Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Slagfältssightseeing i Europa

Startat av tinG, 22 maj 2010 kl. 23:04:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Försöker planera in en Europatour i sommar. Någon som kan tips om intressanta resmål? Är t.ex Waterloo värt ett besök? Andra platser som Leipzig, Lützen, Breitenfeld m.fl... Tips mottages tacksamt.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

EvilSpook

Vill du se något där det finns lämningar kvar kan jag rekommendera Litsa-dalen på Kola. Tundran gör en hel del för att bevara föremål.

//EvilSpook

Vvornth

Verdun ska ju vara rätt intressant i det att landskapet har formats om efter slaget med en hel del funkiga grytor och höjder.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

silversixx

Res längs Maginot-linjen :up:
Tar dig ju nästan hela vägen till både spanien, italien och schweiz. Det sistnämnda rekomenderar jag dock inte då du lär hamna i den franska delen och lär vara rätt trött på frankrike vid det här laget...

sfclinken

Jag rekomenderar verkligen Verdun med omnejd, massor med platser att besöka. Till och med min fru tyckte det var intressant. Avverka Holland och Belgien först med lite Waterloo mm. Locka sedan med ett besök i Champagne först sedan gör ni avstickaren till Verdun för att sedan köra via Trier och genom Moseldalen och sörpla massor med gott vin.

Lycka till!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

jerry

Själv blir det Butgenbach, med studie av STOUMONT LA GLEIZE samt CHENEUX (ja ni hajar asl kampfgruppe peiper)
sen blir det EBEN EMAEL samt VERDUN samt FORT FERMONT i maginotlinjen.
Utgångspunkten blir ett hyrt hus i Butgenbach

Glömde säga att det blir Pz museum i Munster på nervägen.

/jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

A F

Kan rekomendera Maleme på Kreta. Höjd 107 eller vad den heter är i dag tysk krigsgrav. 20000+ nittonåringar på en yta som en fotbollsplan. Jävligt starkt.

Erik Axel

Citat från: "EvilSpook"Vill du se något där det finns lämningar kvar kan jag rekommendera Litsa-dalen på Kola. Tundran gör en hel del för att bevara föremål.

//EvilSpook

Får man åka dit? Litsafloden och -fjorden är ju hemmahamn för både det ena och det andra.

EvilSpook

Citat från: "Erik Axel"Får man åka dit? Litsafloden och -fjorden är ju hemmahamn för både det ena och det andra.
Jo det kan man göra. Det krävs dock visum. Vad gäller dalen så brukar Österikiska bergsjägare gå runt och botanisera fritt. Själv har jag bara åkt längs vägen och stannat vid monumentet. Vägen går dock igenom förläggningarna runt Pechenga och man kan se en hel del kul.

Kan tänka mig att flottans basområden vid kusten är stängda dock. Så länge man inte fotograferar (modern) militär materiel och uniformerad personal ska det inte vara några problem.

//EvilSpook

Edit: ihopskrivning

jerry

Kom hem från en vecka i ardennerna , resesällskap var "kampfgruppe peiper" ASL samt "Blitzkrieg legend" Bok jag fått tips om av STRV 103 c
Den boken var helt sanslös ,vi hittade både Bodange O Martelange två små byar ,där vid varje by, ett belgiskt ardennerjägarkompani lyckades bjuda motstånd.
Besökte även tre övergångsplatser av vattendrag en över Meuse samt två över Semois ,vid den ena platsen fanns ORIGINALBRON kvar, att stå där med bokens bilder framför sig ,där en tysk halvbandvagn drar en artilleripjäs över Semois ,o där bron skymtar i bakgrunden, samma bro som man ser med egna ögon !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif