Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

#30
Tackar! Känner du för att speltesta, så säg bara till (spelet är ganska "färdigt", så det är inget råmaterial det är frågan om)

Kanger

#31

Kanger

#32


 :ultra:  :ultra:  :ultra:

Kanger

DBP spelades på CSW Expo: http://youtu.be/PBYF-CJLkY8

(kolla mellan minuterna 5-10)

Kanger


Kanger

Trots två miljoner timmar av kontrolläsning av reglerna så har en felaktig detalj sluppit igenom.

I regel 2.2 så står det: "...must be placed adjacent to any strongpoint hex..."

Det ska naturligtvis vara: "...must be placed on or adjacent to any strongpoint hex..."

Beklagar!

Kanger

Errata (tyvärr några) och living rules kan laddas ner här: http://talk.consimworld.com/WebX?8@478.S5fGbtNG0As.44@.1dd51d86

Man ser dem i sidhuvudet

Lars M Wistedt

Citat från: Profit skrivet 20 november 2010 kl. 12:12:04
Ha, men det här kan ju vara intressant. Antar att de bruna maskarna framför vissa värn är VCs löpgravar, men vad är de långa, raka grå strecken?

Det langa raka gra strecket ar flygplatesen/ -faltet. Livsnerven som holl DBP vid liv sa lange det gick.

Elias Nordling

Har börjat spela lite solitärt. En halv omgång bara, men jag kan redan säga att jag gillar't! Hälften av Gabrielle och Isabelle erövrade och resten isolerade. Att fransmännen måste motanfalla är givet, men ska de sedan stanna och slåss, eller evakuera...

En regelfråga: är skyttegravarna i scenario A fullt utbyggda eller fortfarande digging? Gör inte någon massiv skillnad men ändå.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Kul att du tycker om spelet.

Alla Trench-markörerna startar i "Trench-läge" i scenario A. I senare scenarion så specifieras det om någon markör är i "Dig-läge". Men eftersom alla de första zonerna inte har några franska strongpoints i dem (även om referenskartan för 308 div påstår det. Beklagar detta! Det var ett rent produktionsmisstag som uppkom i väldigt sent stadium. Spelkartan är korrekt och gäller!) så är Trench-markörerna per definition automatiskt i Trench-läge.

Hoppas du har living rules från CSW. Det är några detaljer där som klaras ut.

Elias Nordling

Jag kör reglerna som kom i lådan och har inga problem med dem. Kollade erratan också.

Det är svårt för vietnameserna!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Förvisso svårt, men spelar man rätt så brukar man vinna sista gameturnen. Man ska inte ha bråttom, vara rejält våldsam när det behövs, men hålla sig borta från fransmännen när man inte vill slåss.

Det vanligaste misstaget många gör är att köra på hela tiden och trycka moralen ner i botten. Sker det, så får man be till gudarna att fransmännen mår lika dåligt.

Elias Nordling

Jag gjorde en stridspaus, men då började jag tappa rejält på moralen. Jag vet dock en del andra misstag jag gjort.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Två frågor till:

1) Kring Isabelle kan Vietminh inte backa undan från sin egen artillerield på grund av att kartan är för trång? Är det verkligen meningen eller har jag missat någon regel?

2) Jag är lite osäker på vilken eller vilka enheter som kan ta förluster i strid. Bombardemang är ju tydligt definierat, och i ett anfall förstår jag det som att det måste vara den enhet vars moral används som tar smällen. Stämmer det? Förluter vid Assault slutligen, fördelar försvararen dem fritt?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

1) Jo, Isabelle är trångt. VM får lägga Barrage i mitten eller vi andra änden där man själv inte står (Subkartan borde naturligtvis ha varit en ring större, men det var inte görligt)

2) Bägge sidorna väljer en varsin huvud-unit som står för strid och moral ("assaulting unit" och "defending unit"). Den tar respektive förlust. Försvararen kan få två förluster. Första går alltid på defending unit och den andra går på...

a) Defending unit, om VM (eftersom det bara får stacka en unit i hexen)
b) Valfri unit i hexen där defending unit befinner sig, om fransmän.

(3.5-C)