Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

HBO The Pacific

Startat av MB, 10 mars 2010 kl. 16:44:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

MB

http://www.hbo.com/the-pacific/index.html#

En trevlig nyhet för alla som har väntat.  :up:

silversixx

Stråkar, bruna filter och överdimensionerade explosioner.
Det kan nog inte bli bättre :up:

jonjac

Så, nu är alla 10 avsnitt sända. Vad tyckte ni?

Vvornth

Ungefär som Band of Brothers på en annan theatre, med en fiende som inte framställs som lika sympatisk.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Tyckte inte den var nåt vidare faktiskt. Kan inte sätta fingret på varför jag inte gillade serien. Möjligtvis har det att göra med att teatern inte är lika intressant ur min synvinkel.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Har sett flera kommentarer om att den inte alls var lika bra som Band of Brothers. Trivialiserande var ett ord som förekom.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Jag vill gärna säga att den var lika bra som Band of brothers, och det var den väl i mångt och mycket när det gäller produktionen. Men... ja... som Andreas är inne på, jag kan inte heller sätta fingret på varför den inte kändes lika bra.

magnus lindström

En skillnad mellan pacific och Band of Brothers är att handlingen i pacific koncentreras till 3 personer. Band of Brothers har fått kritik från en del håll att det saknades huvudpersoner. Samma kritik har även filmen slaget om storbritanien fått.

Att det finns en rasistisk råhet är väl bara ett tecken på att serien försöker vara trogen historien. Men i allafall en scen försöker man att förmänskliga fienden. Vill inte spoila något. En serie om kriget i stilla havet utan inslag av rasism och grymhet känns inte trovärdig.

Jag kan varna alla som har barn att ni bör först själva se denna serie innan ni ser den med era barn. Det är inte alls säkert att en unge som sett band of brothers bör se denna serie.

Personligen så tycker jag avsnitt 2 är det svagaste som jag sett hittills. Men det kan också bero på att jag bara sett det på datorn. Man får lite känslan av att marinsoldaterna är på robinsontävling istället för Guadalcanal.

silversixx

Det är ju en intressant diskussion det här med japanen. I alla fall i Europa. Medans Axelmakterna och Sovjet har fått upprättelse för sin grymhet (Diktaturer, sånt som händer bla bla) så är fortfarande Japanen den hjärntvättade "galningen" som gärna tar en granat i handen och spränger sig i luften.
Är det fortfarande så i USA?

Serien var helt okej, lite western med inslag av palmer...

A F

Citat från: "silversixx"Det är ju en intressant diskussion det här med japanen.
Vet inte om det handlar om någon "upprättelse". Enskilde G.I Joe  under VK2 upplevde inte den tyske linjebassen som en hjärntvättad galning (kanske för att många av dem var av tysk härkomst). Däremot så var japanen från en helt annan och frammande kultur. Som vi europeer har svårt att fatta än i dag.