Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Lock´n´loads Operation Garbo

Startat av Strv102r, 16 september 2010 kl. 06:58:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Sista rundan. Svensken anser sig inte ha någon anfallskraft. Hmmm! Medan ryssen nöjer sig med vad han tagit och inte vill riskera något här. Så här händer inget oavsett aktiveringar nu.

Med undantag av att Ahkp omgrupperar för att understödja försvaret här borta då.

Med kombinerade krafter lyckas SPG-9 och Närpv slå ut ett step Strv 102.

Motåtgärden blir att en pluton 102:or rullar över skyttet ute på flatan.

Skyttet nedkämpas och övriga Strv bekämpar fienden i skogen, men får liten verkan.

Strvkomp igen! Berkämpningen fortsätter och nu med god verkan. Nästan allt skytte nedkämpas. Bara lite BTR-60 och BRDM-2 kvar. Och Ahkp så klart...

Men där tar det slut!

Svensken har inte tagit båda målen, och han har tappat i stort sett båda skyttekompanierna. Rysk vinst denna gång.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

En ny omgång i scenario 4. Denna gång mot min ordinarie motspelare (vi har inte spelyta för Marne 1918 innan söndag) som var taktiklärare på 70-talet och lärde ut just hur man skulle nyttja PBat 63. Ja, jag är givetsvis röd.

Min utgångsgruppering. T-72 kompanierna till väsnter och T-62komp och BMP komp till höger. BMP står på höjderna så långt det är möjligt för att med Pvrb bekämpa mål på långa håll.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Första rundan. bara SJ agerar, och två gånger!, innan GT är slut. Het KompC! Och seg bataljon!

Strv102r

Nästa runda kommer hela den svenska bataljonen in. Jag framrycker med T-72 kompanierna till stridsställningar varifrån jag kan möta den ena halvbataljonen. T-62 kompaniet gör detsamma på andra kanten medan BMP börjar bekämpa fi på långa håll med Pvrb, men utan verkan.

Strv102r

Svensken skjuter förbindande rök med pansarhaubitskompaniet över höjden där Pvrbelden utgick från. Sedan fortsätter framryckningen. På andra kanten framrycker SJ in i stridsställningar varifrån de börjar bekämpa mina T-72:or. De får ingen vidare utdelning. Vad som skrämmer mig nu är tanken på att det är fullt möjligt att SJ aktiveras två gånger nästa runda innan mina T-72:or får skjuta tillbaka... Jag är dubbelt överlägsen i antal, vi har samma eldkraft men han har lite bättre skydd. Men om han får skjuta två gånger innan jag får skjuta tillbaka så kan spelet vara förlorat.

Strv102r

jag har turen på min sida. T-72:orna får börja. Och turen fortsätter. De nedkämpar tre av fyra svenska Strvplutoner! Bara en blir kvar och besvarar elden ganska ineffektivt. Jag får deeutom in 2 Ahkp som börjar beämpa mål, bla Lvrbbv, som skjuter tillbaka. Det andra svenska Strvkomp, TJ,  tar stridställning och inleder striden med mina T-62, och gör det betydligt mer effektivt än kompisarna på SJ. Mina BMP bekämpar RJ som framrycker bakom TJ, men utan större effekt.

Strv102r

Nästa runda aktiverad T-72 inte alls och den ensamma 103  plutonen idkar krypskytte ostraffat. En Ahkp slår ut Lvrbbv medan den andra bekämpar TJ Strv som gör slarvsylta av mina T-62:or. En 103:a skjuter dessutom bort en BMP pluton på höjden och med artilleri bekämpar han en skyttepluton med Sagger. RJ framrycker genom TJ för att omfatta mig misstänker jag.

Strv102r

T-72:orna vaknar till liv och släcker den sista 103:an som envisats med att skjuta på dem. På andra kanten fortsätter duellen mellan Ahkp (varav en får slut på Rb och åker hem), BMP och Strv 103 som dessutom skjuter kraftfull artillerield. RJ fortsätter sin omfattning

Strv102r

Svensken lägger artillerield över min Hkp som dock klarar sig. I övrigt fortsätter duellen mellan Pvrb på BMP eller med skyttet mot TJ Strv på svenska sidan. RJ rullar in i min flank och får mycket bra utdelning på sin vagnsstrid. Han får lite egna disrupted men han slår ihjäl de mina... T-72 lämnar mindre del för att ha koll på QJ medan huvuddelen omgrupperar för att slå ihjäl TJ. Frågan är om de kommer att sättas in mot RJ som de nu ser, eller om de ska fortsätta mot TJ?

Strv102r

QJ försöker smyga fram sin Pv-pluton för att nedkämpa T-72:orna som är kvar, men det går sådär... De upptäcks och bekämpas. På andra sidan så beslutar jag mig för att de svenska Strv är farligast så jag anfaller dem för att kraftsamlat på korta håll snabbt nedkämpa dem. Jag drar på mig en del eld så klart, men en del av mina vagnar kan också skjuta tillbaka. Duellen avgörs inte än. RJ lyckas skjuta ner min Ahkp med 20mm akan på korta håll, och han anfaller och nedkämpar mitt sista skytte i närstrid. Detta innebär nu att han kan påbörja att bekämpa mina T-72 bakifrån med Närpv (Grg och Pskott m/68).  Denna oväntade händelseutveckling gör att mina T-72 nu sitter nästan omringade utan skytte som skyddar deras flank.

Strv102r

På ena kanten fortsätter T-72 att bekämpa Pv-plutonen som tar skydd bäst den kan. På andra sidan utkämpas en jävelduell på korta håll mellan T-72:or och 103:or med förluster på båda sidor. RJ hjälper till så gott de kan.

Två Strv 103 i stridställning.

T-72.

Strv102r

Slutläget:

Strvduellen mellan T-72 och Strv 103 ödelägger båda sidor men då jag hade ett numerärt övertag så har jag lite mer kvar när sista rundan är över. Dessutom har svensken bara ett step 103 kvar och han har inte lämnat kartan. Hans skytte som sköt Grg på mig slog jag ihjäl med artilleri. Förlusterna nedan:

Hans pansarbataljon har allstå nästan inga Strv kvar och har inte nått stranden.

Strv102r

Scenariot där en Strvbataljon ÖN ska fördröja.

Trdaitionell svensk gruppering där Strvkompanierna står för fördröjningseffekten. Kompanierna på bredd och norrlandskyttekomp i så lämplig terräng som möjligt längre bak. Pvrb 551 plutonen och kusinen Lvrb 701 plutonen i övre delen av terrängen och Pvhkp i centern. Prostatagerillan också i övre delen.

Strv102r

Sovjeterna kraftsamlar i norr. 74. Pansar med T-72 söder om 55 motoriserade skytte med BMP-1 och T-62. Men 2 st Mi-24 i söder för understöd.

Strv102r

Det första som händer är att Mi-24 skjuter på Strv 103 ur TJ (i norr). Men Lvrbbv 701 är vaken och skjuter ner den ena. Sovjeten noterar att svensken grupperat Lvrbbv långt bak, utom räckhåll för Mi-24 vapen...