Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Great Medieval Battles (Decision/SPI)

Startat av Elias Nordling, 11 april 2010 kl. 22:24:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

För den som gillar medeltida slag finns det rätt mycket serier att välja mellan. Men of Iron och Gelfar och Gibbar är flitigt diskuterade här på forumet. Så finns det Au Fil de L'Epée från Vae Victis. Och så finns det Great Medieval Battles.

GMB var en gång ett quad-game från SPI. De fyra slagen var Bannockburn, Angora, Navarette (Najera) och Kung Arthur. Decision Games har i Strategy & Tactics återutgivit Bannockburn och Angora tidigare, och förra året kom även Navarette ut. Kung Arthur ersattes dock med ett nytt scenario på Crecy. Förmodligen för att Kung Arthurslaget för det första inte ägde rum på medeltiden, och för det andra aldrig ägt rum över huvud taget.

Systemet är mycket enkelt, enklare än Men of Iron. Det märks också att det är från en annan tid. Spelsekvensen är spelare1-spelare2 i stället för impulser, och command&control är obefintligt, ledare ägnar sig enbart år att omgruppera flyende enheter.

Stridssystemet är också mycket enkelt. Både skjuta och närstrid sker genom att man slår en tärning och jämför anfallarens typ med försvararens pansar. En träff innebär att målet får slå mot sitt moralvärde, och kan få ett rout-resultat. Routresultaten är från 1-4, mer än fyra och enheten utplånas. Annars är skillnaden mellan dem mest hur många steg mot kartkanten enheten måste fly.

En del enheter tar upp två hexer. En mekanism som oftast brukar funka rätt dåligt, men här används den för att begränsa klumpiga enheter, och då fungerar det rätt bra.

Över huvud taget fungerar systemet bättre än jag väntar mig när jag läser reglerna. Spelsekvensen är skickligt ihopvävd så att bägge sidor slåss i bägge spelaromgångarna och trots sin enkelhet klarar systemet av riktigt bra att generera historiskt utfall. Snabbspelat är det också.

Jag spelade Crecy i den historiska varianten och fick det mycket historiska utfallet att fransmännen blev slaktade utan så mycket som en repa på engelsmännen. Det kändes dessutom som scenariot på ett bra sätt förklarade varför fransmännen fick spö. Det finns en variant som gynnar fransmännen bättre.

Efter att ha spelat klart blir jag sugen på att prova fler scenarior ur serien, något som alltid är ett gott tecken. Spelet får en fyra av fem i betyg av mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Blipparnas färgsättning är väldigt 80-tal, fram med solbrillorna.  :D

Lite kuriosa är att spelsystemet även dök upp i två spel från SPI som avhandlade två slag i Sagan om ringen världen.

Det finns ytterligare en medeltida serie, den som Clash of Arms ger ut. Baron's War och Wallace's War. Det bygger på det system som Robert Markham använd i en drös quadar från World Wide Wargamer. De äldre spelen kan vara värda att söka efter för den som vill ha fler slag att leka med. De med en 2 i titeln visar upp de nya tryckerimöjligheterna som kom under 80 talet, dvs blippar med flerfärgade gubbar och annat krimskrams och inte bara den "letrasetstil" som dominerade grafiken under den s.k. krigsspelandets gyllene guldåldern
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Nja, Baron's War-serien har faktiskt ett helt annat system än Markhams gamla quads. Om Baron's War kan sägas att man har ett command-system där command-points som ska vara den begränsade resursen ansamlas snabbare än man kan göra av med dem, och att riddare som chockar bågskyttar bakifrån som bäst orsakar lättare skrämsel. Trasigt, om något. Wallace's War ska endast vara marginellt mindre trasigt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Nej, bara "förfinats".  :lol:

Om  du tittar noga finner du att stommen är den samma:

Interaktiv turordning
Command chits som lägger restriktioner på vad förbanden i respektive slagordningar kunde göra under ett spelvarv. Personligen tycker jag 3W erans variant var "bättre".
Ledare har samma förmågor.
Strid ske enligt samma metodik som tidigare, förbanden har bara fler steg innan de utplånas.
Moral har samma effekt som tidigare.

Men visst, vissa detaljer har ändrats eller lagts till. Huruvida det blivit bättre lämnar jag osagt.

Men det är irrelevant, det intressanta är att 3W spelen är väl värda att plocka upp än idag. Det är möjligt att de problem som du noterat vid spelandet av Baron's War och efterföljaren skulle lösas om man bytte in de gamla commandchit reglerna.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.