigt fattar.

lampros

Språkbiten är jag dålig på. Jag vet bara att det är vanskligt att dela in de olika språken i grupper, detta är ett omstritt fält.

Vad gäller indiankultur i Nordamerika rent allmänt, vet jag bara att totempålar användes i väster, teepees (kåtor) användes av prärieindianer och de kupolformade wigwams hade viss förankring i öster. De östliga indianstammarna var mestadels bofasta jordbrukare (innan de fördrevs/utrotades), annars var det på mellanvästerns prärier nomader med buffeln i centrum. Jakt levde man på överallt.

Det intressanta med mötet vita-indianer var konflikten industriell civilisation-stenålderskultur. Eldvapen kontra yxor. Få andra faser i historien kan uppvisa en sådan kontrast.

jonjac

lampros

Nu har jag letat upp ett kompendium från mina sanskritiska dagar. Där stod det ett och annat, även om orelaterade ämnen som nordamerikas indianspråk.

En viss J. W. Powell delade 1891 in dessa språk i 54 familjer, "based primarily on lexical evidence".

En mer avancerad indelning gjordes sedan av E. Sapir 1929, baserad på struturell likhet. Han reducerade Powells 54 familjer till sex stammar ("stocks"): eskimå-aleut, na-déné, algonkin-wakashan, hokan-siouan, penutiansk och aztek-tanoansk. En viss G. Trager slog ihop penutiansk och aztec-tanoansk till "macro-penutiansk". Navaho, som är det största indianspråket, hör för sin del till den athabasciska subgruppen av na-déné.

Kompendiet ifråga var xeroxkopior ur W. P. Lehmann, "Historical Linguistics. An Introduction". New York 1973

CanuckWannabe

Om du räknar in Canada i Nordamerika så har jag väl lite koll (mest om Klippiga bergen och området däromkring (Stoney, Siksika, Blood. Peigan, Assiniboine etc)  :D

Två länkar att börja med:

http://www.thecanadianencyclopedia.com/ ... RTA0005650

http://www.ethnologue.com/show_map.asp?name=CA
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

CanuckWannabe

Citat från: "lampros"Det intressanta med mötet vita-indianer var konflikten industriell civilisation-stenålderskultur. Eldvapen kontra yxor. Få andra faser i historien kan uppvisa en sådan kontrast.

Striderna kring Fraser River är en personlig favorit. Eldvapen och framryckningar dagtid möter nattliga motattacker och bågskyttar med förgiftade pilar. Allt i besvärlig terräng.

A F

Citat från: "CanuckWannabe"Striderna kring Fraser River är en personlig favorit. Eldvapen och framryckningar dagtid möter nattliga motattacker och bågskyttar med förgiftade pilar. Allt i besvärlig terräng.

När var detta?

CanuckWannabe

1858 Fraser Canyon war

En annan godbit i det kriget är ett kompani som pga de nattliga attackerna är så stressade att när ett gevär råkar gå av så börjar de skjuta på varandra, det är lite oklart om det är två eller tre personer som överlever. Duktigt skjutet i alla fall med tanke på att det är mitt i natten  8)

Delirium

Kanske omedvetet varit inspirerad av den här tråden, men under ett par sjukdagar nu har jag kört igenom Dansar med vargar, Geronimo och Den siste mohikanen.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed